2020 motoros szemmel. Életem LEG furcsább éve.
Koronavírus, pandémia, kijárási korlátozás, határzár, és sok-sok LEG!
Január elsején volt egy teóriám, ezért 2020-at nagyon jó évnek kiáltottam ki. Hogy miért? Mert szerdával kezdődött. Mint tudjuk, angol tudósok kikutatták, hogy a szerda a legjobb napunk munkára, de talán minden másra is. Hétfőn még másnaposság, kedden utórezgések, szerdán a csúcsra érünk, csütörtökön már a pénteket várjuk, pénteken pedig már csak a hétvége jár a fejünkben. A protekciósok, szerdai autót, televíziót, hűtőt, stb, kaptak-kapnak, mert az a legjobban összerakott termék, és talán a szerdán "készült" gyerekek is okosabbak, szebbek, mint mi többiek. És 2020 jól indult, szerdával kezdődött. Egy csodálatos, napsütéses, szerdával. Arra gondoltam, hogy talán az egész bolygónak protekciós éve lesz, a szerdai január elseje miatt.
Nos, a teóriám márciusban úgy hullott darabjaira, mint egy szétlőtt agyaggalamb. Addigra kiderült, hogy ezt az évet a covid 19 fogja uralni. Rögtön lényegtelenné vállt az ausztrál tűzvész, vagy Greta Thunberg, de még Kim és Donald pacsizása is, a koronavírus mindent vitt. Jöttek az ajánlások, aztán a szabályok, majd a tiltások. De hogyan lehetett motorozni, ebben a furcsa, tiltásokkal, új szabályokkal, lezárt határokkal megtűzdelt évben? Hát így...
Január 1-je, szerda. A háttérben álló kollégának is jól kezdődött az év.
Januárban és februárban, még boldog tudatlanságban tervezgettem a nyári túrámat, meg akartam látogatni a Mikulást. Februárban jött az első LEG, az egyik írásomat, több mint 13000-en olvasták el, ez egyelőre a legolvasottabb bejegyzésem. Márciusban már csak a vírusról szólt minden, majd áprilisban jöttek a be és le zárások. És most gyönyörű tavaszunk volt, miközben a világot szobafogságra ítélték, odakint hét ágra sütött a nap. Én szerencsés voltam, nem záratták be a műhelyt, és a meló, ha lassabban is, de csordogált. Üres óráimban mindent lefestettem, felújítottam, megjavítottam a Bestián, rendbe tettem a ruhatáramat, még reménykedtem.
Az áprilisban kihirdetett kijárási korlátozás, pont egybeesett a motoros szezon kezdetével. Ha jól emlékszem, úgy szólt a szabály, hogy munkavégzés céljából lehetett kint tartózkodni az utcán. Nosza nekiálltam tesztmotorokat keresni, hiszen a motorok tesztelése, majd a cikk megírása munkavégzés. Szerencsésnek érzem magam, mert rengeteg tesztmotort kaptam, egymás után jöttek a jobbnál jobb bringák. Ez is egy LEG, 13 tesztmotorom volt az idén, ez "világcsúcs" nekem. A sort a Brixton Glanville 250 nyitotta, majd olyan gyönyszemekre ülhettem LEGelsőként, mint a 2020-as 200 lóerős, kompresszoros Kawasaki ZH2, vagy a Z 900, mindkettő null kilométerrel. A SHOX motoros áruház egy Givi sisakot és Difi ruhákat adott tesztre, tehát a járvány ellenére, jól indult a szezonom.
Májustól újabb motorok jöttek, Yamaha MT 10 SP, a KTM 790 Duke, és BMW F 900 XR villámteszt, majd a Yamaha MT 03, szinte minden hétvégére kaptam valamit. Aztán eljött a nyár, eljött a lazítások ideje. Megnyitották a határokat, de pontos információt nem a médiából kell szerezni, hanem a célnál, ideje volt körülnézni.
Az itthoni tesztmotoros, egynapos gurulások után, júniusban összejött egy külföldi túra, négyen elmentünk a szlovén-osztrák Alpokba kanyarogni, most végre a Bestiával. Gond nélkül léptük át a határokat, és a célországokban is maszkmentes nyugalom honolt. Szuper hétvégét hozunk össze a barátaimmal.
Ausztria 69-es út.
Júliusban folytatódtak a tesztelések, két olasz legenda került hozzám, először a robogók ősanyja, a Vespa, de abból egy limitált szériás Sei Giorni 300-as. Jópofa dolog a robogózás, de különösebben nem érintette meg a szívemet. Nem úgy a következő vas, hiszen az az olasz (de talán a világ) motorkerékpár gyártásának a csúcsa, az MV Agusta Brutale 1000 RR, ami a szűk egy literből 208 lóerőt hozott ki. Ez a motor az én életem eddigi LEG-je, hiszen ennyire erős, és ennyire drága motor még sosem járt a fenekem alatt.
Mindene LEG, az ereje, az ára, a súlya, a kinézete, mindene.
Augusztusban már lehetett hallani a második hullámról, cselekedni kellett, mielőtt újra bezárnak minket. Gyorsan összeraktam egy egyhetes túrát, szlovák-cseh-német-osztrák útvonalon, belecsempészve a bajor Romantikus utat, és Zolika barátom meglátogatását is. Az Ő munkahelyén láttam a világ egyik LEGdrágább autóját, egy 8 millió eurós Mercedest, valamint vele látogattam meg a LEGmagasabban fekvő motormúzeumot. Pár nappal a túra előtt megkaptam a Yamaha egyik, ha nem a legjobb túragépét, a Tracer 900 GT-t, egy hétig tesztelhettem a gépet. Ez is egy LEG, ilyen sok időre, és ilyen sok kilométerre nem kaptam még motort.
Go west!
Szeptember visszahozta a határzárat, de szerencsére itthon még mehettünk, a sógorommal, és a sógornőmmel Mátráztunk egy jót, toltunk egy Bajnát, gyűltek a kilométerek a Michelin Road 5 gumikba. Ez is LEG, már közel 15000 km-et gurultak, de bőven van még bennük. Nem kopik, viszont jól tapad, ennél ideálisabb nem is lehetne egy gumi. De jutott tesztmotor szeptemberre is, egy Yamaha MT 09 SP. Eddig mindenki jókat írt róla, hát kíváncsi lettem én is, ez tényleg ennyire JÓ?
Nos nagyon jó, annyira jó, hogy megkapta "az év tesztmotorja" címet tőlem, tehát ez is egy LEG. Ha van olyan, hogy mérték utáni motor szabóság, akkor ezt a motort rám szabták. Amíg nem mentem vele, addig a Z 900 volt a befutó, de az MT 09 SP letaszította a dobogó legfelső fokáról. Talán csodálkoztok, hogy nem a ZH 2, az MT 10 SP, vagy a Brutale 1000 RR lett a legjobb, de nem lóerőre vagy árra mérem a jóságot, hanem a szórakoztatóságra. Ezek a motorok fegyverek, elképesztő koncentrációt igényelnek, egy pillanatra sem lehet lazítani, ezért fárasztók. Egésznapos csavargásra, sokkal inkább megfelel egy kisebb, kezesebb, könnyebb motor, és bőven elegendő a 120-130 lóerő mindenre, sőt néha még az is sok.
Aggtelek.
Októberben már hűvösödött, tehát pont jókor jött a burkolt Kawasaki Versys 650. Ez is lehetne leg, a LEGstandardabb motor az idén. Semmiben sem emelkedett ki, és semmiben sem volt rossz, egy jó szerszám, megfizethető áron. Na de utána, utána jött az év LEGszebb tesztmotorja, az MV Agusta Superveloce 800. Bárki aki látta, csak ennyit tudott mondani: "ez gyönyörű". És tényleg, a szépség szubjektív dolog, főleg egy motor esetében, de ez megkérdőjelezhetetlenül 2020 legszebb "tárgya", az egész világon. Legalábbis az én, és az ismerőseim szemében.
Van ellenvetés?
A november egy sportmotor sebességével közeledett, de egy októberi leg még várakozott, a LEGelső motorszépségverseny, amin részt vettem. 31.-én, a Bikes and Friends rendezvény keretein belül, a Konyha előtti pódiumra lehetett feltolni a motorokat, profi fotós csinált pár képet, majd egy zsűri, a képek alapján döntött. Nos a Bestia nem nyert semmit, de azért mint buli, jó program volt.
A novemberben bíztam, hogy hátha, de egy ködös, hideg, Üvegtigrisen kívül nem mentem sehová. Ha éppen sütött a nap, akkor más dolgom akadt, úgyhogy el is engedtem ezt az évet, motor letisztítva, lánc leápolva, akku kiszerelve, várjuk a tavaszt.
Dolgozik a fotós.
És már itt is a december. Egy jó dolog azért még várt rám, a hónap elején boltokba került a könyvem második, bővített kiadása. A motoroskönyv.hu kiadó fantáziát látott benne, és nagyon remélem, hogy nagyot kaszálnak rajta, mert az azt jelenti, hogy jól fogy az ünnepek alatt, és nem csak nekem és nekik tetszik, hanem Neked is, kedves olvasó.
A télben egy jó van, hogy utána tavasz jön. Remélhetőleg egy jobb, szabadabb, egészségesebb, boldogabb tavasz. Az én 2020-am nem volt igazán rossz, szerencsésen elkerült a baj, és nemcsak engem, a családomat és a barátaimat is, szertném hinni, hogy Téged is. 2021 január elseje péntekre esik. Hagyjuk a tudósokat, hagyjuk a kutatásokat, legyen ez egy olyan péntek, mikor a kivétel erősíti a szabályt, péntek, ami egy Szép Új Világ kezdetét jelenti. HAJRÁ 2021!!!!
BOLDOG KARÁCSONYT, ÉS MÉG BOLDOGABB ÚJÉVET KÍVÁNOK MINDENKINEK!!!!!
Sziasztok: A Mágus.