2022. sze 05.

Motoros furcsaságok. Szia dobozos.

írta: Misi Mágus
Motoros furcsaságok. Szia dobozos.

Dobozzal vagy doboz nélkül, ez itt a kérdés?

Mindannyian másért motorozunk. Van akinek a motor (robogó) csak egy közlekedési eszköz. Van aki fétisnek tartja, csak évi pár száz kilométert (vagy annyit se) gurul vele. Vannak a versenyzők, akár terepen, akár aszfalton, akár pályán, akár közúton. És van a nagy átlag, aki rendszeresen túrázik, mikor meg éppen nincsen hosszú menet, gurulgat a Mátrában, a Mecsekben, vagy a maradék néhány magyar szerpentinen. Ide sorolom magamat is. Évi egy hosszú túra, tölteléknek pedig itthoni kanyarvadászat. Ezért van csupasz motorom, mert az könnyű, és az év nagy részében úgyis csomagok nélkül megyek, tehát nincs szükségem a túramotorok tároló eszközeire. Vagy ezt csak én gondolom így???

img_e4531_3.JPG

A régi Versysem csupaszon se filigrán motor, feldobozolva pedig brutál széles. Top case nem volt.

Az utolsó Mátra-Lillafüred menetem alatt az tűnt fel, hogy a túramotorosok kivétel nélkül dobozokkal kergetik a kanyarokat, nagyrészt egyedül. Oké, lehet hogy néhányan éppen egy hosszú túráról jöttek meg, és a végére beillesztették a Mátrát, én is csináltam már ilyet. Nade mindenki? Tényleg kell 100 liternyi csomagot vinni egy 2-300 kilométeres országon belüli guruláshoz? Persze túlzok, mert volt aki csak a hátsó "szekrényt" hagyta fent. A következő képet a Kanyarfotó készítette Dobogókőn, az aztán tényleg nincs messze Budapesttől.

kanyar_2.jpg

Rendben, nem mindenki pesti, talán Ő is messziről jött utazó.

A fent hagyott dobozok (főleg utas nélkül!) túlfogyasztást, és erős turbulenciát, valamint kormánycsapkodást okozhatnak, olyan, mint amikor a kocsikon rajta marad a tető csomagtartó. Az is jól jön nyáron, egyszer, ha elutazunk. De mondjuk a többi 350 napon, miért nem lehet levenni a dobozokat és a garázsban tartani? Vagy az erkélyen, vagy bárhol, csak nem a motoron. Ja mert kényelmes, mindig van hova pakolni? Aha. De tulajdonképpen mi is kell egy Mátrai csapatáshoz? Víz, cigi, szemüveg, papírzsepi, plexitörlő, más nem jut eszembe. Ezek beférnek a zsebekbe, vagy ha nem egy kisebb tanktáskába, minek egy vagy több doboz hozzá? Egyébként vizet lehet venni tankoláskor, a cigit meg le kell tenni, és meg is vagyunk.

Én úgy gondolom, adjuk meg a motorozásnak ami jár. Ha minden Mátrai guruláshoz annyi cucc kell, hogy csak doboz(ok)ba fér bele, akkor javaslom az autót, abban még több a hely. Tévedés ne essék, senkit sem ítélek el aki így cselekszik, csak az én értékrendem a kanyarvadászat esetében más. 

img_4562.JPG

Ezt a képet Parádi kanyar parkolójában készítettem. Négyből négy.

Egy személlyel a hátsó doboz több rosszat csinál a menettulajdonságokkal, mint amennyi hasznot hoz a praktikum terén. Magasan, messze hátul, mint egy utánfutó. Nem akarok észt osztani, mert abból nekem is kevés van, ez egy vélemény. Hosszú évek alatt jutottam el idáig ahol most tartok, a soft choppertől, a nagy túramotoron át, a Bestiák építgetésén keresztül tisztult ki a kép.

1. Nem kell szélvédelem. Egy nyitott motoron ér a nap, ér a szél, esik rám az eső, szinte eggyé válok az úttal, számomra ez a klasszikus motorozás. Félreértés ne essék, utálok ázni-fázni, de az is hozzátartozik a motorozáshoz.

2. Nem kellenek dobozok. Esetemben egyedül motorozok, nagyon nomád tudok lenni, csak a legszükségesebb holmikat viszem magammal, az meg bőven belefér egy hátsó zsákba meg egy tanktáskába, a terjedelmes dobozokkal nehéz lavírozni a sorok között, mondjuk a sűrű Albán városokban.

3. Nem kell hangos kipufogó. Hosszú távon fárasztó, egy idő után zsongott a fejem, az osztrák zsaruk meg szívesen ugranak rá.

4. Nem sietek, nem autópályázom, csak ha elkerülhetetlen. Egy túrára rá kell szánni a megfelelő időt, nem szabad gyorsan "letudni". Persze lehet úgy is, hogy az ember mondjuk kirepül dél Spanyolországba, a motorokat meg kiszállíttatja, de akkor a túra nagy része elvész. Én imádtam átmotorozni Európán, hogy eljussak Portugáliába, életem élménye. Ha mindezek nem állnak össze, akkor kocsival megyek, és viszem az asszonyt is. Lehet pakolni, lehet száguldani a sztrádákon, nem ázom-nem fázom, autós túrán vagyok.

Mikor csupasz, vagy, sport motorra tesznek dobozokat, az végképp csípi a szememet, azt a kategória megcsúfolásának tartom. Autós példával, spotkocsira vonóhorog, vagy csomagtartó. Csak egy esetben tudom elfogadni, ha egyetlen alkalomról van szó, és utána még a nyomok is eltüntetődnek. Jöjjön néhány példa erre:

cb_top.jpg

A pizzafutár álma. Még egy nagy plexi kellene, és kész az eperoham.

gsxr.jpg

Az oldalsók még beleférnek, de a hátsó? Ez egy GSXR könyörgöm.

givi-monorack-780fz-support-top-case-pour-ducati-monster-696-796-1100-de-2008-a-2014-porte-bagage.jpg

Ez a világ egyik legikonikusabb csupasza. Hát már semmi se szent? 

yamaha_mt-09_mt-09_sp_2021_latok.jpg

És itt az én motorom hátsó dobozzal. Rémes.

img_e4586.JPG

Kis Duke. Semmiképpen nem harmonikus.

img_e4585.JPG

Yamaha MT 10. Ennyi dobozzal költöztetni lehet.

Ez a kis eszmefuttatás csak annyit akar mondani, ha kanyarvadászatra mész, vedd le a doboz(oka)t, a legtöbb gyártónál egy mozdulat. Az én olvasatomban, a motorozás nem egyenlő a kényelmes utazással. Ez egy életforma, ami talán még hordozza magában a hőskor szépségét, egy kicsit cowboy, egy kicsit betyár, egy kicsit Agostini, és egy kicsit akár még Peter Fonda is lehetek, ha nyeregbe szállok.

Mindenkit hazavárnak, sziasztok: a Mágus

bmw.jpg

 img_e4581.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

Szólj hozzá

blog.hu motorozás dobozok blog.hu címlap top case motorozzvelem