2020. máj 22.

YAMAHA MT 10 SP teszt. Kraftwerk.

írta: Misi Mágus
YAMAHA MT 10 SP teszt.  Kraftwerk.

Mi az az SP? Sós Perec? Sipos Peti? Netán Sima Puma?

Az ország egyetlen  tesztelhető Yamaha MT 10 SP-jét személyesen, a volt hétszeres magyar bajnok gyorsasági motorversenyző, Harmati Árpád adta át nekem. Pár percet várnom kellett rá, de mikor végzett a klienssel, és megcsináltuk a kötelező adminisztrációt, feltettem neki a kérdést: "mi az az SP?"  "SPeciale", hangzott a gyors válasz.  A nomál MT 10-es 4698000 forintba kerül, a SPeciale 5598000-be az árlista szerint. Ez pont 900000 forintnyi különbség, nézzük meg mit adnak ennyi pénzért.   https://www.harmatiyamaha.hu

2017-yamaha-mt10dx-eu-silver_blu_carbon-studio-001-03.jpg

Nekem nagyon tetszik. Klasszikus szépségnek nem mondanám, amolyan Tömör Gyönyör

A 2017 óta létező  SP négy dologban különbözik a szériától, de az a pár alkatrész nagyon különleges. Elől-hátul elektromos állítású Öhlins versenyfutómű van a motoron, ez a cucc, ha külön venném meg biztosan vastagon hétjegyű szám lenne, és nem is feltétlenül egyessel kezdődne. A másik szuper újítás a mindentudó TFT műszerfal, amin remekül be tudod állítani az "aranylábak" csillapítási értékeit, a motorkarakterisztikát (az SP esetében négyet), a gyorsváltó működését, ha pályára mész köridőt is mér, de ha olyan egyszerű pali vagy mint én, akkor elég, hogy szép színes. A harmadik, egy kapcsoló a jobb markolat mellett, amivel a műszerfal menüjében lehet barangolni, a negyedik pedig az egyedi fényezés. MT 10 SP nincs is más színben.

img_8548.JPG

Sok kijelző variáció van, nekem ez tetszik a legjobban. Jobb oldalon a fura benzinszint jelző.

Az elektronika csomag tartalmaz még kipörgésgátlót, ABS-t, tempomatot, gyorsváltót, csúszó kuplungot és teljes LED világítást, ha még az indexet is visszavenné, azt mondanám fullos. 

Mindösszesen 183 kilométer volt a motorban, tehát most is nekem jutott a bejáratás megtisztelő feladata, ez egy ilyen év. Az Öhlins futóművek beállításával nem kell bíbelődni, a menetprogramokhoz társítva van egy-egy konfiguráció. De ha úgy érzed ez kevés, a jobb markolaton lévő kapcsolóval számtalan állítási lehetőség közül választhatsz. MINDEN paraméter állítható, pályára akár betonkeményre is be lehet lőni. Megnéztem a kezelésiben, semmi extra szervizt nem írnak elő a spéci elektromos futóművekre, és itthon is javítható ha baj van, ez azért megnyugtató. Nagyon jó, hogy nem kell hozzá csavarhúzó, de valamennyi hozzáértésre így is szükség lesz. A 17" felniken  Bridgestone Hypersport gumik (hátul 190-es), 320-as első féktárcsák radiális R1 nyergekkel, a Yamaha nem Brembót használ. Hátul viszont csak 220-as a tárcsa, ami elképesztően kicsi, bután néz ki a nagy felniben, de mégis remekül kiegészítette a brutális elsőket. Szükség is volt a jó fékekre, szombaton négyszer akartak elgázolni, minden töketlen autós az utakon volt. Ez a kedvencem:

2020-05-17_4.png

Nem indexelt, hagyján. De a tükörbe se nézett a nyomorult, és annyi gerinc már nem volt benne, hogy a vészvillogóval jelezte volna utána, "nem láttalak, bocs". Mindegy, túléltem.

Tehát a fék és a futómű kiváló, milyen a blokk? Hidegen köhögősen ébred fel a 160 lóerő, mintha egy-két henger nem menne, de pár másodperc múlva magára talál. Szépen, simán, akkor sem jár, de ez nem is elvárás egy ilyen kigyúrt erőgyártól. A hangja mély, reszelős, ez a keresztsíkú blokk sajátossága. A (sajnos nem állítható) kuplung kar, kis kézerővel működik, de csak a legvégén fog, ez talán a Yamaha speciális, erre a blokkra kifejlesztett rugói miatt van. A váltó kicsit darabos, de ne feledjük, még nagyon kevés a kilométer, és már a teszt végére is javult, valamelyest. A betűkkel jelzett menetprogramok közül kiválasztottam a leglágyabb karaktert ígérő "D"-t, (külön kis ablakokban kijelzi a motor, a kipörgésgátló, és a futómű beállításait) és nekivágtam a hazaútnak. Első ismerkedésként Budakesziről, Dunakeszire kellett eljutnom a  délutáni csúcsban. Mert ugyan csak hétfőn "szabadult fel" Budapest, már pénteken is dugók voltak.

Ezt a motort nem a városi araszolgatásra találták ki, az ziher. Ilyen lehet egy kölyök oroszlánt sétáltatni pórázon a Váci utcában, ha nem figyelsz, kitépi a karodat. Nagyon megy, a legkisebb gázra is ugrik, és mindezt úgy, hogy az esőre való ,"D" fokozatra állítottam, csak a városból kiérve próbáltam ki a többit. Az "A" igazi kamikaze, ahogy az úthibákon megmozdult a csuklóm, egyből kapkodta fel az elejét, mire rögtön elcsuktam a gázt, tehát folyton bakkecskéztem, ezt nem éreztem biztonságosnak, pályára való. Sportos vezetőknek a "B" mód a legjobb választás, abban minden védelmi rendszer működik, de az elejét simán emelgeti gázra, viszont a hanyatt eséstől azért megvéd. A "C" számomra kakukktojás, ugyanolyan elmebeteg, mint az "A". Kicsit lehet, hogy összezavarodtam, inkább itt a gyári leírás:

2020-05-20_2.png

A Yamaha ragaszkodik a módok betűvel való jelöléshez, nem is értem miért nem lépnek túl rajta.

Kell neki a tér. A városból kiszabadulva egyből élhetőbbé vált, de röpke másodpercek alatt meg lehet szegni minden létező közlekedési szabályt, nagyon figyelni kell a sebességmérőt. A gyorsváltóval precízen lehet kapcsolgatni felfelé, de a visszaváltáshoz kell használni a kuplungot. Régen ültem olyan motoron, ahol nem akartam önkéntelenül 7.-be kapcsolni, nem pörög üveghangon állandóan, nyomatékból megold mindent. Városban nem is kellett negyedik fölé váltani, ez újszerű élmény volt. A hangja nagyon férfias, még a (szerintem jól kinéző) gyári kipufogóval is, az extraként rendelhető Akrával, kivett db killerrel, valószínűleg simán hozza a földrengés effektust. 

Mostanában sok jó futóművel szerelt motorral mentem, de amit ez az Öhlins szett tud, az egy másik mozi. Azt meg tudom állapítani, hogy jó, vagy nem jó egy motor futóműve, mikor döntögetem egy szerpentines részen. De most valami egészen megdöbbentő élményben volt részem, a biztonságos kanyarodás olyan szintjét éreztem, mint még soha. Az első kanyarok után már megvolt a BIZALOM, éreztem hogy ezzel a bringával nem fogok besokallni, pedig a tempó is több volt, mint ahogy a Bestiával szoktam ráfordulni a megszokott Nógrádi kanyargósra. A Bánki tó után végre kitisztult az út, nyugodtan csapathattam a kedvenc "rövid" karikámat. A kanyarok előtt simán visszadobtam egyet a váltón -a csúszó kuplung miatt semmi riszálás hátul- és lazán beszívta magát a legszűkebb fordulókba is. Kigyorsításnál pedig szinte éreztem ahogy kopik a gumi, úgy tapadt az aszfaltra. Ejj, de jó is ez!!!

Ami még meglepett, az a kényelme. Az ülés úgy jó ahogy van, és létezik komfort változat is. A kormány magasan van, a lábtartókat pedig egy hozzám hasonló 180 centis palihoz lőtték be. Sokan leírták, hogy a hátsó lábtartóba beleakadhat a lábuk, nos nekem is. Célszerű levenni konzollal együtt, ez úgyse kétszemélyes motor. Az ülés alatt nem maradt pakolóhely, de a (megmosolyogtató) gyári szerszámkészlet az aljában kialakított részben benne van.

img_8549_2.JPG

Ennyi. Mondjuk egy ilyen motort már úgysem lehet az út mellett megjavítani.

A benzinműszeren sem fejlesztett a Yamaha, az ugyanúgy beparáztat, mint régen. Az első kocka a felső felet mutatja, viszonylag sokáig nem mozdul, majd leesik a felére, onnan meg nemsokára nullát mutat. 175 km után már kutat kerestem, simán benyakalt 15 litert. A műszerfalon 7,7 l/100 km jelent meg, és nem is bántottam! Persze vagy Kraft, vagy kis fogyasztás, a kettő nem megy együtt, de ha állandóan kutat kell keresni, az nem túl szórakoztató. A fejidom bal oldalán szériában kapunk egy 12 voltos "szivargyújtó" aljzatot, ennek örülünk, de azért 2020-ban az USB életszerűbb lenne. Így kell egy közbetét, vagy egy autós kábel, na persze csak akkor, ha a telefont fel akarjuk tenni a kormányra. A tükrök 50%-a használható, nagyon ajánlott a szélesítő felszerelése, utálom, hogy állandóan be kell húznom a könyökömet, ha bele kell néznem a tükörbe. Pedig sűrűn kell, mert mindenkit muszáj megelőzni. 

2020-05-17_42.png

 Meglepően kényelmes, ki se néznéd belőle.

2016-ban már teszteltem a "mezei" MT 10-est, sok rosszat arról se tudtam mondani, ha kíváncsi vagy rá, itt elolvashatod: https://motorozzvelem.blog.hu/2016/10/21/yamaha_mt_10_teszt

És hogy megéri-e az SP a 900000 forintos felárat? Én úgy gondolom, hogy igen. Az ultramenő Öhlins futómű már önmagában, de ha még hozzácsapjuk az Iphone 11 méretű és tudású műszerfalat is, mindenképpen. A "cool" faktorról nem is beszélve. Ha valakinek csörgedezik egy kis benzin az ereiben (márpedig ennél a kategóriánál feltétlenül), akkor erős vágyat fog érezni a birtoklásra. És ebben az ár szegmensben, már nem akkora durranás 900 ropi plusz. De még pár százezerért, megvehetjük az SP-hez is a túra csomagot, és akkor mienk az egyik leggyorsabb, legelmebetegebb túramotor a földkerekségen. Kapunk kézvédőket, plexit, komfort ülést, két oldaltáskát, konzollal, meg egy GPS tartót a kormányra. És még akkor is megáll 6 milla alatt, egy kicsivel. Így már akár a BMW XR 1000-nek is vetélytársa lehet. Ha valaki japán fan, elgondolkodtató alternatíva.

A 300 kilométeres teszt alatt egy dologra biztosan rájöttem. Ilyen motort, csak tökéletes mentális és fizikai állapotban lévő motoros vezessen. Nagyon élveztem a tesztet, de nagyon elfárasztott a koncentráció. Egyetlen pillanatra se lehet lazítani, olyan gyorsan történnek az események, hogy egy pici bambulás is nagy bajt okozhat. Valószínűleg, ha a Glockner tövében ráülnék, és csapatnék egy oda-visszát, az lenne a tökéletes felhasználási terület. Vagy a versenypálya.  De ez minden sok lóerős hyper nakedre, vagy sportmotorra érvényes. Mint közlekedési eszköz kevésbé, de mint adrenalintermelő férfias "játék", nagyon bevált. Persze, hogy KÉNE!!!!!

Kitaláltam egy pontrendszert, az MT 10 SP lesz az első aminél alkalmazom. 1-10-ig adok pontszámot, értékelem a külsőt, a motort, a kényelmet, az elektronikát, féket-futóművet, a használhatóságot, és egy "kéne" faktort is, a maximum 70 pont. És ha lesz egy 70 pontos motor, azt meg is veszem!!!

1., Külső: nagyon bejön a formaterv csak a kicsi hátsó féktárcsa miatt kap 9-et.

2., Motor: kegyetlen kraftwerk, nem is kérdés, 10-es.

3., Kényelem: nagyon kényelmes, de a tükrök vacakok, a hátsó lábtartó túl alacsonyan van, így kap 6-ot.

4., Elektronika: szinte mindent tud, de az indexet nem veszi vissza. A műszerfal gyönyörű, de nehéz kezelni. A szivargyújtó helyett, USB kellene, fura működésű benzinműszer, 7-es.

5., Fék-futómű: ilyen jót még soha, egyértelmű 10-es.

6., Használhatóság: attól függ kinek és mire? Mivel magamat veszem alapul, 5-ös.

7., Kéne: igen, nagyon is. Ha sok pénzem, és gyűjteményem lenne, ezt a motort biztosan betenném, 7-es.

Összesen: 54 pont.

Mindenkit hazavárnak, sziasztok: a Mágus.

Galéria:

2020-05-17_14.png

Az Öhlins még ezzel is megbirkózott.

img_8547.JPG

Köridő, legjobb idő, mindent tud.

img_8524_2.JPG

Na ezt nevezem én fémmunkának! Jól látszik mennyire közel van a hátsó lábtartó.

2020-05-17_46.png

Csak refivel világít mindkét lámpa.

img_8545_2.JPG

A kormánygátló alul van. Duda is, de az nagyon utólagosnak hat.

img_8542.JPG

Ez a kuplungkar túl egyszerű a motor többi részéhez viszonyítva. Talán még az "Ibrahimon" is ez van.

img_8531_2.JPG

A "mindentudó" plusz kapcsoló.img_8521.JPG

A hátsó sárvédő széria, mint ahogy a hatalmas olajhűtő is.

img_8523_2.JPG

Ezek az alkatrészek nem is a felső polcról, egyenesen a főnök páncélszekrényéből valók.

2020-05-17_45.png

Sajnos ennél jobban nem nyílt fel a sorompó. Pedig itt, egyedül, lehetett volna jókat csapatni.

img_8559_2.JPG

Kraftwerk és Bestia.

img_8553_2.JPG

Szerintem simán elhúzná az öreg mozdonyt.

 

'

 

 

 

 

,

 

 

Szólj hozzá

motorteszt Yamaha harmati árpád Yamaha MT 10 teszt motorzzvelem yamaha mt 10 sp yamaha mt 10 sp teszt yamaha harmati