Páncélszekrény panoráma ablakokkal.
Mercedes B 200 mhd 2025 teszt.
Éppen 20 éve született meg a Mercedes B osztály. Akkor, mikor az utca képet Opel Zafirák, Citroen Picassók, Golf Plusok, Ford C Maxok, és Toyota Versók tarkították. Amikor az olaszok is nyomták a "buszlimuzint", vehettünk Lancia Musát, de akár Fiat Multiplát is. A Mercedes úgy gondolta, jó ötlet az A osztálynál egy mérettel nagyobb autót is készíteni, szerettek volna egy szeletet ebből a tortából is kihasítani. Ám a divat hamarosan mást diktált, a suvok és crossoverek szinte lesöpörték a pályáról ezt a kategóriát, pedig méretei alapján tökéletes városi és egyben családi jármű is egy ilyen autó. Jó kocsi a B Klasse, talán nem véletlenül még rendőrautót is készítettek belőle a stuttgartiak, de előszeretettel használták többek közt oktatásra, és remek "anyataxi". Volt belőle dízel, többféle benzines, tisztán elektromos, négykerék hajtású, mindenki megtalálhatta a megfelelő hajtásláncot. 2025-re úgy tudom, már csak plug in, vagy a tesztre kapott mild hybrid maradt, mindkettő a Renault-Mercedes kooperációs 1332 köbcentis 163 lóerős (plusz a villany) motorral, és 7 sebességes duplakuplungos váltóval szerelve. Nézzük meg milyen a Mercedes kompaktja, mely valószínűleg az utolsó példányok egyike. Az autó egy megvásárolt magánautó, köszönet a tulajdonosnak a tesztlehetőségért.
Mai formáját 2018-ban nyerte el, majd 2023-ban kapott egy ráncfelvarrást. Akkor külsőleg csak a fényszórókba integrált menetfény változott, bent pedig a kormánykereket cserélték, és a középkonzolt variálták át, eltűnt a tapipad. Ha ránézünk a már nem Kecskeméten, hanem a németországi Rastattban készülő autóra, biztosan nem emelkedik meg a pulzusunk, talán csak akkor, ha meglátjuk az árcédulát, mert a minden földi jóval felszerelt tesztautó megközelíti a 20 milliót!! Na igen, mégiscsak rajta van a csillag. A forma igazán emészthető, sok nagy lemez és üvegfelülettel, a szín elnevezése sziklaszürke, jól áll B 200-nak. A karosszériát elegáns részletek tarkítják, mint például az az ablakok körül és a lökhárítókon futó krómcsíkok, a kilincsek, vagy a szép lámpatestek. Régen minden magára valamit adó márkának volt ilyen kasznija, mára egy kezemen megszámolhatom. A BMW a 2-es Active Tourer-el, és a VW a Touran-nal, és ide teszem még a Honda Jazz-t, habár az méretben és árban is kisebb. Ha valaki kimaradt attól elnézést kérek.
Négy embernek kényelmes a szépen kárpitozott utastér, használható csomagtartó, minden irányban van tér, még felfelé is. Pedig a tesztautó napfénytetős, és az ülőlap pont 10 centivel került magasabbra mint a padlólemez család többi tagján, az A vagy a CLA osztály autóin. A magamfajta öreg huszár örül ennek, sem a térdem, sem a derekam nem panaszkodott a teszt alatt. Az AMG Prémium csomag -többek között- tartalmazza a memóriás elektromos állítású, műbőr-alcantra sportos üléseket, az "üléskinetika" programot, és a kétzónás digitklímát, amit szerencsére igazi gombokkal lehet kezelni! A rádió és gps antennákat az üvegekbe integrálták.
A 18 colos kerekek nem hivalkodnak, ráadásul a színük passzol a kocsiéhoz, ez is az AMG csomag hozadéka. Ahogy a sokcsillagos hűtőrács -ami szintén 2023-ban változott-, és a spéci diffúzoros lökhárítók. Az üvegtető első része nyitható, a hátsó fix, és természetesen motoros árnyékoló is jár hozzájuk. A sok elektronikus bizbaszt lehetetlen felsorolni, csak néhány fontosabbat, illetve általam kipróbáltat említek meg. Burmester hifi, 360 fokos kamerarendszer, önparkolás, head up display, követős tempomat, két "tv" full hd képpel, navigáció, és a személyes kedvencem, a láblendítésre nyíló csomagtartó. Amíg csak filmen láttam, nem hozott lázba, de kipróbáltam úgy, hogy mindkét kezem tele volt cuccal, és nagyon jól működött. Három beállított, + egy konfigurálható menetmód, de elektromosan nem megy egy centit sem, azt csak a plug-in tudja. A műszerfalnak is legalább négy arca van, amit a kormányon lévő érintőfelületekkel lehet változtatni. Már ha sikerül, mert én a virsli ujjaimmal mindent -is- működtettem egyszerre, sokkal jobban szeretem, ha gombokat nyomkodhatok. Ez már beszélő verda, de magyarul egy mukkot se tud, pedig néha próbáltam tanítani különböző szép cifra kifejezésekkel a hölgyet. És persze van kábel nélküli telefon töltő, valamint Apple Car Play. USB aljzatból négyet találunk, de már csak az új C típusú, ami arra kényszeríti a felhasználót, hogy vegyen megfelelő kábeleket, és persze pendrive-t is, ha használni akarja őket. Az esti diszkófénytől majdnem elaléltam, természetesen rengetegből lehet választani, de én szeretem a kék színt.
Az indítógomb megnyomására egyszer csak jár a motor. Nincs indítózás, ékszíjon keresztül a generátor röffenti a blokkot. A mindent tudó full ledes lámpák fényjátékkal, a műszerfal szöveggel és szóban is üdvözöl, a napszaknak megfelelően! Különböző üzenetek jelennek meg a kijelzőn, de ha nem okézom le őket, egy idő után akkor is eltűnnek. Ha hátrafelé indulunk el, akkor panoráma képet ad a középső kijelző, tényleg nagyon bénának kell lenni, hogy sérülést okozzunk. És persze csipog, sípol, sőt bele is fékez, ha úgy érzékeli, hogy akadály van mögötte. A körkilátás jó, köszönhetően a nagy ablakoknak és a viszonylag magas üléspozíciónak. A jobb tükröt lebillenti tolatáskor, én ezt nem szeretem, menüből ki tudtam kapcsolni. Mercedes szokás szerint, a bal oldali bajuszkapcsolóra tették az ablaktörlő funkciókat, természetesen van -túlbuzgó- automata mód is. Az index pittyegése annyira halk, hogy a forgalom zajától nem hallható, csak a visszajelzőre támaszkodhatunk, valóban villogunk-e. A 163 lóerő igazából mindenre elég, de nem mozgatja olyan "dölyfösen" az autót a kis motor, mint egy öblösebb lökettérfogatú. Sport programban csak magasabb fordulaton vált, egyáltalán nem illik hozzá, nem is erőltettem, a Comfort mód mindenre tökéletes. A start-stop rendszer már akkor is lelövi a motort, amikor motorfékkel gurulunk a lámpa felé. Autószerelő szakmámból adódóan, szinte láttam ilyenkor a turbó irányába megszűnő olajnyomást és a szárazon forgó tengelyt, ezért inkább kikapcsoltam a rendszert, minden indítás után. Tudom, nullás olaj, meg a mérnök sem hülye, de szerintem annyit nem hoz a fogyasztáson ez a rendszer, amennyibe majd egy új turbó vagy főtengely kerül pár év múlva. Kíváncsian néztem a fogyasztási adatokat, 6,5-től 8 liter/100 km-ig mozgott, az átlag 7,5 lett, és mivel egyáltalán nem "bántottam", ennél némileg kevesebbre számítottam. Egyébként csendben-rendben teszi a dolgát a kis négyhengeres, izgalommentesen falja a kilométereket, ahogy magunkra csuktuk az ajtókat, szinte egy trezorban érezhetjük magunkat. Sikerült autópályán is tesztelni, tökéletes utazóautó, és hosszú úton jól jött az "üléskinetika" funkció, bekapcsolva néha mozdít egy picit az üléseken, épp csak annyira, hogy a tartásunk csöppet változik. Természetesen van elektromos deréktámasz, ami nem csak előre-hátra, hanem fel-le is állítható. A fajtámláknak a magassága és a dőlésszöge változtatható.
Van automatikus "jelzőlámpa" kamerakép, ha elsők vagyunk a sorban, mutatja a felettünk lévő lámpát, ez nagyon kényelmes. A 2024 óta kötelező sebességtúllépésre figyelmeztető hang nem tolakodó, és egy bökéssel kikapcsolható. Sajnos a szép kerekek levét a magyar úthálózaton isszuk meg, a rugózás sportautósan kemény. Nem annyira, hogy cintányérozzanak a porckorongjaim, de mégis keményebb, mint vártam. Viszont jó minőségű aszfalton szépen teljesít, ráadásul a peres Continental gumikkal még a kanyarokat is meg lehet kóstolni. A 7 sebességes duplakuplungos váltó okosabb mint én, vannak ugyan váltófülek a kormányon, de szükség nincs rá, az automatika szépen teszi a dolgát. Az előre és a hátramenet között gondolkodik kicsit a robot, kéziváltóval valószínűleg gyorsabb lennék. Egyébként kb két másodperc alatt átkapcsol, de mikor udvariasságból kienged a másik autós, szeretek sietni.
A tempomat követős, van sávtartó és holttér figyelő funkció, de azért önvezetni nem tud. A fáradtságfigyelő kávéra invitál, csak sajnos főző nincs a fedélzeten, ha inni akarunk meg kell állni. Miután megálltunk, figyelmeztet a töltőn lévő telefonra, és még arra is, hogy ne hagyjunk a kocsiban. Ez igazából tetszik, mert számtalanszor előfordult már, és az autópálya parkolók nem a legbiztonságosabb helyek ebből a szempontból. Nyitni-zárni lehet érintéssel, a kulcson lévő gombokkal vagy akár telefonnal is, ha letöltjük az applikációt. Esős időben, kiszálláskor nagyobbat kell lépni, különben a küszöbspoiler összekoszolja a nadrágot. Este merci csillag világít az aszfaltra, nehogy pocsolyába lépjünk és sáros legyen az új cipőnk. A tükröket záráskor, nyitáskor be-kihajtja automatikusan.
Régimódi autósként szeretem kézben tartani a dolgokat, nos olaj nívópálca nincs, csak menüben, és hűtővíz hőmérséklet jelző sincs, azt is menüben lehet csekkolni. Helyette van "folyamat kijelző", láthatjuk, hogy éppen töltjük, vagy fogyasztjuk a kis hibrid akkut. Sajnos elektromosan nem megy, csak a hajtásba segít be, érezni nem lehet, csak a műszer mutatja, hogy dolgozik vagy éppen pihen a rendszer.
Igazi franciás káosz egy Mercedesben. A tetőt gázteleszkóp tartja.
A műszerfal környékén sajnos sok fényes fekete panel van, évek óta bizonyított, hogy igazi pormágnes, a gyártók mégis erőltetik. A kormánykerék olyan mint a nagyobbakban, és ebben a példányban fűthető is. A csomagtartó padlója kétszintes, alatta nem pótkerék, hanem a Burmester hifi mélynyomója lakik. Jól szól a zene, de nem "fújja le a bugyit a lányokról", ahogy azt az Olasz Meló című filmben halhattuk. Az elektronika nagyon fejlett az autóban, szerintem mindent tud, még ujjlenyomat olvasó is van, de a vezetéstámogató rendszer néha túlbuzgó! Azon jót nevettem, mikor a beépített navigáció -egyébként rendre rosszkor- azt mondja: "vigyázz kátyú". Mintha a Dunán arra figyelmeztetne: "vigyázz hullám". Néha még be is fékezett, mert szerinte túl közel mentem valamihez, miközben az első radarszenzorok sokszor sztájkoltak. Talán egy frissítés segít ezeken. Igazán jópofa a tetőablakok két rolója, nem egy irányba csúsznak, hanem nyitáskor egymás felé, záráskor pedig az első előre, a hátsó hátrafelé megy. A másik geg, Gottlieb Daimler aláírása a szélvédő sarkában. A hátsó sötétítés is klassz, befelé alig lehet látni, viszont kifelé tökéletesen. A fényszórók kanyarkövetők, automaták, és gondolom nagyon drágák, ha elromlik bennük valami. Kamerából 6 azaz hat darab van kint, plusz legalább egy bent. A belső tükör szinte keret nélküli, nagyon elegáns darab. Az egész autóról süt a precízség, minden gomb tökéletes erővel működik, minden felülethez jó hozzáérni, hiába "csak" egy B, hozza a márkától elvárt minőséget. És van fizikai hangerőszabályzó pótméter, az egyetlen gomb amit csavargatni lehet. Hurrá!!
Műszerfali képek, és autógramm az alapítótól.
Jöjjön a pontozás, nézzük mennyit gyűjt az autókra kiszabott max 80-ból a B 200.
1., kinézet: harmonikus de kissé uncsi forma, szép részletekkel: 7 pont.
2., motor-hajtáslánc: erős és csendes, örülök a négy hengernek, kissé torkos: 8 pont.
3., utastér-kényelem: a "zongoralakk" kivételével tökéletes, csúcs ülések: 9 pont.
4., fék-futómű: a fék hibátlan, a futómű másik országban tökéletes lehet, nekünk puhább kellene: 7 pont.
5., elektronika: csúcs hifi, hiánytalan de túlbuzgó vezetősegédek: 8 pont.
6., használhatóság: na itt brillírozik, igazából mindenre jó, város vagy hosszú út, nem gond: 10 pont.
7., kéne faktor: kéne bizony, szívesen betenném a garázsba: 10 pont.
8., költségek: mivel Mercedes, drága. A fullos tesztautó nagyon drága. A fogyasztás is lehetne kevesebb, igaz, mivel még alig futott, ez valószínűleg javulni fog, 6 pont.
Összes pontszám: 65 pont.
A B 200 remek példája annak, hogyha kevesebb lenne, talán több lehetne. Én nem változtatnék rajta sokat, de lecserélném a fényes fekete felületeket mattra, a vezetéstámogató rendszereket jobban hangolnám, kicsit puhítanék a futóművön, és máris közel kerülne a tökéleteshez. Ettől még nem lesz divatos crossover, ám a olyan hétköznapi embernek mint én, prímán megfelelne. Ez az a Mercedes amit senki sem irigyel, pedig mindent tud, mindenre elegendő, nevezhetném akár unalmas álomautónak is. Ebben a karosszéria kivitelben az egyik utolsó mohikán, akinek "csak" egy jó autó kell, annak príma választás lehet.