2023. jan 13.

Na most a blogger, vagy a vlogger szakítja a nagy dohányt?

írta: Misi Mágus
Na most a blogger, vagy a vlogger szakítja a nagy dohányt?

A kédés az, hogy olvasol még, vagy csak filmet nézel??

12 éve, mikor elkezdtem blogot írni még reménykedtem, ebből a bloggerkedésből talán lehet pénzt -is- csinálni. Eddig még nem sikerült egyetlen buznyákot se keresni vele, talán, ha 24 órában ezzel foglalkoznék lehetne. Csakhogy nekem van "rendes" munkám, abból élek, ez hobbi, és az írás legalább pallérozza az elmémet. De mi a helyzet a youtube-ra dolgozó, rengeteg feliratkozóval rendelkező vloggerekkel, ők tényleg fürdenek a lóvéban? Benne van a pakliban, de vajon az könnyű kenyér?

Aki szöveget ír az blogger, aki videót készít az vlogger, egyszerűen fogalmazva csak ennyi a különbség. Persze, ha közelebbről belenézünk kiderül, ennél azért többről van szó, sokkal árnyaltabb a differencia. A bloggernek kell egy számítógép -asztali, laptop, táblagép, mindegy- meg némi téma és kész, míg a vloggernek ezeken kívül (és az ötleteken kívül) egy rakat technikára van szüksége, ami bizony zabálja a pénzt és az időt. Mélyedjünk bele kicsit, miről is van szó.

v2.jpg

Ez egy elég jó szett, de a motorozáshoz több kell.

Bizony kell a jó cucc, mert minőségi tartalmat, csak minőségi képalkotó technikával lehet készíteni. Elvileg -ha jól csinálod és sokan követnek- stabil megélhetést biztosít(hat) ez az életforma, főleg angol nyelvterületen. Persze bele kell tenni pénzt bőven, egy jó drón, plusz két-három-négy GoPro kamera, és máris milliós tétel felett járunk. A "csetreszek" még elvisznek pár százezret, mikrofonok, rögzítők, gimbal, lencsék, meg a jó ég tudja mi minden még. Otthonra pedig kell egy jó számítógép, a megfelelő programokkal, az sem olcsó. Rengeteg melót is igényel, időrabló egész nap a kamerákat állítgatni, ki-be kapcsolni, mert se kártya, se akkumulátor nincs korlátlan mennyiségben egy motorosnál. Ha túrán forgatsz, megállásokkor minden rögzített holmit kikapcsolni (esetleg le is szerelni, hisz lába kélhet), majd séta közben végig tartani a gimbal állványt, leszakad a kezed egy idő után. Minden este, miután megérkeztél, az összes kártyát átmásolni, biztonsági mentéseket csinálni, és az egész miskulanciát megtisztítani és feltölteni. Minden este! Otthon pedig akár hetekig-hónapokig is eltart az utómunka, vágás és zenésítés. Ja, a zene sincs ingyen, ha valamilyen hallgatható muzsikát teszel alá, azért bizony fizetni kell. És ami szerintem a legszarabb része az egésznek, az a kuncsorgás. "Üdvözöllek a csatornámon, kérlek nyomj egy lájkot, iratkozz fel, és ha lehet támogasd (mondjuk pénzzel) a munkámat" Ez mind nem látszik, mikor megnézzük az elkészült pár perces filmet.

Nézzünk körül a motoros vlogger piacon, vajon kik szakít-hat-nak "nagy" dohányt, vagy kik azok, akik csak hobbiból csinálnak érdekes, vicces, szerethető, tanulságos filmeket. Nem akarnék senkit szándékosan megbántani, ám a vélemény szabad, és nem feltétlenül szeretek mindenkit egyformán, azért mert nézem a csatornáját. A youtube-on se szeri-se száma a motoros tartalmat gyártó vloggereknek, nem fogok mindenkit kiemelni. Csak azokat említem meg, akiknek követem a munkáit, és abból sem az összeset.

A külföldiek közül a legnagyobb kedvencem -és az első akinek feliratkoztam a csatornájára- a 300 ezer feletti követővel büszkélkedhető https://www.youtube.com/@onherbike-os Kinga. Manapság ugyan kezdi kicsit túlszerepelni magát, de azért még mindig szerethetők a lengyel születésű csajszi filmjei. Ausztráliából vágott neki a világnak -járt nálunk is-, most éppen Kanadában és az USA-ban motorozik, átlagosan heti 2-3 videóval jelentkezik. Ő már biztosan meg tud élni a filmjeiből, és nemrégen elkezdett saját logós termékeket is forgalmazni. Természetesen folyamatosan jelen van a közösségi oldalakon. Hajrá Kinga!

onherbike.jpg

Kinga Tanajewska, ON HER BIKE.

A másfél millió feletti feliratkozóval, már világszínvonalban is előkelő helyet foglal el a holland Noraly, aki szintén egyedül járja a világot. https://www.youtube.com/@ItchyBoots elnevezésű csatornája olyan nézett, hogy percek alatt tízezres megtekintést produkálnak a heti 3 alkalommal feltöltött videói. Olyan önszopató útvonalakat választ, ami bármelyik tökös pasinak is becsületére válna, de nekem már kicsit erőltetettnek tűnik ez a sok "lehetetlen küldetés". Folyamatosan szenved kisebb-nagyobb balesetet, de szerencsére eddig nem lett komoly baja. Ügyesen szerel, egy defekttel hamarabb megbirkózik, mint én, az biztos. Ő már valószínűleg nagy dohányt markol a youtube-tól, de meg is dolgozik érte, és szintén van már saját márkás ruházati termékcsaládja. Instagram és facebook oldala is nagyon pezseg, Ő biztosan csak ebből él.

noraly.jpg

Noraly Schoenmaker, Itchy Boots.

330 ezer feliratkozóval szintén nagyágyú a francia Lolo Cochet, különlegesen vicces és teljesen őrült videóival. Ő az, aki egyszer beesett a hajók közé egy FJR-el. Pontosan nem tudtam kideríteni, de mivel viszonylag rendszertelenül jelentkezik, neki valószínűleg van "igazi" munkája is. Senkire nem hasonlít a stílusa, és ugyan egyetlen szavát sem értem, mégis remekül szórakoztat. Szeret motorokat építeni, és messzire elgurulni velük, például nagyon tanulságos a Ducati Multistrada-s orosz videó, a BMW-s Izlandi, vagy amikor otthon bóklászik egy átalakított Honda Monkey-val. Nagyrészt egyedül megy, de nem feltétlenül, vannak többszereplős videói is. https://www.youtube.com/@LoloCochetMoto

laurent_lolo_cochet_siberie_multistrada_0.png

Laurent-Lolo-Cochet, Lolo Cochet Moto.

A Kaliforniában élő ex moto gp pilóta, Jamie Robinson videói mindig különlegesek. Ő nem egyedül forgat, és szereti megmutatni Amerika szebbik arcát, a természetet. A 183 ezer feliratkozóval rendelkező youtube csatorna biztosan nem az egyedüli bevételi forrása. A megtekintések sem milliósak, pedig Amerika nagy ország, ráadásul az angol nyelv az egész világon kapós. De Ő inkább művész, csodálatos színekkel dolgozik, és szinte minden filmjében készít hamburgert. Táborozás, hamburger és Ducati, ez a három leggyakoribb motívum a videóiban. Régebben sokat ment külföldre, Spanyolországot egy Monster nyergében fedezte fel. https://www.youtube.com/@motogeo

motogeo_1.jpg

Jamie Robinson, motogeo. 

Azt hiszem ennyi elég lesz a külföldiekből, nézzünk körül a saját házunk táján. Mivel a magyar nem világnyelv, ezért szűk a piac. Vannak nálunk is nagyágyúk, például Magyarosi Csaba közelíti a 400 ezres feliratkozói számot, de Ő motoros tartalmat nem készít. Motoros vonalon az egyik legnagyobb követő táborral, a Vattás nevű srác rendelkezik, a 114 ezres szám akár a nemzetközi mezőnybe is bejuttatná. Megállás nélkül nyomja a rizsát, mondhatjuk, hogy jó beszélőkéje van. És akit mindenki legalább hírből ismer, a megosztó személyiségű megmondó ember, Dodor. Én azok közé tartozom akik nem bírják, de elvitathatatlan "érdemeket" szerzett motorozás terén. Számomra egy szimpatikus vonása van, nem kuncsorog, hogy "kérlek iratkozz fel a csatornámra és lájkolj". A több mint 48 ezres feliratkozói szám, nagyon magas itthon, a következő Onroad már csak aluról súrolja a 30 ezret. Mackó is és Dodor is profi motoros, hosszú évtizedek tapasztalatait osztják meg velünk, csak nagyon különböző módon.

Az ízes beszédű alföldi gyerek, Gábor https://www.youtube.com/@hetkoznapimotoros csatornájára több mint kilencezren voksoltak, a főként túravideókat készít, de néha teszteket is beilleszt, van például kamerákat összehasonlító anyaga. Bírom a palit, és Ő sem kuncsorog a feliratkozásért. Elég rapszodikusan tölt fel, biztosan nem a youtube a fő bevételi forrása. 

Manapság az egyik legszínvonalasabb tartalmat, a 6000 feliratkozóhoz közelítő Lost Biker csatorna készíti. Péter csupasz motorral járja a világot, mint én. Főként egyszemélyes túravideókat publikál, de van közöttük teszt, és bemutató film is. Igényes munkákat csinál, és nagyon szívesen csetel a kommentelőivel. Mind a kép, mind a hang minősége rendben van, érezhető, hogy klassz technikát használ. Ő az utóbbi időben nagyon ráhajt a pénzkeresetre, nem ítélem el érte, csak már kicsit sok a hajbókolás. https://www.youtube.com/@LostBiker

lostbiker.jpg

Péter, Lost Biker.

Van még bőven csatorna, de már csak egyet szeretnék kiemelni, ez a Csavarogj Szabadon. A közel 5000 követő főként túravideókat kap, viszonylag egyszerű körítésben. A "szereplők" szinte mindig ugyanazok, egy összeszokott csapat motorozik együtt, viszont néha csak a párja, Mária ül mögötte, és úgy sem unalmasak. Rá kell hangolódni az "egyszerű" stílusra, ám pont ezért unikum, nem másolja őket senki. Ferkó fütyül a trendekre, a maguk útját járják, nincs űrtechnika, a motor is veterán korú, és olyan régóta videóznak, hogy rendesen látható a filmekből ahogy kezdenek öregedni. Hajrá!  https://www.youtube.com/@csavarogjszabadon

csavarogj.jpg

Csavarogj Szabadon.

Ahogy mondtam, a lista közel sem teljes, csupán válogattam kicsit. Mivel próbáltam tudom, motoros tartalmat bonyolultabb készíteni, mint mondjuk egy telefon bemutatót. Sajnos rengeteg fos is felkerül a youtube-ra, sok a próbálkozó, néha csodálkozom, mi lehetett az elképzelés? Akinek sem a fizimiskája, sem megjelenése, sem a dumája nem jó, az miért gondolja, hogy menő amit csinál? Persze azért jó lenne új arcokat látni a youtube-on, ha igényes és szórakoztató motoros tartalmakat készít valaki, rajta, van még szabad hely. És van olyan is aki hiányzik, az erdélyi Bezsnei Andor például nagyon. Őt a covid állította meg 2020-ban dél Amerikában, azóta nem jelentkezik. Menj vissza a Hondáért Andor, és indulj tovább!!! 

Üdv mindenkinek, sziasztok: a Mágus.

 

 

 

Szólj hozzá

index blogger blog.hu vlogger blog.hu címlap motorozzvelem motorosvideó