2024. okt 02.

Ennyi jót meg sem érdemlek. Yamaha MT 09 SP 2024 teszt.

írta: Misi Mágus
Ennyi jót meg sem érdemlek. Yamaha MT 09 SP 2024 teszt.

Csak egy nap az élet? Ezt kérem!

Ha van olyan, hogy "motorkritikus", akkor én az vagyok. A saját motoromról is leszedtem a keresztvizet, mert ami csípte a szememet, azt le is írtam. Mint például a ronda első lámpa, a kürt elhelyezése, a slendrián kábelvezetések, a laposvas fékpedál, a hektikusan működő kapcsolók, a "viccesen" eldugott ülészár, vagy a Nokia méretű műszerfal. Ezek kijavítására gyakorlatilag zérus esélyem volt, és a motort ezeken a dolgokon kívül imádom, igazi jó társam már három éve. De csoda történt, mert a Yamaha fejesei meghallották a panaszaimat és léptek, egytől egyig mindent kijavítottak. Arigatou kedves illetékes san, köszönöm szépen, ez igazán jól esett. Na jó, a lámpán még dolgozhattatok volna kicsit, de most amúgy is divat a csúnya lámpa, lásd például KTM 990 Duke. Szeptember lezordabb hétvégéjén, a névnapomon kaptam meg a tesztmotort, hideg, eső, szél, ám úgy voltam vele, ha hó nem esik, én megyek. Nos szerencsére nem havazott, tehát lássuk milyen is az új Yamaha MT 09 SP.

img_0239.JPG

Összességében a régi sem néz ki rosszul, csak jól áll neki a távolság. Ezt a bringát viszont akár nagyítóval is lehet nézni, nem nagyon van hibája. Az idei alap MT 09 már járt nálam a nyár elején, most felsorolom a különbségeket, vagyis miért kerül jóval többe az SP változat. Amit látunk elsőre, az a spéci Icon Performance festés, és az aranyszínű futómű elemek. Full állítható minden, a klikk mániások kiélhetik magukat, mindent mindenhová lehet tekerni. Elől KYB fordított teleszkópokon áll a paripa, hátul pedig ÖHLINS rugóstagon. Aki fogékony rá, az egyből kiszúrja a BREMBO STYLEMA féknyergeket, és természetesen a pumpa is olasz. A többi különbség már nem ennyire szembeötlő, kulcs nélküli indítás -ami hozza magával az elektromos kormányzárat és tanksapkát-, navigációra képes műszerfal, ami a Yamaha My Ride és a Garmin alkalmazást letöltve, a műszerfalra teszi a térképet, természetesen Spotify zenehallgatás, valamint a telefon funkciók teljeskörű használata, a bal oldali joystick kapcsolóval, zseniális. Lehet, hogy tudja ezt másik motor is, de vagy árcédula jóval magasabb (európai motorok), vagy a presztízs jóval alacsonyabb (kínai motorok). 

A motorblokk, a váz, az ülések és egyebek már megegyeznek, és az alapvátozat esetében is megkapjuk a mindent tudó gyorsváltót, a tempomatot, és a "nagytévét". Az SP extráiért kereken 700 000 forintot kérnek, azt mindenki maga döntheti el, van-e plusz ennyi a malacperselyben, és ha van, ér-e ennyit neki. Alant minden fontos információt megtalálsz:

https://www.yamaha-motor.eu/hu/hu/motorcycles/hyper-naked/pdp/mt-09-sp-2024/

img_0247.JPG

Új motorhoz új sisak dukál, https://stunterstore.hu/Icon-Domain-bukosisak-Tiger039s-Blood-Green

Első utam a közeli Sejcére vezetett, és azt rögtön megállapítottam, hogy pályafutásom eddigi legjobb gyorsváltóját használhatom. A blokk ugye régi barátom, de ki-ki habitusának vagy tudásának megfelelően változtathat a működésén. A motor karakterisztika térképek esetében már nem számokkal kell matekozni, most öt megnevezett menetprogram van, három dedikált: RAIN, STREET, SPORT, és két álltalunk konfigurálható custom.  Műszerfali képből is öt közül választhatunk, az ötödik az igazán keménytökűeké, mégpedig a TRACK, köridőmérővel, és a jó ég tudja még mi mindennel, ha valaki pályára megy vele, aranyat ér. A Streettel remekül éreztem magam, az én tudásomat bőven kiszolgálta. A Vác feletti tempós kanyarokba olyan készséggel feküdt be az SP, mint egy odaadó barátnő az ágyba, kigyorsításnál pedig a bizonytalanság szikráját sem éreztem, mintha zsinóron húznák.

img_e0314.JPG

A kép 5 coll, de káva jóval nagyobb, hagytak helyet a fejlesztésnek.

A szuper futóműnek azért hátoldala is van, szar úton majdnem elharaptam a nyelvem, úgy pattogott. (Egyébként a magyar úthálózat már-már Hungarikum, a környező országok mindegyikében csodás aszfalton gurulhatunk, de mi egyedül kitartunk a pocsék útminőség mellett, mondjuk én inkább a kürtőskalácsra vagy a téliszalámira vagyok büszke.) Hogy felhőtlenül tudjam élvezni a motorozást átmentem Szlovákiába, és ott tényleg jót karézoltam az SP-vel. Egyébként valaki már előttem felvitte pályára, mert még az első gumin se maradt majrécsík, és lehet hogy emiatt átállították a futóműveket keményebbre, mindenesetre jó úton fantasztikus. A fék a másik ami kiemelkedő, de talán nem is lehet csalódás egy BREMBO rendszer, az viszont érdekes, hogy fém fékcsövekre már nem gondolt a mérnök. Viszont az ABS meglepően sokat dolgozott (főleg hátul), vagyis inkább úgy mondanám, hogy indokolatlanul sokat. Ha van olyan, hogy "túlérzékenység", akkor ezen a motoron az ABS az.

A CP3-as blokk már régi ismerős, ám szerintem most ért fel a csúcsra. Tökéletesen leköveti a jobb csuklónk mozdulatát, és a menetmódok különböző beállításai is nagyon érezhetők. Míg rain-ben lágyan reagál a gázparancsra, sport-ban már olyan, mintha csak egy nap lenne az élet, mindent belead. Egy aszfalt borda meg is "viccelt" sport állásban, akkorát ugrott az önkéntelen gázadástól, hogy majdnem egykerekeztem vele. A legjobb választás a street, sportos de nem agresszív, ugrik, mégsem akar kitörni. Erő mindig van, ha mondjuk 80-al poroszkálunk hatodikban és húzunk egy kövéret, visszaváltás nélkül is nagyon megindul. A sebességhatárok csak jelzés értékkel bírnak számára, az autópálya tempót valószínűleg másodikban túlléphetjük vele. De nem igazán élvezetes a nagy tempó, a szél olyankor már nagyon cibál. Nagyjából a 120 környéke a jó utazósebesség, legalábbis az én ruházatomban, egy feszes bőrruhában biztosan több. De nem is autópálya az igazi közege, önfeledt kanyarvadászat az, amit nagyon jó vele csinálni. Ledönteni, kigyorsítani, ezt egész nap lehet élvezni a nyergében, Ő sosem fog elfáradni. A Bridgestone S 23-as Hypersport gumik még az előd S 22-en is túltesznek, a hideg aszfaltra is úgy tapadt mint a légypapír.

kepernyokep_2024-09-29_160810.png

Csináltam kanyarfotót magamról.

Az SP meglepően kényelmes, a kétrészes ülés miatt a utaséhoz klasszul hozzányomhatjuk a fenekünket, a kormány-ülés-lábtartó háromszög pedig pont jó a 180 centimhez. A hátsó ülés levehető, és végre a zár is emberi helyre került, alatta elférhet egy tárcsazár, vagy egy kisebb defektjavító szett. Újra van farokidom, nekem akkor tetszik igazán egy motor, ha "be van fejezve". Nos ennek van vége, ráadásul még festett is a két hátsó oldalidom, mint a régi szép időkben. A tank térfogata nem változott, az maradt 14 liter, ám a forma teljesen új. Míg a régibe egy kobrafejet láttam bele, ebbe egy hard rock gitárt. A műszerfal mindig jól látható, igaz, erős napsütésben nem volt részem a teszt alatt. Kezelése pedig végre logikus és átlátható, jobb oldalra csak az indító-leállító és a módválasztó gomb került, minden mást a bal oldalra szereltek. A kapcsolók működése példás, pontosan érezhető megnyomtuk-e, nincs bizonytalanság. AUTOMATA AZ INDEX!!! Ó Uram, imáim végre meghallgattattak, köszönöm neked! Magát a kapcsolót tanulni kell, mert teljesen más mint az eddig megszokott, de lehet ez lesz a jövő. Párszor dudáltam balra indexeléskor, de a második nap délutánjára megtanultam kezelni. Van komfort index funkciója is, picit megnyomva hármat villog, mint a kocsiknál, mondjuk ez vastag kesztyűben kivitelezhetetlen. Az egyébként meglepő, mennyi mindenre használható a bal hüvelykujjunk!! 

A 350 km-es teszt alatt a fogyasztás 5,1 liter lett 100 kilométeren, ha nem is téptem, de kíméletet sem kapott. Ez még éppen elfogadható érték, és finomabban használva biztosan lemegy 5 liter alá. Rezonancia nincs, semmilyen zavaró dolgot nem tapasztaltam, a tükrök jól használhatók, habár a régin komolyabb a szár. Amiért külön piros pont jár az a kürt, vagyis a kürt helye, mert szépen eldugták a hűtő bal oldali légterelője alá. A sztender pöcköt viszont keresni kell, lenézés nélkül nem találtam, rosszabb helyen van, mint a régin. Azért valamin csak kellett rontani...

img_e0317.JPG

A Yamaha nagyon jó csomagot rakott össze, talán a Tracer GT + ennyire komplett, a crossoverek között. Van összehasonlítási alapom, hiszen 22 000-et mentem a saját motorommal, és gyakorlatilag a Yamaha összes CP3-as blokkal szerelt motorja járt már nálam. Összességében egy minőségi, sportos, mégis kényelmes motort vezettem, amin minden a helyén van, jól néz ki, megy mint az ördög, remek fék és futómű, 21. századi elektronika, gyakorlatilag teljes a csomag amit a pénzünkért kapunk. A tempomatot pedig külön kiemelem, stresszmentessé teszi a motorozást a kamerák világában. 4 798 000 forint nem kevés pénz, és erre még simán rádobjuk azt a két kilót néhány extrákra és akkor már öt milla, plusz állambácsi is lehúz, szóval inkább 5 200 000-vel lehet számolni. A tesztmotorra felszerelt tankpad, blokkvédők, szálcsiszolt "plexi", és sportos rendszámtartó bele se fér két kilóba, mert összesen 262 000 forintba kerülnek, és akkor még nincs felszerelve. De egy biztos, reális értéket kapunk ennyi pénzért, sajnos az infláció nem tett jót a motoros piacnak sem. Jöjjön a pontozás.

1., külső: karakteres, van feneke is, jók a színek összhatása, de az első lámpán még agyalhattak volna. 9 pont.

2., motor: istenkirály, ami megkapta a legjobb gyorsváltót, csak 10 pont lehet.

3., kényelem: végre egy bringa, amin nem kell fészkelődni. A sztender lehetne jobb, 9 pont.

4., elektronika: mindent tud, amit nem, az nekem nem is hiányzik, 10 pont.

5., fék-futómű: csúcsminőség, de Brembo Stylema-hoz gumi fékcső? Csak ezért 8 pont.

6., használhatóság: az én olvasatomban bármire, akár túra, akár város, akár pályanap, jól fog teljesíteni, 10 pont.

7., kéne faktor: hajjajj, nagyon is kéne, 10 pont.

Összes pontszám: 66 pont.

Esküszöm, hogy a Yamaha nem fizetett le. Mégis, ha röviden össze kell foglalnom, milyen volt motorozni az új SP-vel, azt kell mondjam jó. Kicsit bővebben pedig nagyon jó!! Mentem esőben, és megáztam rajta. Mentem akkora szélben, hogy egyenesen is ledöntve haladtam, tehát nem nevezhetném ideálisnak a körülményeket, mégis a teszt minden méterét élveztem. Ha bárki ebben a kategóriában gondolkodik, nézze meg, próbálja ki, nem fog csalódni. A tesztmotort a Yamaha Magyarország biztosította, köszönet érte.  (ugyanitt 3. generációs SP eladó! DDD:)

Az elkészült a videót itt nézheted meg: https://www.youtube.com/watch?v=V5osimsWcxE 

https://www.yamaha-motor.eu/hu/hu/home/

Galéria:

kepernyokep_2024-09-28_112145.png

img_0280_1.JPG

img_0262.JPG

img_0279.JPG

img_0299.JPG

kepernyokep_2024-10-02_040114.png

img_e0315.JPG

kepernyokep_2024-09-28_110031.png

kepernyokep_2024-09-29_162346.png

 

 

 

 

 

Szólj hozzá

index motor blog.hu totalbike blog.hu címlap Yamaha nakedbike motorozzvelem.blog.hu yamaha mt 09 sp 2021 mt 09 sp yamaha mt 09 sp 2024 új yamaha mt 09