MV Agusta Brutale 800 Dragster RR SCS, 2020.
Guruló műalkotás, melóba járni.
A teszt után sokáig gondolkodtam, mire is való ez a motor. Városba nem igazán jó, mert a széles kormányvég tükreivel nehezen lehet a sorok között előre gurulni. Túrázni sem (mondjuk egy Aggtelek oda-vissza), mert ahhoz meg kényelmetlen. Pályázni sem pont ezzel a drága ékszerrel kéne. De akkor mire jó igazán? Megvan, a tökéletes felhasználási terület: a munkába járás. Főleg akkor, ha Gyöngyösön laksz, és Egerben dolgozol, az útvonalad pedig a 24-es út. A távolság nagyjából 60 kilométer, pontosan annyi, ami fájdalom nélkül elviselhető a nyergében. Reggel úgy érsz be a melóba, hogy fülig ér a szád, egész nap fel vagy dobva, majd munka után vár a visszaút, tehát a család is egy mosolygós, boldog apát-férjet kap estére. Gyöngyösiek, Egriek (is), irány az MV Agusta szalon! https://mvagustahungary.hu/
Nincs mese, minden porcikája izgalmas!
Vedd figyelembe!!! A tesztmotor még alig futott, a pilóta viszont már sokat, ez kihatással lehet bizonyos eredményekre!!!
Tudod mi az az SCS? Régen egyből rávágtam volna, hogy a Shopping City Süd, a rendszerváltás leghíresebb osztrák bevásárlóközpontja. Ez is egy lehetséges jó válasz, de most nem erről van szó. Nem sorolom végig a google találatokat, inkább megmondom, SCS = Smart Clutch System, vagyis okos kuplung. Az MV Agusta és a Rekluse közös találmánya 2018 óta a Turismo Veloce kiváltsága volt, de most már a Dragster is rendelhető vele. Váltani kell, a gyorsváltó is megmaradt, da a kuplung kart nem kell használni. Ismerek olyan sérült bal kezű motorost, aki ezen szerkezettel úgy tud motorozni, hogy közben a váltás -és ezzel az igazi motorozás- élménye megmarad neki. Nem automata, mint a Honda egyes modelljei, vagy mint a robogók, itt váltani kell, rendesen lábbal. Van kuplung kar is, szépen működteti is a lamellákat, ha nem bízol az automatikában, csinálhatod kézzel is.
Az MV Agusta Magyarország mindig meglep ősszel, most ez a hosszú nevű RR volt soron. Mentem már Dragsterrel, de ennek a vasnak az SCS adja a különlegességét. A száraz számok: 798 ccm, 140 le, 200-as hátsó gumi, 168 kg. Na jó, szárazon ennyi, vagy ahogy az olasz mondja, "secco", de ha benedvesítjük, akkor is megáll 200 kiló alatt. Hogy is van ez? Nos a benzin 16,5 liter, a motorolaj minimum 3-4 liter, és fagyállóból is kell legalább 4 liter. Ezeken kívül az első teleszkópokba, a hátsó rugóstagba, a teljes fékrendszerbe, és a kuplungba is muszáj tölteni olajat. De hagyjuk is a számokat, inkább nézzük a motort.
Mint minden MV Agusta, ez is különleges, de koronának a stunterstore.hu-tól kapott ICON "hamburgerszörny" sisakot tettem fel rá.
Gyönyörű!!! Vareseben nem is motorokat, hanem guruló műalkotásokat készítenek. Órákig lehet úgy nézegetni, hogy mindig felfedezek rajta egy újabb spéci ötletet. Ha a különleges fűzött kerekeken, az orgonasíp szerű kipufogókon, vagy az "ezt el sem hiszem" kategóriájú hátsó lámpán már kilegeltettük a szemünket, jöhetnek az olyan apróságok, mint mondjuk a felső villahíd, amiben több ötlet van, mint sok komplett motorban. A kormányszárak állíthatósága, a "rejtett" kormány lengéscsillapító, vagy a négy részből álló műszeregység, mind egy-egy különlegesség. Vagy itt a kuplungkar, amire nincs is szükség, de azért állítható. Az én személyes kedvencem az átlátszó extra kuplungfedél, alatta az összeszerelő technikus névtáblájával. És még ide kívánkozik az utas lábtartója is, keresd a képeken! Nem is részletezem tovább, menj el az új szalonba és nézd meg magad. Egy jó kávét biztosan kapsz mellé.
És akkor a piros slusszkulcsot még nem is mondtam.
Na jó, a kijelző kicsit ódivatú ezen a Dragsteren, mert ez még a tavalyi modell, a friss már a nagy színes műszerfalat kapja. Természetesen van állítható ABS, kipörgésgátó, meg négy féle menetprogram is, csak a megjelenítéssel bánt szűkmarkúan az MV. A kijelzőn a legnagyobb számokkal a sebességet jelzik, második a fokozatjelző, a többi adat kibogarászásához jó szem kell. De bármilyen jó is a szemed, üzemanyag szintjelzőt nem találsz, csak egy lámpát az alsó karéjban, hogy sürgősen tankolni kéne. Az üzemmódok jól érezhetően elkülönülnek, Rain, Normal, Sport, és Custom választható. Az első háromnál folyamatosan nő a teljesítmény érzet, csak Sportban kicsit ideges lesz a gázkezelés. A negyedik, a Custom mapping, szabadon konfigurálható, ott Te állíthatod be a paramétereket, ha van kedved játszani vele. Városban jobb a Normal, ha jönnek a kanyarok akkor a Sport a nyerő, esőt meg nem kaptam. Külső hőmérő nincs, az időóra meg annyira pici, hogy csak olvasó szemüveggel találtam meg. Minden lámpa ledes, kivéve a fényszórót, az maradt izzós. Elég a dumából, nézzük, milyen menet közben.
Úgy indul ahogy minden három hengeres MV, jól fel kell húzni. A motor zakatol, de ez is "normale", a vékonyfalú blokköntvény az oka, nem kell megijedni. Furcsa élmény egyesbe tenni a váltót úgy, hogy nem húzom be a kuplungot hozzá, de hamar megszokható. Először egy városi menettel próbálkoztam, szombat délután, Budapesten. Rémes volt, dugó-dugó hátán, az extrém széles kormányt a végére tett tükrök is nehezítik, szinte lehetetlen a sorok között előre gurulni. Az index nem automata, a visszajelző pedig annyira kicsi és rosszul látható, hogy nem is erőltettem a használatát. Nemcsak a kormány lapos és széles, az ülés is magas, a lábtartók meg fent és hátul vannak, tehát az előredőlt testhelyzet miatt, a jelzőlámpákat is nehezen láttam. A lámpákat, ahol egyébként mindenki az RR-t hesszelte. Azért nem adtam fel könnyedén, jó két órát karézoltam Pesten, majd miután ilyen jól megszívattam magam a városban, másnap inkább elmentem egy Nógrádi karikára.
Szabadság tér.
Ó igen, ahogy elhagytam Vácot, és jöttek a kanyarok, rögtön egy másik arcát mutatta az RR. Ez kell neki, kanyarok, jó minőségű aszfalton. A 2-es úton is vigyorogtam, de a Bánki tó után már kurjantgattam a sisakban. Szerencsémre szép száraz napos időt fogtam ki, azon a környéken sok utat újra aszfaltoztak, de Acsa és Rád között annyira friss volt a burkolat, hogy még a csíkokat sem festették fel. A gyér forgalomban oda-vissza csapattam, egyszerűen nem tudtam betelni az RR vehemenciájával. A Pirellik jól tapadtak, a Brembók brutálisan fékeztek, a blokk pedig úgy tolt, hogy szinte annak a kissrácnak éreztem magam, aki annak idején a húsvéti locsolópénzt elgokartozta a Vidám Parkban, fülig ért a szám a boldogságtól.
Ahogy elforgatod, olyan hangon szólal meg, hogy attól muszáj rosszfiúnak lenni. Egy darabon betartottam minden szabályt, és egy Dacia után gurigáztam, de kb ilyen lehet egy Ferrarival kanyarogni a Toszkán dombok között, -egy Panda mögött. Kizárt, hogy ne lépd át a sebességhatárokat, egyszerűen szomjazza a fordulatszámot. Bika az alja is, de igazán 5000 felett jön a tűz, és olyan, mintha sosem fogyna el az erő belőle. Könnyen borogatható a váltott kanyarokban, semmi bizonytalanság nincs a mozgásában, az első tárcsák meg olyat harapnak erősebb fékezésre, hogy szinte gúvadt a szemem a lassulástól. Pencen tankoltam, aztán usgyi vissza még egy kört élvezkedni. (videó hamarosan)
Pihenő Galgamácsán.
Megálláskor minden szem rátapad, szerintem még az is megnézi, aki be van oltva benzin ellen. Ha valaki megszólított, az csak a csodálatát fejezte ki. Valóban nem hétköznapi látvány, engem egyedül a rendszámtartó elhelyezése zavar. Tudom, hogy most ez a divat, én mégis úgy siratom a régit, mint annak idején a "miniszoknya tűsarkúval" megszűnését. Szinte az összes promó fotón szereplő motorról hiányoznak. A tükrök is.
Vegyük sorra pozitív, tulajdonságokat. A műszaki tartalom osztályon felüli, ez vitathatatlan. A blokk erős és vad, imádnivaló. Az SCS kuplung jól teszi a dolgát, a gyorsváltó is klasszikusan MV-s (tehát remek), a Dragster érdekes színfolt a sportos nakedek között. A fék és a futómű is felsőpolcos cucc, de nagyon kell neki a jó aszfalt. A külső olyan mint egy jó csaj, órákig lehet nézegetni, és még mindig tartogat meglepetéseket. A hátsó lámpa egy világító szobor, a felnik, a kerékagyak és a küllők egy régi kor szépségét hozzák vissza, high-tec módon, nincs jobb szó: gyönyörűek!
Azért van pár dolog, ami a felhasználó dolgát megnehezíti. A fogyasztásról fogalmad sincs, szombaton is, vasárnap is megtankoltam, és oké, ennél a motornál úgysem a deciket fogjuk számolgatni, de azért egy szintmérő jól jönne. A sztendert -ami egyébként szintén fémművészet- csak úgy lehet kihajtani, ha picit jobbra döntöm a motort. Az ülés alatt csak egy hitelkártya fér el, lett volna hely, de oda inkább egy látvány átjárót csináltak helyette. Szar úton elviselhetetlenül pattog, mintha nem is lenne rugózás. A kormány kényelmetlenül széles-lapos, és még ott a végén a tükör is, kicsit sem felhasználóbarát. Ezek egyébként mind Dragster sajátosságok, a "sima" Brutale RR-t nem érintik, az egyediségért nem csak a kasszánál adózunk.
Rétságon.
Összefoglalva a tapasztalatokat, semmin nem kell meglepődni. Ez az alap Brutale RR-nél sokkal különlegesebb, mondhatni gyűjtőibb darab, ami azért nemcsak garázs dísz, ha kell, a szerpentineken nagyot domborít. Különleges motor, különleges embereknek. Olyanoknak, akik áldoznak azért, hogy ne csak egy normal Brutale álljon a garázsban, hanem egy ékszer, és bizony a kényelem nem a legfontosabb privilégium ebben a szegmensben. Köszönöm a lehetőséget, élmény volt a javából.
Pontozás:
1., külső: bombázó alkat, csak a "nemszeretem" kerék mögötti rendszám miatt kap 9 pontot.
2., motor: mint a neve, brutálisan jó, 10 pont.
3., kényelem: na igen, itt van mit lepontozni. Lehet, hogy öreg vagyok hozzá, de csak 5 pont.
4., elektronika: van benne minden, még kihajtott sztender jelző is, de a régimódi kijelző sokat ront, 6 pont.
5., fék-futómű: a fék szintén brutális, a futómű remekel, de csak ha tökéletes az aszfalt, különben ledob. 8 pont.
6 ., használhatóság: na ez a szűk keresztmetszet, ezzel kezdtem. Egy DGR-es gurulásra viszont hibátlan. 6 pont.
7., kéne faktor: ha lenne gyűjteményem biztosan, de csak az 1000 RR után. 8 pont.
Összesen: 52 pont.
Mindenkit hazavárnak, sziasztok: a Mágus
Galéria:
Íme, a "csodakuplung" közelről.
Az utaslábtartó kihajtva.
A kuplung tartály fedele sem "csak" egy kupak.
Nógrádi dombok között.
Az első sárvédőre mondhatjuk, hogy "minimal", a hűtőre viszont nem.
A tökéletes arányokat a rendszámtartó bontja meg.
A többkomponensű gumi.
A "csodalámpa", alatta a behajtott utaslábtartó, még alatta a ZF rugóstag.
Az EXPO előtt.
Mielőtt a boltba kerül.