2024. nov 16.

SYM Fiddle 125 i tartósteszt. It's not bad!

írta: Misi Mágus
SYM Fiddle 125 i tartósteszt. It's not bad!

Ez állampolgári jogon járhatna mindenkinek.

"It's not bad! It's really not bad!!" Nyugodtan kijelenthetem, hogy a huhogóknak, az olyanoknak mint: "mi ez a szar?", "tényleg kell ez neked?", "sose fogod használni!", nem lett igazuk. Változatlanul örülök a létének, és a tavasztól őszig belecsavart ezer km talán nem tűnik soknak, pedig szinte minden nap használtam. Ez idő alatt kiderült, van-e létjogosultsága nálam ennek a kategóriának, és hogy milyen műszakilag a Tajvani gyártású SYM Fiddle 125i. Következzenek most az első robogós szezonom élményei-tapasztalatai.

img_9385.JPG

A robogó, mint közlekedési forma.

A mai magyar, azon belül a Budapesti úthálózat nagyobb része a múlt század elején, majd a szocializmusban épült, amikor az autó még státuszszimbólum volt, a "gazdagok" kiváltsága. A magyarországi személygépkocsi-állomány folyamatosan növekszik, míg 1960-ban alig több mint 30 ezer, 1980-ban már 1 millió autó volt forgalomban hazánkban. A személyautók száma 1991-ben haladta meg a 2 milliót, egy 2022-es adat szerint pedig 4,1 millió kocsi fut ugyanazokon az utakon. Mivel én Dunakeszin élek, ezért sokat járok Budapestre, és azt kell mondjam, hogy autóval közlekedni újra a milliomosok kiváltsága lett, az időmilliomosoké. Nem túl régen történt, hogy a 13. kerületből másfél óra alatt értem haza -kora este-, nagyságrendileg 20 kilométer távolságról autóval, már a régi menekülőutak se működnek. Ugyanez két keréken maximum 30 perc lett volna. Ha egy átlag autós napi három órát ingázik a munkába és haza autóval, akkor annak kettő óra nyereséget jelentene, ha robogóra vagy motorra ülne. Igen tudom, télen hideg van, esik az eső vagy hó, nyáron pedig meleg lesz, perzsel a nap, jobb a biztonságos, klimatizált autóban ülni, mint egy veszélyes kétkerekűn. Mégis sokan váltanak két kerékre, sőt sokan használják a tömegközlekedést, de még mindig nem elegen. Az kocsik száma folyamatosan növekszik, az utcáink nem lesznek szélesebbek, a Budapesti főpolgármester nyíltan autóellenes, tehát a helyzet egyre csak romlik. Ezért én mindenkit arra bíztatok, gondolja át a közlekedési szokásait, és ha teheti vegyen egy robogót vagy motorkerékpárt, esetleg bringát, rollert! Akár napi két órát spórolhat a 24-ből, az éves szinten 730 óra, nagyon kisarkítva gyakorlatilag egy hónap!!!!! Nem beszélve az ingyenes parkolásról, ami szintén nem elhanyagolható tényező. Nem akarok észt osztani, és tudom, hogy ezzel mindenki tisztában van, de talán nem árt néha egy "frissítés". Jön a tél, én sem fogok fagyoskodni a robogómon, de legalább a tavasztól őszig tartó időszak miatt érdemes elgondolkodni a dolgon. 

img_9377.JPG

A SYM Fiddle 125i, mint közlekedési eszköz.

Most pedig jöjjenek a saját robogóról szerzett tapasztalatok. Hétköznapokon főként a munkához kellő alkatrészek beszerzésére használom. Az ülés alá simán befér hat liter motorolaj, a hátsó dobozba pedig a 159-es Alfa teljes szűrőgarnitúrája, pedig az nem kicsi. A fenekem alatti nagy tárhelyet a 12 colos keréknek köszönhetem, ez annak az előnye. A kis kerék hátránya viszont, hogy a rossz utakkal köszönő viszonyban sincs a futómű teljesítőképessége. Szar aszfalton olyan érzésem van, mintha nem is rugózna az eleje, hanem csak pattog a kerék. Ha fent van hátul a doboz, egy pillanatra sem lehet elengedni a kormányt, mert rettentően beszitál, azt levéve ez a jelenség megszűnik, így csak akkor teszem fel, ha tényleg szükség van rá. Időbe telt mire rájöttem mi lehet a baj, még gumit is cseréltem elől, hátha, de nem az volt rossz. Mondjuk a Michelin abronccsal azért sokat javult a tapadás és a kanyaríthatóság, nem kidobott pénz. A hátsó futóművel nincs semmi bajom, ott a két rugóstag elvárhatóan teszi a dolgát, mondjuk utast még nem ültettem magam mögé. Tehát az első futómű upgrade-t kap a télen, valami javulást biztosan tudok produkálni rajta. Az elől-hátul tárcsás, ABS-es fék viszont nagyon jól dolgozik, volt vészfékezés "próba" is, és pöpecül megálltam még a baj előtt, azt csak dicsérni tudom.

Hogy milyen a motorja? Nos úgy megy, mint az ördög. Főleg azután, hogy elvettem a gázkar túl nagy holtjátékát. Jól lőttem be a nekem kellő kategóriát, az 50-es valószínűleg karcsú lenne, nagyobb motorizáltságra pedig nincs szükségem, a 0-60 ezzel is olyan hipp-hopp megvan, hogy az tényleg meglepő. És nem azt a hátbavágós gyorsulást produkálja, mint egy erős motor, nem, ez sunyin éri el a tempót, kicsit elgondolkodva máris 80-al hasítok. E felett lassabban jutunk el a száz körüli végsebességig, de erre csak ritkán, vagy soha nincs szükség. Ezen a nyáron többször is 40 fok fölé emelkedett a napi hőmérséklet, de a vízhűtés miatt nem kellett aggódnom, hogy esetleg túlmelegszik a motor. Fogyasztása két liter körül alakult, tehát nem döntötte romba a költségvetésemet. Olajat nem fogyasztott, igazából semmilyen technikai hiba nem jött elő. De mégis, eszembe jutott valami. Az első (fémhuzatos!!) fékcső mindig kibújt a vezetőjéből, és ilyenkor fura hangot adott fékezéskor. Egy kicsit hajlítottam a kampón, és ezzel megszűnt a jelenség.

Viszonylagos keskenysége, és jól aláforduló kormánya miatt, tökéletes társ az autósorok közötti előrehaladásban. Legálisan használhatom a buszsávot is, tényleg úgy megyek át a városon, mint forró kés a fagyott vajon. A nyáron egyszer be kellett mennem az Emke házba a körútra, hát ott kihalással lehetne csak parkolni autóval. Ezzel a kis pöcsköszörűvel meg szó szerint a kapu előtt tudtam megállni, szabályosan. Ha járdára ugratok fel, azért figyelni kell, mert a blokk alja viszonylag alacsonyan van! Megjártam vele a tavaszi tuning kiállítást, nyáron az épített motorok fesztiválját, és Oli barátom szülinapi bulijára is ezzel mentem Kőbányára. Egyszer használtam éjszaka, és azt kell mondjam, a ledes fényszóró remekül világít. Egy szurokfekete erdős részen rákapcsoltam a hosszúfényt, prímán láttam mindent, sőt még néhány szemvillanást is a fák között, úgyhogy biztos ami biztos, nyomtam a dudát azon a szakaszon végig. Viszont fénykürt funkció nincs rajta, ez vagy egyedi hiba, vagy egyszerűen nincs bekötve, ennek is utánajárok télen. A műszerfal fényereje nem állítható, és nem is érzékeli a sötétet, de különösebben nem zavart az erőssége éjjel. 

img_9765.JPG

A tükrök jól teljesítenek, szinte mindet mutatnak a mögöttes forgalomból. Az ülés sokkal kényelmesebbnek látszik, mint amilyen valójában. Nagyjából 30-40 perc után már jól esik leszállni róla, de ennél többet ritkán mentem egyseggre vele. A trepnin kényelmesen elfér a 43-as cipő, de csak egy módon tudom tartani a lábam, pózváltoztatásra nincs elég hely. Esős menet nem volt, így azt nem tudom mennyire védene a burkolat a megázástól. A tankoló nyílás nem mindig nyílik elsőre, az is kap majd némi WD40-et a télen. Az ezres olajcsere eljövetelét lámpa jelzi, meg is csináltam rögvest. Egy liter 10W40-es Motul, és az olajszűrő tisztítása, nagyjából ennyiből áll az 1000-es szerviz, kényelmesen letudtam fél óra alatt. Készítettem munkalapot, annak fotóját elküldtem a forgalmazónak, hogy éljen a garancia, mert a garanciális feltételek szerint én is megcsinálhatom a kötelező szervizeket. Ugyan az idén átkerült a SYM márka a KTM centrum égisze alá, de gondolom, ha nagy baj lenne a robogóval, az még a Kretzler Hungáriához tartozik, hiszen én tőlük vettem. De nem lesz.

sym1.JPG

Árnyoldalak.

Nem túl sok, de azért van pár. Az A-s jogosítvány alapfeltétel. Azután meg kell szokni, hogy a robogós nem motoros. A robogósok nem intenek egymásnak (tisztelet a kivételnek), a motorosok pedig szintén nem köszönnek (tisztelet a kivételnek). Robogóval beleolvadunk a futárok nagy masszájába, amit nem leszólásképpen mondok. A covid az egész világon megnyitotta a kiszállítós-futáros csapot, előtte szinte csak a pizzát hozták robogóval, most már mindent ami belefér a dobozba. Az idő -és ezzel a pénzkereset- hajszolása, sok futárt átállít a sötét oldalra, akik a szabályokat annyira sem tisztelik, mint egy motoros, és mi sem vagyunk szentek. Ez viszont azt hozza magával, hogy az átlagautós csak egy újabb tahó robogóst láthat bennünk. Tehát én nem feszítem jobban a húrt, mint amennyit a jóízlés megenged. Vigyázok az autók tükreire, nem késztetem hirtelen fékezésre, vagy irányváltásra őket, igyekszem kulturáltan gyors lenni, ezért jó ha az ember több "hangszeren" is játszik. Ritkán, de országúton is használom, no itt azért karcsú a 10 lóerő, az előzéseket gyakorlatilag el kell felejteni, ha beszorulunk egy lassú jármű mögé. 

img_0532_1.JPG

Őszre visszaszereltem rá a plexit, sőt, megtaláltam a garázsban az évekkel ezelőtt vett magasítót, azt is megkapta, ha hidegben megyek vele talán kevésbé ér a szél. Csak 100-as benzinnel használom, lehet hogy ez igazából "placebo", de megnyugtatja a lelkem, és még nem üt lyukat a pénztárcámon. A biztosítását felemelték 12 ezer forint fölé (éves összeg A 0-ban), az adó idén 3600 ft, a jövő évi még nem tudom mennyi lesz. Egy liter minőségi motorolaj nagyjából 5000 forint, a csere, mivel magamnak csinálom ingyenes, tehát az üzemanyagon kívül kb évi 20 000 forintért van robogóm. Nekem ez belefér, a megspórolt idő számomra sokkal értékesebb ennél az összegnél, és az igazság, hogy már élvezem a robogózást is.

Nos ennyi az első szezon, ha valakinek bármilyen egyéb kérdése van, tegye fel kommentben. Folytatás jövőre.

 

Mindenkit hazavárnak, sziasztok: a Mágus

 

sym.JPG

 

 

 

 

Szólj hozzá

index blog.hu blog.hu címlap motorozzvelem sym fiddle sym fiddle 125i