2025. jún 12.

Yamaha MT 07 Y-AMT 2025 teszt. Mert lustának lenni jó!!!

írta: Misi Mágus
Yamaha MT 07 Y-AMT 2025 teszt. Mert lustának lenni jó!!!

"Váájemszijééé".

A 2000-es évek elején, az európai autógyártóknál kezdett leáldozni a hagyományos, bolygóműves automataváltók ideje, és új korszak kezdődött, a robotizált sebváltóval szerelt kocsiké. Többek között az Alfa Romeo is piacra dobta, Selespeed néven a saját robotváltóval szerelt modelljeit, a 147-est, és a 156-ost lehetett kapni ilyen váltóval is. A klasszikus 5 gangos váltóra és egy tárcsás kuplungra szereltek rá egy bonyolult, lassú, és sokszor elromló szerkezetet, ami helyettünk kezelte (lábalta) a kuplungot és a váltót. Közben minden kapcsolásnál nagyokat bólogattunk, valahogy úgy, mint a Wayne világa című filmben a srácok. Ezt a rendszert azonban addig csiszolgatták az olaszok, hogy mire megjelent 2010-ben a Giulietta, és TCT néven kínálták hozzá az automatizált változatot, már egy remekül működő váltó lett belőle. A kétezres évek elején még el sem tudtam volna képzelni, hogy egyszer szeretni fogom ezeket a fura szerkezeteket, mára pedig el sem tudom képzelni az életet nélkülük. Hiába na, a lustaság jó dolog.

De mi a helyzet a motoroknál? Tehát nem robogó -mert ott ez természetes- hanem igazi motor, ráadásul egy csupasz, ami a motorozás hamisítatlan esszenciáját adja? Ritka koncepció az automataváltós naked bike, először talán az Aprilia próbálkozott vele a 10-es évek elején, de a Mana nem lett siker. Azután a Honda megalkotta az NC-hez DCT robotváltót, és az bizony siker lett. Én csupán egyszer teszteltem ilyen szerkezettel készült motort, egy első szériás 750 X-ADV-t, no abba nem szerettem bele. Most a Yamaha is elkészítette a saját változatát, nézzük meg, nekik hogy sikerült megugrani a feladatot. Üdvözöllek az automata Yamaha világában!

https://www.yamaha-motor.eu/hu/hu/motorcycles/y-amt/

img_e4900.JPG

Y-AMT. Erről a névről elsőre 1978 egyik legnagyobb slágere, az Y.M.C.A., vagyis magyarul kiejtve a "váájemszijééé" ugrik be, amit a hallhatatlan Village People vitt sikerre. Hogy a Yamahának sikert hoz-e ez a koncepció az még a jövő zenéje, de most itt egy igazi hús-vér példány, amit megkaptam a pünkösdi hosszú hétvégére tesztelni.

Először járjuk körbe a 2025-re alaposan megújult MT 07-est. Természetesen van "igazi" váltós 07 is, ráadásul az 300 ezer forinttal olcsóbb mint az automata, ennyi pénzért rengeteg benzint kapunk, ergó sokat lehet motorozni a különbségből! Külsőre nagyon hajaz a nagyobb tesóra, ha nem számolod meg a leömlőket becsapós lehet, nagyságrendekkel felnőttesebben néz ki mint az elődmodell. Az Y-AMT-vel szerelt változat ára 3 548 000 ft, regadóval.

img_e1486.JPG

Fordított teleszkóp, új felnik, új lámpaidom, új 5 colos műszerfal, új kapcsolók, új tank, hogy csak a legfontosabbakat említsem. Az automata verzió 3 kilóval nehezebb mint a normál, 186 kg mindennel feltöltve. Kicsi, filigrán motornak látszik, pedig ugyanannyi üzemanyag fér a tankba (14liter), ugyanazok a gumiméretek (120/180x17), a súlyuk is szinte dekára megegyezik a nagyobb 09-ével, mégis jóval kisebbnek tűnik mint az. Az ülése 805 milliméterre van a talajtól, alacsonyabb bikereknek is stabilan leérhet a lábuk.  

Tehát összhatásaiban egy harmonikus motort látunk. Igazi kulccsal indul, és hogy életre keltsük, húzni kell hozzá a féket is. A műszerfal sokat tud, a bal markolaton lévő kapcsolókkal állíthatjuk a funkciókat. 5 féle arculat, sötét vagy világos háttér, két injektortérkép, automata index, tempomat, plusz még a váltókapcsoló is oda került. Sűrű, de nem átláthatatlan, talán azért, mert kuplungkar természetesen nincs, eleinte markoltam is párszor a semmit. Jobb oldalon az indító alatt-felett, a két módválasztó gombot találjuk, a váltó automata vagy kézi működtetését választhatjuk ki AT/MT (kipróbáltam a kézi módot, de nagyrészt automatán használtam), a másik a MODE gomb, amivel -ha MT-ben mi kezeljük a váltót- a motorkarakterisztikát módosíthatjuk az alap STREET-ről SPORT-ra, ha pedig automatán hagyjuk, a mode gomb az AT/AT+ funkcióra változik, AT+-ban magasabb fordulatszámon vált fel, és hamarabb kapcsol vissza. A tesztmotorra extraként felszereltek blokkvédőket, tankpadot, USB-C aljzatot, sportos kipufogó véget, és kapott vagány matricákat a felnikre.

img_e1429.JPG

Nézzük milyen vele menni. Az indításhoz be kell húzni az első féket is, majd a bal mutatóujjunkkal + irányba kapcsolva tesszük az első fokozatba. Ez legalább akkora rándulással jár mint hagyományos társainál, ami nem is csoda, hiszen a hajtáslánc alkotó elemei megegyeznek. Innentől már csak a gázt kell húzni, a kuplungot és a váltó fokozatait a robot kezeli helyettünk, erős mechanikus zajok és viszonylag nagy rántások kísértében. A tesztmotort 400 kilométerrel kaptam meg, talán majd az első olajcsere után finomabban fog működni a szerkezet. A kuplung nem rángat, lefulladni lehetetlen vele, simán indulunk.

Az emberi agy nagyon érdekes. Lassan fogadja el a változásokat, ám könnyen tanul. Először bénáztam, nem sikerült fejben azonnal összerakni, mit is vezetek. A robogó más, azt már tudom azonnal kezelni, mert a trepnin nyugvó láb automatikusan összekapcsolja a fejemben, hogy bal kézzel a hátsó féket húzom, lábpedál pedig nincs. De ez egy motorkerékpár, aminél az van bevésődve, hogy bal kéz kuplung, bal láb váltó. Viszont ez olyan motor, amin se kuplungkar, se váltópedál nincs! Eleinte lassításnál, kanyarnál, váltogattam volna vissza, a bal kezemmel és lábammal markolásztam-tapostam a semmit, a hátsó féket pedig nem használtam, teljes volt a zűrzavar! Tehát az első napon a motor kezelését tanulta az agyam, de a másodikon már remekül tudtunk együtt működni. 

A keményvonalas bikerek most lehet, hogy sercintenek egyet, automata motor, hagyjad már, mire jó ez a ficsúrság? Hát kérem, azért gondolkodjunk kicsit. Legyen mondjuk egy túrán naponta 500 sebességváltás, ha nincs gyorsváltó, ugyanannyi kuplung húzás is. Ezt most megspóroljuk a bal kezünknek-lábunknak. Kevésbé fáradunk, mert nem kell erre figyelni, helyette a forgalmat tarthatjuk jobban szemmel, vagy akár a tájban gyönyörködhetünk. Leveszi a vállunkról ezt a terhet az elektronika, és a nap végén pihentebben szállunk le a motorról. Hülyeség? Aki így gondolja, használjon továbbra is berúgókart, húzzon vizet a kútból, és rakjon tüzet ha fázik télen. Mert ha tetszik, ha nem, a világot az okos, ám lusta emberek viszik előre!! Éljen a gyorskötöző!!!

A teszt közel 400 kilométeresre sikerült, volt benne város, gyorsforgalmi, és kanyargós szakasz. A blokk szépen dorombol, a spéci kipufogó csak optika, a hangja nem változik. Jó úton jó a futómű, tökéletes kanyarvadász, szépen tartja az ívet. Viszont ha igazi magyaros aszfaltra "tévedünk", rémes. Annyira kemény, hogy gyakorlatilag úgy éreztem  nem is rugózik, a sisak ugrált a fejemen, a porckorongjaim csörömpöltek a testemben és majdnem elharaptam a nyelvem. Megálltam és ellenőriztem a guminyomásokat hátha túlfújták, de nem, az rendben volt. Szemre még a hátsó rugóstagot sem tekergették el. Állítási lehetőség sehol nincs a villán, tehát ez bizony ilyen betonkemény futómű, megspékelve még a sportos üléspozícióval és a nem éppen puha nyereggel, a magamfajta csontosseggűnek ez fájdalmas élmény. A kétszer négydugattyús első fék remekül teszi a dolgát, de a hátsót férfiasan kell taposni, ha lassulni akarunk. Az ABS-nek a teszt alatt nem jutott munka, az IMU pedig segít, ha valamiért kanyarban kell fékeznünk. A tükrök tökéletesek, gyakorlatilag a teljes felületükben látunk hátra. Az informatív műszerfal mindenről tájékoztat, én a még megtehető távot, az üzemanyag szintjelzőt és a külső hőmérsékletet konfiguráltam az alsó sorba. A benzinműszer végre olyan amilyennek lennie kell, nagyon hosszú ideje várunk erre.

img_e1424.JPG

És akkor ejtenék pár szót a lényegről, vagyis az automatizált váltóról. Azt az első pár kilométer alatt már leszűrtem, hogy ez a rendszer még nincs kiforrva. A koncepciónak örülök, csak kell pár update, hogy olyan legyen, amilyennek lennie kéne. Jó dolog eleve a léte, hogy választhatunk ilyet is, a működési kultúra az, ami kívánja a javítást. Elég zajosan dolgozik, ami nem csoda, hiszen plusz két villanymotor és egy rakat rudazat végzi helyettünk a feladatokat. Azt hittem, nagyjából a gyorsváltó működési kultúráját hozza, de nem, rosszabb. Viszonylag darabos, nagyokat ránt, és ezen az sem segít, ha mi kezeljük a váltókapcsolót. Kanyarban is képes beleváltogatni, ami néha meglepetést okoz, szerencsére bajt nem csinált, ez manuális módban elkerülhető. Kézifék nincs a motoron, viszont sebességben hagyhatjuk elgurulás ellen. Járó motornál sebességbe tesszük, amíg rajta van a gyújtás behúzva tartja a kuplungot, de ahogy leállítjuk old a kuplung, és máris védve vagyunk lejtős úton, ez okos és egyszerű megoldás. Miután hozzászoktam a "semmittevéshez", már élveztem a rendszer adta előnyöket. Lámpánál várakozva nem kell készülni a zöld jelzésre, megteszi helyettem a robot. Indulásnál csak húzom a gázt, a többit elvégzik a villanymotorok, ez bárhonnan nézzük, könnyebbség. Automata módban is bármikor belenyúlhatunk, fel vagy le, ha úgy érezzük hogy szükséges. Nem zavarodik össze, utána ugyanúgy teszi a dolgát, ez autóknál sem mindig van így! A teszt átlagfogyasztása 4,2 liter lett, lehetséges, hogy a klasszikus változat kicsivel kevesebbet eszik. Nagyon szeretném kipróbálni a nagyobb testvért ezzel a robotváltóval, azt hallottam, azon más a szoftver, szebben működik.

img_e1423.JPG

Így néz ki az Y-AMT szerkezet a burkolat alatt. Felső kép a váltó, alsó a kuplung.

Az új indexkapcsolót csak dicsérni tudom, azon kívül, hogy automatán kikapcsol, van 3 villantós komfort funkciója, és már nagyon megszerette a bal hüvelykujjam, kényelmes. A hátsó ülés alatt annyi hely van, hogy a gyári szerszámok beférjenek, esetleg egy tárca a tartozék vízhatlan tasakban. Este nem vezettem, de valószínűleg jók a lámpák, izzót már csak a rendszám világításban találunk, érthetetlen módon. A sztender pöcök jó helyen van, könnyű megtalálni. Szélvédelem nincs, aki arra vágyik az vagy egy plexit, vagy inkább Tracer-t vegyen.

Jöjjön a pontozás.

1., külső: felnőttes motor, komoly kiállása van, és ezzel a vagány színnel jár neki a 10 pont.

2., motor-váltó: a kéthengeres blokk régi ismerős, jól teszi a dolgát, az egy 10-es. A robotizált váltóra kis jóindulattal adok 6 pontot, tehát összességében legyen 8 pont a hajtáslánc.

3., kényelem: ajjaj itt a banánhéj amin elcsúszik a 07-es, az én testem-fenekem lázad ellene, a tükrök viszont szuperek, 5 pont.

4., elektronika: teljes a csomag, minden van a fedélzeten, 10 pont.

5., fék-futómű: remek fék, kőkemény futómű, összevont szemöldökkel 7 pont.

6., használhatóság: ha valakinek fontos az automatizált váltás, és puhább a feneke mint az enyém, akkor kategóriáján belül bármire jó, 8 pont.

7., kéne faktor: erre most határozott nemet mondok, de a koncepciót nagyra értékelem, 6 pont.

Összesen: 54 pont.

A teszt végére nagyon jól összeszoktunk az MT 07 Y-AMT-vel. Már nem akartam én kapcsolgatni kanyar előtt, egész jól kitalálta a gondolataimat, ha néha bele is nyúltam volna, a robot megelőzött. Jó lesz ez. Igazán örvendetes, hogy már a Yamaha is készít nagy sorozatban robotizált váltóval szerelt motorkerékpárt. Ismerek olyan motorost, akinek nem működik jól a bal lábfeje, neki ez áldás lehet. A koncepció tetszik, és ahogy a japánokat ismerem, egyre csak javulni fog. Az ára igazán emészthető, a normál változaté pedig már szinte baráti. Ha valakinek felkeltettem az érdeklődését, nézze meg, üljön rá, de leginkább menjen vele egy nagyobb karikát.

Mindenkit hazavárnak, sziasztok: a Mágus

img_1389.JPG 

 

 

   

 

 

Szólj hozzá

blog.hu yamaha totalbike blog.hu címlap motorozzvelem.blog.hu yamaha mt 07 yamaha mt 07 y-amt