2020. jún 11.

YAMAHA MT 03 2020 teszt. Az Aszfaltbetyár.

írta: Misi Mágus
YAMAHA MT 03 2020 teszt. Az Aszfaltbetyár.

Ha azt hiszed 1000 alatt nincs élet, tévedsz!

A Yamaha 1887-ben alakult, tehát nem ma kezdték az ipart. Csinálnak hangszereket, hifit, még tolószékeket is, de számunkra nem ez az érdekes. Motorokat 1955 óta gyártanak, és volt már jó pár legendás gépük, világbajnoki címük annyi van, mint égen a csillag. De valószínűleg nem az R1-ek, FJR-ek, és V-Max-ok tolják főként a cég szekerét, hanem a kis köbcentis motorok, mint például a 2020-as MT 03. 

mt_03.jpg

Új lámpa, fordított teleszkóp, az új 03-as is igazi MT lett.

Két henger, 321 köbcenti, 42 lóerő, mindennel feltöltve 168 kiló. Ez már önmagában is jó mókát ígér, de ezt még megfejelték egy remek futóművel, egy príma fékkel és egy ütős formatervvel. Mert bizony piszok jól néz ki az új modell, Ironman lámpaidommal, a tank oldalain lévő levegő csatornákkal, és a fejre állított első telókkal. A Yamahánál nagyon eltalálták az egyensúlyt, minden passzol mindenhez. A méret is telitalálat, nem nagy, de nem is extrém kicsi, a 180 centimmel nem volt "majom a köszörűkövön" érzésem, de egy 165 centis biker lába is simán leérhet. A tesztmotoron extraként Akrapovics kipufogó, szélterelő plexi, és rövid rendszámtartó is volt, így aztán formailag sem igazán tudok mibe belekötni. 

img_8645_2.JPG

Pont ezeket tenném rá magamnak is, a hasidom széria. 

Az elektronikát nem vitték túlzásba, de nem is vették félvállról. Az árához képest (1848000 ft) korrekt csomagot kapunk. Teljesen ledes a világítás nappali menetfénnyel, LCD műszerfal fokozatjelzővel, napi számlálóval, fogyasztásmérővel, és a kötelező ABS. Nincsenek állítható menetprogramok (mindig a maximumot kapjuk), nincs gyorsváltó (azt nagyon bírtam volna), nincs kipörgésgátló (de nem is kell). 

img_8695.JPG

Pár éve ilyet csak a felső osztály kapott. Egy külső hőmérőt még elbírtam volna.

Pöcc-röff indul, az Akra kipufogó aranyosan "purrog", itt inkább az optikán van a hangsúly, mint a hangon. A kuplung kellemesen puha, de mikor betettem egyesbe a váltót, nem történt semmi. Márminthogy bevette a fokozatot, de mintha egy kapcsolót kattintottam volna, se rántás, se lánc csattanás, csak mutatta a kijelző, hogy 1-ben van. És tényleg, szépen elindult, a kuplung pont jó helyen fogott, öröm volt használni a váltót is, a tesztmotorban 300 kilométer volt, de hibátlanul megvolt az üres mindig, ez nem feltétlenül jellemző a bejáratós bringáknál. Indulás előtt megkérdeztem meddig forgathatom, 12000-ig kaptam engedélyt Karvai Ottótól, a Yamaha Magyarország műszaki vezetőjétől. A tesztmotort tőlük kaptam, nézz körül náluk:  https://www.yamaha-motor.hu

A péntek délutáni csúcsforgalmon úgy jöttem keresztül, mint forró kés az olvadt vajon. A kicsi méretei miatt, sokkal jobban tudtam lavírozni a kocsisorok között, mint odafelé a Bestiával. Könnyű vele lefulladni, nem lehet alapjáraton meggurítani, de hamar ráéreztem, hogy mekkora gáz kell a tötymörgéshez. Ahogy mondtam már, a váltó nagyon baba, sokat is kell használni, nem lehet nyomatékból megoldani dolgokat. A fék elől 298 mm-es egytárcsás, pont elég a motor tudásához, a hátsó pedig ugyanakkora, mint az MT 10-é, 220 mm. A fordított teleszkóp nem csak jól néz ki, de remekül is van hangolva, egyszer sem ütött fel, a hátsó rugós taggal együtt tökéletes párost alkottak.

img_8643_2.JPG

A két szeme szinte fenyegető, főleg a sötét fellegek alatt. Öt perc múlva jött a nagy zuhé.

Másnap egy Dunakanyar-Dobogókő-Bajna-Tata kört kanyarítottam, Nagymarosról komppal mentem át Visegrádra. Nagyon otthon van a szerpentineken, a 140-es Dunlop hátsó gumiról nem volt nagy kaland lekoptatni a majrécsíkot, valósággal lubickolt a kanyarokban, igazi Aszfaltbetyár. Egy ilyen kis motoron érezni igazán, ha jók az összetevők, nem kell sok lóerő hogy szórakoztató legyen a kanyarvadászat. Nem akart megölni, egyszerűen azt csináltam vele amit akartam, most én voltam felül. 6000 felett kell tartani a fordulatszámot, és nyugodtan lehet koppig húzni a gázt kanyarból kifelé, 42 lóerő nem akarja a hátsó gumit leszakítani. A kis súly és a jó futómű miatt, könnyedén lehet "dobálni" a váltott kanyarokban, a magasra húzott lábtartók sem gátolnak a döntögetésben. 

10cproi110101-001114_2.JPG

Volt végsebesség teszt, ez igen szép eredmény.

Ami még meglepett, az az, hogy relatíve kényelmes. Persze egy idő után fészkelődtem rajta, de alapjaiban nem rossz az ergonómia. A tank két oldalán lévő szívócsövek alá pont befért a térdprotektor, a kormány-ülés-lábtartó háromszög is rendeben volt, plusz a hátizsák szépen megtámaszkodott a hátsó ülésen. A tükrök kétharmada használható, a maradékban a könyökömet látom. Az extra plexi jól eldobta a szelet a mellkasomról, és még a sisakot se rángatta turbulencia. A használhatóságot még nagyban befolyásolja a fogyasztás, nos arra sem lehet panaszom, ha nem is vágtam át a torkát, de nem is kíméltem, és így jött ki 3.9-re a fogyasztás!!! Parádés, ez azt jelenti, hogy a 14 literes tank sapkáját ritkán kell nyitogatni.

img_8657.JPG

A kedvenc Duna parti fotósplacc Verőcén.

A tank egyébként teljes műanyag burkolatot kapott, így a mágneses tanktáska felejtős, ha valamit vinni kell, marad a hátizsák. A hátsó ülés alatt van egy pici tároló, a szerszámkészlet vagy a sebkötöző elfér, de csak az egyik. A mérete és a fogyasztása miatt akár futár motornak is beválik, de hétvégenként élvezetesen lehet rövidebb túrákra is használni. Ügyes pilótával a nyeregben, jóval nagyobb motorokat is be lehet fogni vele a Mátrában.

2020-06-07_4.png

Dobogókőnél lekaptak a Kanyarfotósok.

A kis MT 03-as végül sokkal többet nyújtott, mint amennyit vártam tőle, igazán szórakoztató motorka, a teszt alatt végig vigyorogtam. Egyszer sem kerültem olyan helyzetbe, hogy gyengének vagy kevésnek éreztem volna. Egy nagy Európai túrára nem ezt választanám, de ha a Yamaha felkérne rá, a kaland kedvéért simán bevállalnám. Akinek ebben a kategóriában kell keresgélnie, ne hagyja ki a számításból a Yamaha 300-as csupaszát, nagyon minőségi terméket kap a pénzéért. Hiába Indonéziai a gyártás, sehol nem láttam gagyi vagy slendrián részleteket, erős blokk, jó futómű, vagány formaterv, minden adott a sikerhez. KÉNE!

Pontozás:

1., külső: nem tudok belekötni, de az extrák plusz pénzbe kerülnek, 9 pont.

2., motor: a mértéhez képest bivaly, jó váltóval, 10 pont.

3., kényelem: meglepően jó, de azért hosszabb távon fárasztó, 7 pont.

4., elektronika: pofás de nem színes műszerfal, ledes lámpák, ár-érték arányos, 7 pont.

5., fék-futómű: nem találtam rajta fogást, 10 pont.

6., használhatóság: városban, rövidtávra tökéletes, cuccolni nem lehet, 7 pont.

7., kéne faktor: persze, igazi utcagyerek, második motornak jöhetne, 7 pont.

Összesen: 57 pont. Hoppá!!!

Mindenkit hazavárnak, sziasztok: a Mágus.

Galéria:

img_8662_2.JPG

Az egyetlen hiba. Ennek nagyon nem kéne így kinézni egy egy hónapos motoron.

img_8668_2.JPG

Megúsztattam a kicsikét.

img_8669_2.JPG

Gokartok között. Akárhogy könyörögtem, a pályára nem engedtek fel.

img_8690_2.JPG

Kraftwerk, motoros étterem Tarján. Ha éhesen jársz erre, ne hagyd ki.

img_8689.JPG

10 pontos ebéd. Jövök még ide.

maszk.jpg

A talán ő lámpa ihletője.

img_8649_2.JPG

 Lehet terhelni rendesen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Szólj hozzá

mt 03 Yamaha motorzzvelem yamaha harmati yamaha mt 03 teszt motoros tesztek yamaha mt 03 2020