2024. jún 27.

Yamaha MT 09 2024. A Legjobb meztelen?

írta: Misi Mágus
Yamaha MT 09 2024. A Legjobb meztelen?

Heavy metál szépen csomagolva.

Jó tíz évvel ezelőtt kezdődött a Yamaha 3 hengeres története. Akkor a 850 köbcentis blokkból, 115 nagyon izmos, de kulturálatlan lóerőt hoztak ki az Ivatai mérnökök. Mindenki imádta az erejét, és mindenki utálta a kezelhetetlenségét. 2017-ben érkezett a második generáció, radikális külsővel, de sokkal kezelhetőbb karakterisztikával. Az alapokon nem változtattak, csak új "ruhát", és barátibb motorvezérlő szoftvert kapott. A harmadik generáció 2021-ben érkezett, ekkor gyakorlatilag mindent kicseréltek, új váz, új "kaszni", nagyobb (890 cm3) és erősebb (119 le) blokk, nevetséges 3,5 coll méretű, de már TFT műszerfal, fejlett elektronika, és nagyon motorosbarát karakter. Plusz egy olyan első lámpa, ami azóta is beszédtéma Yamahások között. Motorozni viszont nagyon jól lehet vele, ha szemet hunyunk a laposvasból hajlított fékpedálnak, a lehetetlenül elhelyezett ülészárnak, vagy az utólagosan felszereltnek tűnő kürtnek. Nos a 2024-es negyedik generáción minden hibát kijavítottak, az az igazság, nagyon nehéz fogást találni rajta. Én azért megpróbálom, ha már hétvégére kaptam egy példányt belőle.

magus-mt09-2274.JPG

A fejidomot itt is szokni kell, ebben sokat segít az extra szélterelő.

Tehát itt a negyedik generációs Yamaha MT 09. Ez a motor a normál verzió, az SP-re még várni kell egy kicsit. Nagyon sokat dolgoztak rajta, amit kifogásoltam az én gen 3-as motoromon, azt egytől egyig mind kijavították. Megpróbálok tárgyilagos hangnemet megütni, de igazság szerint nem sok hibát találtam a 400 kilométeres teszt alatt.

Az elődmodellből változtatás nélkül átvették a blokkot, a vázat, a futómű elemeket, és a fékeket, a motor többi része mind új fejlesztés. Ráülve rengeteg minden feltűnik, új a radiális Brembo főhenger, új az állítható kuplung kar, ahogy a kormány és az összes kapcsoló is, gyakorlatilag talán csak a markolat maradt meg a régiből. Újak a tükrök, a hátralátás nem romlott, viszont a szárak elég hitványnak látszanak. A kormány magas és széles mint a Tracer-é, a kiemelők viszont jóval alacsonyabbak. Az legnagyobb flash tagadhatatlanul a műszerfal, mondhatni ellopja a showt. Ez már a mai elvárásoknak megfelelő méret, minden kényelmesen elfér rajta, és bármely napszakban jól látható. De csak akkor, ha kicsit lefelé nézünk, az én nyakamnak barátibb lenne, ha 2-3 centivel feljebb került volna. De igen tudom, ha az öreganyámnak pöcse lett volna, akkor az öregapám lett volna, tehát nem rossz így sem, csak lehetne jobb is. A kezelése egyszerű, a jó nyomásérzetű, és ergonómikus gombokkal, kapcsolókkal, szinte adja magát. Négy látvány témából választhatunk, természetesen párosítható a telefonunkkal, akkor még további funkcióhoz férünk hozzá a kormány elengedése nélkül. 

img_e9372.JPG

A kacsolók nem csak látványra, érintésre is felsőbb osztályúak.

Na de a legnagyobb durranás az, hogy automatán visszaveszi az indexet!!!! A kapcsolót szokni kell, de a jóhoz hamar hozzászokunk. Van három villantós komfort állása is, de a legfontosabb, hogy önmagától kikapcsolja a kint felejtett irányjelzőt. Ezzel már megvett az új 09 kilóra, olyan régóta vágyom erre a funkcióra. Persze van tempomat, és az összes lámpát kicserélték, de az automata index nálam mindent visz!! A jobb oldali markolat gombjai is újak, végre leváltották az eddigi, bizonytalan működésű többfunkciós tekerőkapcsolót. 

A kényelmes kétrészes nyeregbe huppanva azonnal feltűnik a tank, aminek nemcsak a formáját változtatták meg (az űrtartalom maradt 14 liter), hanem kapott két "hangszórót" is, amiken keresztül a motor szívó hangját vezetik fel. Ezzel nem tudok mit kezdeni, nekem nem dobogott tőle gyorsabban a szívem, viszont pucolni nehezebb lesz. A kormány-ülés-lábtartó háromszög az én 180 centimhez tökéletes, sem a csípőm, sem a térdem nem reklamált a teszt során. A lábtartó konzolok is újak, de szerencsére az állíthatóság megmaradt. A fékpedált lecserélték egy szép alu darabra, talán az XSR-től jött. Más a váltókar, és a gyorsváltót is upgradelték, most akár teligázon is visszaválthatunk. Új a sztender, amit csak sikerült rosszabbá tenni, máshol van a tüske, így nehezebb megtalálni, mindenképpen le kell nézni hozzá, viszont a jobb oldalról eltüntették a feszültség szabályzót. A hátsó ülés alatti kicsi tárolóhoz (egy tárcsazár belefér), végre emberhez méltóan lehet hozzáférni, magában az ülésben van a zár, nem a szutykos kerékjáratban kotorászunk miatta, a sok ezer yamahás imáját meghallották végre Japánban. És ez a motor be van fejezve, mármint újra csináltak neki véget, vagyis farok idomot. Az elmúlt évek egyik hülye divatja volt az üléssel véget érő motor (a másik az emiatt oldalról jövő rendszámtartó), itt viszont szépen fényezett hátsó traktust kapunk, halleluja!

magus-mt09-2265.JPG

A blokkvédő és a tankpad fizetős extra.

Azt hiszem itt az ideje elindulni. Az új kuplungkar nem csak állítható, de a hajlított forma miatt sokkal kényelmesebb a fogása. A váltó finom, az üres is a helyén van, nem kell keresgélni. A hangja a már ismerős, reszelős morgás, mintha pipa lenne a világra, de csak menni akar, és a már bejáratott, friss olajcserés tesztmotort nyugodt szívvel forgattam el. A gyorsváltó nagyon rendben van, nem szakadtak le a lábujjaim felváltásokkor, precízen, rövid úton dolgozik a pedál. Visszaváltáskor néha durrog kicsit, nagyon inspiráló hang.

Menetprogramból ötöt találunk, most már nevekkel, RAIN, STREET, SPORT, és két CUSTOM, ahol mint egy séf, mi állíthatjuk össze a hozzávalókat. A három program jól érezhetően megváltoztatja a karakterisztikát, esőmódban finoman adja a gázt, sportban pedig nagyon húzza a belét. A mindennapokra a street a legjobb választás. A Bridgestone Hypersport S23-as gumi kb úgy tapadt a forró aszfaltra, ahogy én 17 évesen a csajomra, mikor lassúztunk a diszkóban. Szinte gondolatra fordul, a fék szintén zenész, az új pumpával nagyon finoman adagolható. Az első 200 kilométeren nem fészkelődtem, ennyire kényelmes csupasz motoron talán még nem is ültem. Persze csodák nincsenek, a fenekem pár óra után feladta a harcot, onnantól ment a ficergés..

Egy ilyen korszerű motorral, a fizikát is becsaphatjuk. Régen a kanyar előtti visszaváltásoknál észnél kellett lenni, hiszen a megcsúszó hátsó kerék "megtréfálhatta" az óvatlan motorost. De most, a csúszókuplung, az oda-vissza gyorsváltó, és az állítható kanyar ABS korában, már csak arra kell figyelni, hogy elég mélyre döntsük a vasat a kanyarfotós kamerája előtt.  Azt nem mondom, hogy "hülyebiztos", de rengeteg terhet levesz a motoros válláról az elektronika. Páran mondhatják, hogy "minek az, tudok én motorozni", de ezeknek üzenem: a korral tompulnak a reflexek, és ezeket remekül korrigálja az IMU. A különböző mappingokat menet közben is állíthatjuk, elcsukott gáznál. A tempomat pedig a legjobb barátom ebben a sebességmérő kamerákkal teletűzdelt világban. 

kepernyokep_2024-06-27_051417.png

A tesztnap átlagfogyasztása kerek 5 liter/100 km lett, ez biztosan változhat mindkét irányba a használattól függően. Nagyon érezhető az ereje, aki nem tudja mennyi, akár 130 lóerőt is gondolhat, pedig "csak" 119. Öt kilót hízott az elődhöz képest, most 193-at mutat a mérleg nyelve, de azt már feltöltve. Remek az egyensúlya, és nagyon kicsi körön megfordul. A gázparancsot finoman veszi, nincs egy ezredmásodpercnyi szünet sem, nem rángat, nem vacilál, megy. Most pedig jöjjön a pontozás, és igyekszem nem elfogult lenni, de nehéz lesz, mert nagyon jó vele motorozni, sok a jóság, és nagyítóval kellett keresni a hibákat. 

Pontozás:

1., külső: a pacekot most is szokni kell, és a tükrök szárai túl egyszerűek, de az ülés, a tank, a kapcsolók, a műszerfal, és a farokrész nagyon rendben van, 8 pont.

2., motor: a kategória legjobbja, a legerősebb 10 pont.

3., kényelem: az eddigi legkényelmesebb naked motor, csak a rossz helyen lévő sztender pöcök, és az alacsonyra szerelt műszerfal miatt 8 pont.

4., elektronika: nekem semmi sem hiányzik, minden van amire vágyom, plusz nagy "TV"-s, és már az index is automata, csak 10 pont lehet.

5., fék-futómű: szintén zenész, utcán az én tudásomat maradéktalanul kielégíti, ez is 10 pont.

6., használhatóság: városban a sorok között remekül elfér, egy Mátrai kanyargásra tökéletes, és ahogy láttam, a kiegészítők között mindenféle csomagszállításra alkalmas dolog beszerezhető, tehát hosszabb túrákra is alkalmas, de nem igazi túramotor, 9 pont.

7., kéne faktor: kéne bizony, alig várom, hogy az SP-t is kipróbálhassam, mert az még jobb lehet. 10 pont.

Összes pontszám: 65 pont.

Ez az új modell nagyon rendben van, számomra mindent megad, amit egy új motortól várok. Árban is jó helyen áll, 4098000 forintért vihető haza, ami nem kevés pénz, viszont sokat is kapunk érte. Ha valaki ebben a kategóriában gondolkodik, feltétlenül nézze meg és próbálja ki, nem lesz csalódás. A részletes adatokat itt találjátok: https://www.yamaha-motor.eu/hu/hu/motorcycles/hyper-naked/pdp/mt-09-2024/

 A tesztmotort a Yamaha Magyarország biztosította, köszönet érte.

Galéria.

img_e9341.JPG

img_9359_1.JPG

091.jpg

092.jpg

448899097_7912638712112917_3909714964620161394_n.jpg

 

 

 

Szólj hozzá

index blog.hu totalbike blog.hu címlap Yamaha motorozzvelem.blog.hu motorozzvelem yamaha mt 09 2024