Yamaha Tracer 9 GT+ teszt. Ez nem EVOLÚCIÓ, ez már REVOLÚCIÓ!!!
Rezeg a léc, nagyon rezeg...
Már az összes Tracer 9-et próbáltam, sőt még a Niken-t is. Az egyikkel 3000 kilométeres túrát teljesítettem, tehát mondhatom, ismerem a típust. A tavalyi év egyik legtöbb pontot kapott motorja, nálam a Tracer 9 GT lett. Nem volt olcsó, de sok pénzért legalább sok jóságot adtak, egyedül azt a fránya indexet nem vette vissza. És most itt ez az új, aminek a neve után tettek egy "meg" jelet, és 800 000 forinttal még többet kérnek érte. Hmmm, mi lehet az a plusz, ami ennyibe kerül? Csak nem ez az első Yamaha ami automata irányjelző kapcsolós? Nézzük meg.
https://www.yamaha-motor.eu/hu/hu/products/motorcycles/sport-touring/tracer-9-gt-plus-2023/
A tesztmotort 118 kilométerrel kaptam meg, tehát rám hárult a bejáratás nemes feladata. Ez a példány, az alapfelszereltségen kívül kapott egy tankpad szettet, "bakancsot" az oldalsztenderre, egy hátsó dobozt platnival, valamint telefontartót. De mi is az alapfelszereltség? A fenti linkben részletesen benne van minden, de tényleg sok a plusz a sima GT-hez viszonyítva, ezeken szaladjunk át. A legfontosabb talán a radaros, távolságtartó tempomat, ami a beállított értéktől függetlenül képes lassítani vagy gyorsítani, az előttünk haladó jármű sebességéhez igazodva. Természetesen nem csak a gázt kezeli, hanem a féket is, valamint bele korrigál az elektromosan vezérelt futóműbe is, ha szükséges. Aztán az új gyorsváltó, amit minden szituációban lehet használni, a gázmarkolat állásától függetlenül. Személyes kedvencem az óriási színes műszerfal, 7"-os méretben valóságos tabletet kapunk, amit a szintén csak a plusz változathoz adott új kapcsolókkal kezelhetünk. A különleges fényezés, és a spéci ülés már csak optika, de így legalább a szemünk is jóllakik ezért a kis "aprópénzért".
Én biztosan ebben a színben venném, ráadásul odavagyok a kék felnikért. Egy csepp kék jutott az idomokra, és az üléseket is kék cérnával varrták. A technikát a már bevált CP3-as blokk mozgatja 119 lóerővel, amit végre nevesített menetprogramokkal variálhatunk. A mennyiség nem változott -négy-, de logikus neveket kaptak. STREET, SPORT, RAIN, CUSTOM, jól elkülönülő érzetet adnak, az utolsónál pedig mi dönthetünk, gyakorlatilag rengeteg paraméterből állíthatjuk össze a dedikált beállítás csomagot. A döntésünk természetesen befolyásolja a futóművet is, sportban keményebb, míg street-ben lágyabb a csillapítása, de még rain-ban sem csinál ringatózó csónakot belőle, az átlag magyar utakra a street a jó választás. A menü használatához nem kell ledoktorálni, ám érdemes elolvasni a kezelési utasítást, ez már nem az a motor, hogy csak felülsz és mész.
Kütyük minden mennyiségben, órákig lehet (kell!) ismerkedni vele.
Indulás előtt levettem a hátsó dobozt, számomra olyan, mint púp a háton, egynapos kanyarvadászatra nem kell. A 19 literes tank, és a kijelző szerinti 5 literes átlagfogyasztás ritka benzinkút látogatást sejtetett. (a nap végére lement 4,5 liter/100 km-re, tehát akár 400-at is lehet menni két tankolás között) A 820 milliméteres ülésmagasság nekem tökéletes (növelhető 15 mm-el szériában), a lábtartók és a széles kormány kényelmes, a 223 kilós feltankolt motort könnyedén, teletalppal tartottam megálláskor. Ha pedig gurul, elpárolog minden kiló róla, pont olyan mint egy naked. Az indításhoz kell kulcs, én nem bántam, ettől "valódibb" a procedúra. Az indító megnyomása után a megszokott, mérges hangon röfög a gép, ez a blokk tényleg telitalálat. A leállításkor futó beállítások nem vesznek el, így nem kell minden indulás után újra konfigurálni. Kuplung, váltó a szokásos, régi ismerős a többi háromhengerestől, hibátlanul teszi a dolgát.
Mivel nagyon kíváncsi voltam a spéci tempomatra, egyből az M2 szombat délelőtti mélyvizébe ugrottam. A 110-es szakaszon beállítottam 112-re, beálltam a külső sávba, és vártam a csodát. Nem is kellett sokáig várakoznom, utolértem egy 89-el haladó autót, a radar szépen visszavett a tempómból, és ráált az előttem haladó sebességére. A két jármű közötti távolság is állítható, négy lépcsőben, közelebb enged hozzá, vagy messzebb tart tőle. Ha bementem a belsőbe, szépen felgyorsított 112-ig, majd azt tartva haladtunk tova. Próbaképpen rágyorsítottam az előttem guruló kocsira, és mikor a radar veszélyesnek ítélte a manővert, pirosba borította a műszerfalat, hatalmas háromszög felkiáltójellel!! Elvettem a gázt, de a leírás szerint, akár fékkel is beavatkozik a rendszer, ha nem reagálok a figyelmeztetésre. Tehát a két lámpa közé beépített radar jól végzi a dolgát, figyel, figyelmeztet, és ha kell be is avatkozik. Tudom, lehet mondani, hogy hülyeség az egész, elveszi a vezetés élvezetét, de az az igazság, hogy minden ami könnyebbé és biztonságosabbá teszi a motorozást, hasznos. Szerintem a berúgókart nem sírja vissza senki, pedig az önindító is eretnekség volt egykoron. A sebességtartó újdonsága az is, hogyha emelkedőn lassulni kezdünk, kitesz a műszerfalra egy "válts vissza" ikont, és a fokozat cseréje nem kapcsolja ki az elektronikát. A gázmarkolatnak van negatív állása is, tehát ha ki akarom lőni a tempomatot, elég visszafelé mozdítani a gázkart és old a rendszer. És ha valaki ezekre kütyükre nem gerjed, annak ott az alap Tracer 9, majd két millával olcsóbban.
Mire elértem a Vác feletti kanyarokat, jól kijátszottam magam, ideje volt megnézni, mit tud ha én nógatom. Nos, filmes idézettel szólva: "úgy befekszik a kanyarba, mint cica az ágyba". Salgótarjánban tankoltam, majd jött a Ceredi szerpentin, ott sem vallott szégyent. Ózd után Egernek fordultam, és meg sem álltam Szarvaskőig, ahol egy remek cafe cortado várt a Makákó Kávégyárban. Ha Eger, akkor Mátra és a 24-es, mire begurultam a Palóc piac elé, már nem sok majrécsík maradt a hátsó gumin. Tehát mondhatom, a futómű remekül vizsgázott, és a fékre sem lehet panaszom. Apropó fék. A GT+ viseli a Yamaha birodalom legnagyobb hátsó féktárcsáját, 267 mm, sima GT 245 mm, R1M 220 mm. Hoppá!
A menettulajdonságokkal sincs hiba, szinte erősebbnek éreztem a sajátomnál, pedig 30 kilóval nehezebb. Sport állásban igazi sprint bajnok, és ebben remek partner az új gyorsváltó is. Elfogadom, hogy ritka az a szituáció mikor teligázzal kell visszaváltani, de előfordulhat. Ahogy az is ritka, hogy motorféknél kelljen vissza vagy felváltani. De ha a sors úgy hozza, ennek a szerkezetnek ezek sem okoznak gondot, a GT+ megkönnyíti az életünket. 119 lóerő nem a világ, mentem már jóval erősebb motorokkal is. De közúton nem nagyon tudok olyat elképzelni, hogy ez ne lenne elég mindenre. Úgy lő ki induláskor mint Road Runner a rajzfilmben, ugyan nem tépi le a fejem, mégis határozottan tol. Erőteljes gyorsításkor, fehér aszfalton, harmadikban villogtatta a kipörgésgátló ikont a műszerfal. És hozzáteszem, 6000 fölé nem forgattam, hiszen bejáratós még. Lehet maradi vagyok, de az első olajcseréig én kímélem a technikát.
Az első 200 kilométer alatt szerettem az ülését, de utána már ezen is fészkelődni kellett. Mivel minden motorra panaszkodom, úgy tűnik a hiba az én "készülékemben" van, csontosseggűeknek csak a zselébetét segíthet. Viszont a többi részem jól érezte magát, tehát a kormány és a lábtartók jó szögben állnak. Mivel ezen a gépen van középállvány, az oldalsztender kihajtása odafigyelést igényel. Nagyon sűrű a bal oldal, a nagy, pedálformájú taposó felület, sok szabad területet elfoglal. A tükrök hibátlanok, max 10% marad ki a mögöttes látványból. Alapvetően jó vele motorozni, mindent jól csinál, előnye rengeteg, hátránya viszont alig van. A Yamaha a Tracer 9 GT+ estében nem csak simán evolúciót, hanem valóságos REVOLÚCIÓT hajtott végre.
Apró szárnyacskák az idomok alatt, és a plusszos ülés.
Tehát erős dicséret illeti a motort, mégis van valami ami nagyon fáj. Nekem jobban mint bárki másnak, talán mert annyira vágyakozom utána. Az automata index hiánya. Ez a motor már szinte magától megy, tabletet kapott, zenélhetek, navigálhatok, de az indexet nem veszi vissza magától. Ezt én egy nagyon fontos biztonsági tényezőnek gondolom, a kint felejtett irányjelző súlyos balesetet okozhat. Ezért nem fér a fejembe miért nem teszik bele azt a kb 10 jen értékű chipet. Ha ezt tudná, és még a plexit is motor mozgatná, azt gondolnám Hamamatsuban megalkották a tökéletes motort. Ja igen a plexi. Ha muszáj savaznom még valamit, az a plexi. Alsó állásban ezen is olyan turbulenciát csinál, hogy szívem szerint pisztolyt rántanék rá, itt a kevesebb lehetne a több, de tövig felhúzva valamelyest javul a helyzet. Csakhogy 40 fokban teszteltem, leginkább a szél hiányzott, nem a védelme. Ez örök téma a Traceresek között, 180 centi alattiaknak jó, a magasabbaknak pedig nem. (Egyébként megvan a megoldás, de azt majd a következő posztban írom meg.)
Úgy hiszem a Yamaha ezzel a bringával erősen feladta a leckét a többi gyártónak, ha van is hasonlóan sokat tudó és jól kinéző motor ebben a méretosztályban, akkor az valószínűleg többe kerül. Eddig sem volt rossz motor a Tracer, most viszont közel került a nagyon jó-hoz. Jöhet a pontozás, nézzük javít-e a tavalyi GT 62 pontján.
Pontozás:
1., külső: nincs mibe belekötni, nagyon jó kiállású vas, 10 pont.
2., motor: szintén zenész, jól megy, keveset eszik, 10 pont.
3,. kényelem: a szélvédő és az ülés ront rajta (az én testalkatommal), 8 pont.
4., elektronika: egyszerűen csúcs, majdnem tökéletes, de rendszámot izzó világítja meg, vicces. Ja, és a nem automata index nagyon fáj, 8 pont.
5., fék-futómű: beleköthetetlen, 10 pont.
6., használhatóság: gyakorlatilag remek túramotor, gyári oldaldobozok, nagy tank, igazi hosszútávfutó, 10 pont.
7., kéne faktor: nagyon rezgeti a lécet, ha nem szeretném ennyire a mostanit, már rendelném is, 9 pont.
Összesen: 65 pont. Ez az eddigi legtöbb pontszám, egyelőre Ő a bajnok.
Motoros pályafutásom egyik legmeghatározóbb szereplőjéhez volt szerencsém. Egy nagyon felszerelt, élvezetesen motorozható, emellett biztonságos és takarékos bringával mehettem, nagyon könnyű beleszeretni. Mikor vittem vissza a forgalmazónak, azon agyaltam, hogy ha ezt a technikát beleépítenék az én motoromba, akkor az lehetne számomra a tökéletes motorkerékpár. Szeretem a kütyüket, a nagy kijelzőt, az elektromos segédeket, a blokk bőven elegendő, idomokra meg nem tartok igényt, kedves Yamaha, csinálj MT 09 SP +-t nekem jövőre. Ritkán ömlengek ennyire, de ez tényleg fain bringa. Ha valaki hasonlón gondolkodik, feltétlenül próbálja ki a GT+-t.
Galéria:
Jó méret, és grafika, a dőlésszög is eltalált.
A plexi állítása zseniálisan egyszerű. Végre USB port van szivargyújtó aljzat helyett!!
Egy dobozra nem mondom, hogy szép, de itt legalább passzol a festés.
Középen van a radar, felette a dőlés érzékeny kanyarkövető ledek. Azt a "sima" GT is tudja.
Az oldaldobozok konzoljait ügyesen integrálták, nincs mászóka hátul..