2023. júl 19.

Yamaha Tracer 9 GT+ teszt. Ez nem EVOLÚCIÓ, ez már REVOLÚCIÓ!!!

írta: Misi Mágus
Yamaha Tracer 9 GT+ teszt. Ez nem EVOLÚCIÓ, ez már REVOLÚCIÓ!!!

Rezeg a léc, nagyon rezeg...

Már az összes Tracer 9-et próbáltam, sőt még a Niken-t is. Az egyikkel 3000 kilométeres túrát teljesítettem, tehát mondhatom, ismerem a típust. A tavalyi év egyik legtöbb pontot kapott motorja, nálam a Tracer 9 GT lett. Nem volt olcsó, de sok pénzért legalább sok jóságot adtak, egyedül azt a fránya indexet nem vette vissza. És most itt ez az új, aminek a neve után tettek egy "meg" jelet, és 800 000 forinttal még többet kérnek érte. Hmmm, mi lehet az a plusz, ami ennyibe kerül? Csak nem ez az első Yamaha ami automata irányjelző kapcsolós? Nézzük meg.

2023_yamaha_tracer_9gt_plus_review_details_price_spec_03_1.jpg

 https://www.yamaha-motor.eu/hu/hu/products/motorcycles/sport-touring/tracer-9-gt-plus-2023/

A tesztmotort 118 kilométerrel kaptam meg, tehát rám hárult a bejáratás nemes feladata. Ez a példány, az alapfelszereltségen kívül kapott egy tankpad szettet, "bakancsot" az  oldalsztenderre, egy hátsó dobozt platnival, valamint telefontartót. De mi is az alapfelszereltség? A fenti linkben részletesen benne van minden, de tényleg sok a plusz a sima GT-hez viszonyítva, ezeken szaladjunk át. A legfontosabb talán a radaros, távolságtartó tempomat, ami a beállított értéktől függetlenül képes lassítani vagy gyorsítani, az előttünk haladó jármű sebességéhez igazodva. Természetesen nem csak a gázt kezeli, hanem a féket is, valamint bele korrigál az elektromosan vezérelt futóműbe is, ha szükséges. Aztán az új gyorsváltó, amit minden szituációban lehet használni, a gázmarkolat állásától függetlenül. Személyes kedvencem az óriási színes műszerfal, 7"-os méretben valóságos tabletet kapunk, amit a szintén csak a plusz változathoz adott új kapcsolókkal kezelhetünk. A különleges fényezés, és a spéci ülés már csak optika, de így legalább a szemünk is jóllakik ezért a kis "aprópénzért".

img_6739.JPG

Én biztosan ebben a színben venném, ráadásul odavagyok a kék felnikért. Egy csepp kék jutott az idomokra, és az üléseket is kék cérnával varrták. A technikát a már bevált CP3-as blokk mozgatja 119 lóerővel, amit végre nevesített menetprogramokkal variálhatunk. A mennyiség nem változott -négy-, de logikus neveket kaptak.   STREET, SPORT, RAIN, CUSTOM, jól elkülönülő érzetet adnak, az utolsónál pedig mi dönthetünk, gyakorlatilag rengeteg paraméterből állíthatjuk össze a dedikált beállítás csomagot. A döntésünk természetesen befolyásolja a futóművet is, sportban keményebb, míg street-ben lágyabb a csillapítása, de még rain-ban sem csinál ringatózó csónakot belőle, az átlag magyar utakra a street a jó választás. A menü használatához nem kell ledoktorálni, ám érdemes elolvasni a kezelési utasítást, ez már nem az a motor, hogy csak felülsz és mész.

img_e6782.JPG

  Kütyük minden mennyiségben, órákig lehet (kell!) ismerkedni vele.

Indulás előtt levettem a hátsó dobozt, számomra olyan, mint púp a háton, egynapos kanyarvadászatra nem kell. A 19 literes tank, és a kijelző szerinti 5 literes átlagfogyasztás ritka benzinkút látogatást sejtetett. (a nap végére lement 4,5 liter/100 km-re, tehát akár 400-at is lehet menni két tankolás között) A 820 milliméteres ülésmagasság nekem tökéletes (növelhető 15 mm-el szériában), a lábtartók és a széles kormány kényelmes, a 223 kilós feltankolt motort könnyedén, teletalppal tartottam megálláskor. Ha pedig gurul, elpárolog minden kiló róla, pont olyan mint egy naked. Az indításhoz kell kulcs, én nem bántam, ettől "valódibb" a procedúra. Az indító megnyomása után a megszokott, mérges hangon röfög a gép, ez a blokk tényleg telitalálat. A leállításkor futó beállítások nem vesznek el, így nem kell minden indulás után újra konfigurálni. Kuplung, váltó a szokásos, régi ismerős a többi háromhengerestől, hibátlanul teszi a dolgát. 

Mivel nagyon kíváncsi voltam a spéci tempomatra, egyből az M2 szombat délelőtti mélyvizébe ugrottam. A 110-es szakaszon beállítottam 112-re, beálltam a külső sávba, és vártam a csodát. Nem is kellett sokáig várakoznom, utolértem egy 89-el haladó autót, a radar szépen visszavett a tempómból, és ráált az előttem haladó sebességére. A két jármű közötti távolság is állítható, négy lépcsőben, közelebb enged hozzá, vagy messzebb tart tőle. Ha bementem a belsőbe, szépen felgyorsított 112-ig, majd azt tartva haladtunk tova. Próbaképpen rágyorsítottam az előttem guruló kocsira, és mikor a radar veszélyesnek ítélte a manővert, pirosba borította a műszerfalat, hatalmas háromszög felkiáltójellel!! Elvettem a gázt, de a leírás szerint, akár fékkel is beavatkozik a rendszer, ha nem reagálok a figyelmeztetésre. Tehát a két lámpa közé beépített radar jól végzi a dolgát, figyel, figyelmeztet, és ha kell be is avatkozik. Tudom, lehet mondani, hogy hülyeség az egész, elveszi a vezetés élvezetét, de az az igazság, hogy minden ami könnyebbé és biztonságosabbá teszi a motorozást, hasznos. Szerintem a berúgókart nem sírja vissza senki, pedig az önindító is eretnekség volt egykoron. A sebességtartó újdonsága az is, hogyha emelkedőn lassulni kezdünk, kitesz a műszerfalra egy "válts vissza" ikont, és a fokozat cseréje nem kapcsolja ki az elektronikát. A gázmarkolatnak van negatív állása is, tehát ha ki akarom lőni a tempomatot, elég visszafelé mozdítani a gázkart és old a rendszer.  És ha valaki ezekre kütyükre nem gerjed, annak ott az alap Tracer 9, majd két millával olcsóbban. 

kepernyokep_2023-07-18_060159.png

 

Mire elértem a Vác feletti kanyarokat, jól kijátszottam magam, ideje volt megnézni, mit tud ha én nógatom. Nos, filmes idézettel szólva: "úgy befekszik a kanyarba, mint cica az ágyba". Salgótarjánban tankoltam, majd jött a Ceredi szerpentin, ott sem vallott szégyent. Ózd után Egernek fordultam, és meg sem álltam Szarvaskőig, ahol egy remek cafe cortado várt a Makákó Kávégyárban. Ha Eger, akkor Mátra és a 24-es, mire begurultam a Palóc piac elé, már nem sok majrécsík maradt a hátsó gumin. Tehát mondhatom, a futómű remekül vizsgázott, és a fékre sem lehet panaszom. Apropó fék. A GT+ viseli a Yamaha birodalom legnagyobb hátsó féktárcsáját, 267 mm, sima GT 245 mm, R1M 220 mm. Hoppá!

A menettulajdonságokkal sincs hiba, szinte erősebbnek éreztem a sajátomnál, pedig 30 kilóval nehezebb. Sport állásban igazi sprint bajnok, és ebben remek partner az új gyorsváltó is. Elfogadom, hogy ritka az a szituáció mikor teligázzal kell visszaváltani, de előfordulhat. Ahogy az is ritka, hogy motorféknél kelljen vissza vagy felváltani. De ha a sors úgy hozza, ennek a szerkezetnek ezek sem okoznak gondot, a GT+ megkönnyíti az életünket. 119 lóerő nem a világ, mentem már jóval erősebb motorokkal is. De közúton nem nagyon tudok olyat elképzelni, hogy ez ne lenne elég mindenre. Úgy lő ki induláskor mint Road Runner a rajzfilmben, ugyan nem tépi le a fejem, mégis határozottan tol. Erőteljes gyorsításkor, fehér aszfalton, harmadikban villogtatta a kipörgésgátló ikont a műszerfal. És hozzáteszem, 6000 fölé nem forgattam, hiszen bejáratós még. Lehet maradi vagyok, de az első olajcseréig én kímélem a technikát.

Az első 200 kilométer alatt szerettem az ülését, de utána már ezen is fészkelődni kellett. Mivel minden motorra panaszkodom, úgy tűnik a hiba az én "készülékemben" van, csontosseggűeknek csak a zselébetét segíthet. Viszont a többi részem jól érezte magát, tehát a kormány és a lábtartók jó szögben állnak. Mivel ezen a gépen van középállvány, az oldalsztender kihajtása odafigyelést igényel. Nagyon sűrű a bal oldal, a nagy, pedálformájú taposó felület, sok szabad területet elfoglal. A tükrök hibátlanok, max 10% marad ki a mögöttes látványból. Alapvetően jó vele motorozni, mindent jól csinál, előnye rengeteg, hátránya viszont alig van. A Yamaha a Tracer 9 GT+ estében nem csak simán evolúciót, hanem valóságos REVOLÚCIÓT hajtott végre.

img_e6785.JPG

Apró szárnyacskák az idomok alatt, és a plusszos ülés.

Tehát erős dicséret illeti a motort, mégis van valami ami nagyon fáj. Nekem jobban mint bárki másnak, talán mert annyira vágyakozom utána. Az automata index hiánya. Ez a motor már szinte magától megy, tabletet kapott, zenélhetek, navigálhatok, de az indexet nem veszi vissza magától. Ezt én egy nagyon fontos biztonsági tényezőnek gondolom, a kint felejtett irányjelző súlyos balesetet okozhat. Ezért nem fér a fejembe miért nem teszik bele azt a kb 10 jen értékű chipet. Ha ezt tudná, és még a plexit is motor mozgatná, azt gondolnám Hamamatsuban megalkották a tökéletes motort. Ja igen a plexi. Ha muszáj savaznom még valamit, az a plexi. Alsó állásban ezen is olyan turbulenciát csinál, hogy szívem szerint pisztolyt rántanék rá, itt a kevesebb lehetne a több, de tövig felhúzva valamelyest javul a helyzet. Csakhogy 40 fokban teszteltem, leginkább a szél hiányzott, nem a védelme. Ez örök téma a Traceresek között, 180 centi alattiaknak jó, a magasabbaknak pedig nem. (Egyébként megvan a megoldás, de azt majd a következő posztban írom meg.)  

img_6808.JPG

Úgy hiszem a Yamaha ezzel a bringával erősen feladta a leckét a többi gyártónak, ha van is hasonlóan sokat tudó és jól kinéző motor ebben a méretosztályban, akkor az valószínűleg többe kerül. Eddig sem volt rossz motor a Tracer, most viszont közel került a nagyon jó-hoz. Jöhet a pontozás, nézzük javít-e a tavalyi GT 62 pontján.

Pontozás:

1., külső: nincs mibe belekötni, nagyon jó kiállású vas, 10 pont.

2., motor: szintén zenész, jól megy, keveset eszik, 10 pont.

3,. kényelem: a szélvédő és az ülés ront rajta (az én testalkatommal), 8 pont.

4., elektronika: egyszerűen csúcs, majdnem tökéletes, de rendszámot izzó világítja meg, vicces. Ja, és a nem automata index nagyon fáj, 8 pont.

5., fék-futómű: beleköthetetlen, 10 pont.

6., használhatóság: gyakorlatilag remek túramotor, gyári oldaldobozok, nagy tank, igazi hosszútávfutó, 10 pont.

7., kéne faktor: nagyon rezgeti a lécet, ha nem szeretném ennyire a mostanit, már rendelném is, 9 pont.

Összesen: 65 pont. Ez az eddigi legtöbb pontszám, egyelőre Ő a bajnok.

Motoros pályafutásom egyik legmeghatározóbb szereplőjéhez volt szerencsém. Egy nagyon felszerelt, élvezetesen motorozható, emellett biztonságos és takarékos bringával mehettem, nagyon könnyű beleszeretni. Mikor vittem vissza a forgalmazónak, azon agyaltam, hogy ha ezt a technikát beleépítenék az én motoromba, akkor az lehetne számomra a tökéletes motorkerékpár. Szeretem a kütyüket, a nagy kijelzőt, az elektromos segédeket, a blokk bőven elegendő, idomokra meg nem tartok igényt, kedves Yamaha, csinálj MT 09 SP +-t nekem jövőre. Ritkán ömlengek ennyire, de ez tényleg fain bringa. Ha valaki hasonlón gondolkodik, feltétlenül próbálja ki a GT+-t.

Galéria:

img_e6800.JPG

Jó méret, és grafika, a dőlésszög is eltalált.

img_e6803.JPG

A plexi állítása zseniálisan egyszerű. Végre USB port van szivargyújtó aljzat helyett!!

img_6820.PNG

Egy dobozra nem mondom, hogy szép, de itt legalább passzol a festés.

img_6752.jpg

Középen van a radar, felette a dőlés érzékeny kanyarkövető ledek. Azt a "sima" GT is tudja.

img_e6761.jpg

Az oldaldobozok konzoljait ügyesen integrálták, nincs mászóka hátul..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Szólj hozzá

index blog.hu motorozás totalbike blog.hu címlap Yamaha Yamaha Tracer motorozzvelem.blog.hu motorozzvelem yamaha tracer 900 gt yamaha mt 09 sp 2021 yamaha tracer 9 gt + tracer 9 gt +