Aprilia Tuono 660 villámteszt.
Egy nagypofájú kis digó.
Szervízre vittem a motoromat, és amíg szorgos kezek dolgoztak rajta, kaptam egy Aprilia Tuono 660-at kipróbálni, ez ám a remek hozzáállás, köszönöm http://www.ivanics.hu/ Örültem a lehetőségnek, e márkából mindössze a rosszemlékű háromkerekű robogóval mentem eddig, ez pedig egy klassz, könnyed csupasz, pont nekem való motor. Kérdezd meg milyen volt?? Válasz a képen.
Mivel gyakorlatilag csak pár órára kaptam meg, ez tényleg villámteszt. A Tuono 660 az alap verzió, van még a Factory és az RS változat, de már ez is úgy néz ki, mintha tuningolva lenne. Remek a színek összhatása, azért külön piros pont jár, hogy a kerekek nem feketék, hanem a motor színére festettek. A nyereg is vagány, és a kis fejidom is széria, nemhiába, digó verda. Nem merültem el a mappingok beállításainak bugyrában, nem kezdtem megtanulni a kapcsolók olaszos logikáját, ránéztem, tetszett amit láttam, úgyhogy felültem és már indultam is.
A "kaszni" becsapós, hiszen annyi idom van a motoron, mint egy sportgépen, csak éppen egyenes kormányt szereltek rá. Igen ám, de ha RS-ként rendeljük meg, a plusz 5 lóerő mellé megkapjuk a csutkakormányt és gyorsváltót is. Mondjuk a sima Tuono 95 lóereje se piskóta, olyat lép, hogy csak kapkodtam a fejem, pont pariban van a hangja a sebességgel. Nem csak nagyon hangos ezzel a sport kipufogóval a motor, hanem szélvész gyors is.
Hiába egyenes a kormány, az üléspozíció szinte támadó, egyből versenyzőnek érezzük magunkat. Minden zöld lámpa sportos indulásra csábít, és ebben partner a könnyen járó gáz és kuplung kar, valamint a "nedvesen" 183 kg súly is! Ha nem tudtam volna hány köbcentis, biztosan nagyobbra tippelek, 750-800 körülire. A két henger jó nyomatékos, persze szereti a fordulatszámot is, versenypályán fasza lehet vele csapatni. A váltó szépen működik, gondolom az extra gyorsváltó még jobbá teszi. A fékek igazi Brembo nyergek, radiálisan rögzítve, természetesen ABS-el, rendesen megterheli az alkarokat egy-egy erősebb satuzás. A futóműből csak annyit éreztem hogy kemény, sajnos igazi kanyargásra nem jutott idő, de megelőlegezem neki, hogy remekelne a Mátrában. Természetesen Pirelli gumikkal szerelték a motort, az pedig garancia a jó tapadásra. A műszerfal informatív, csak a grafika régimódi, és sok a "sercli", a képernyőn kívüli rész.
A gyorsulás férfias, de figyelni kell, hogy a megfelelő fokozatban legyen, nyomatékos ugyan a méretéhez képest, mégis képes megrángatni a láncot, ha nagyon leesik a fordulatszám. A tükrök használhatók, kb 60% a tiszta hátra láthatóság. A szép színes ülést jobb nézegetni mint ülni rajta, sajnos egy óra után már kényelmetlen. Az indexet nem veszi vissza, ez talán a magasabb felszereltség privilégiuma. Tankolnom kellett, szépen nyelte a naftát, csak mivel az Ivanics cégnevén van, teliárat kértek a kútnál, puff neki. A fokozatjelző jól látható, a műszerfal viszont nagyon tud tükröződni. Van tempomat (!!!), de nem tudtam kipróbálni. Végig DINAMIC üzemmódban mentem, azt hiszem még három előre programozott és egy minden paramétert testre szabható INDIVIDUAL mód is rendelkezésre áll. Az Üvegtigris körüli váltott kanyarokat könnyedén vette, nagy előnye a kicsi súly. A tank jó széles, könnyű combbal rászorítani. Végsebesség tesztet nem csináltam, pillanatok alatt át lehet hágni vele minden szabályt, kell az önuralom.
Egyébként a kipufogót már túlzásnak éreztem, ne azért nézzenek meg az emberek, mert üvölt a motorom. Van amikor szinte énekel a kipufogó, no ez nem, ez olyan hangon szólt mint egy ária. Ária, amit egy mocskos fürdőkádban énekel valaki, nem tetszett a hangja. Oké, erre most páran biztos felhúzzák a szemöldöküket, de higgyétek el, városban ez tényleg túl hangos. Főként azért, mert amúgy nagyon jó odahúzni neki. Nagyjából 100 kilométert mehettem, mikor jött a hívás, elkészült a motorom, mehetek érte. A visszautat tisztán a városon át tettem meg, a kecsessége miatt remekül lehet a sorok között előre menni a lámpáknál, ami ha zöldre váltott, az mindig újabb és újabb startot jelentett.
Komoly összeget kell a kasszánál hagynunk ezért a motorért, 4 350 000 forint nem kis pénz, ennyiért már hazavihetünk egy új Yamaha MT 09 SP-t, vagy Kawasaki Z 900 SE-t is, szóval nagyon Aprilia mániásnak kell lenni, hogy kicsengessük az árát. Mivel ez valóban egy villámteszt, nem csinálok pontozást, nem lenne ildomos szerintem. Örülök a lehetőségnek, egy különleges motorral mehettem, a hangja kivételével nagyon élveztem a menetpróbát, "tök jó" volt.
Mindenkit hazavárnak, sziasztok: a Mágus.
TUONO 660 - MŰSZAKI ADATOK
MOTOR: 4 ütemű, 4 szelepes, hűtőfolyadékkal hűtve, vízzel / olajjal
hőcserélő
FURAT X LÖKET: 81 x 63,93 mm
HENGERŰRTARTALOM: 659 cm3
SŰRÍTÉSI ARÁNY 13.5: 1
TELJESÍTMÉNY – FORDULAT: 95 CV (70 kW) - 10.500 ford / perc
MAX. NYOMATÉK: 67,0 Nm (6,83 kgm), 8,500 ford / perc
INDÍTÁS: Elektromos
KENÉS: Nedves olajteknő
ERŐÁTVITEL: 6 sebességes váltó
TENGELYKAPCSOLÓ: Többlapos nedves tengelykapcsoló
ZÁRÓ ÁTVITEL: Lánc, hajtásarány 17/43
FELFÜGGESZTÉS: Ø 41 mm rugóval, alumínium radiális féknyereggel
ELSŐ FÉK: 320 mm-es Brembo radiális féknyereg
HÁTSÓ FÉK: 220 mm; Brembo 2 dugattyú Æ 34 mm
KEREKEK: Könnyűfém keréktárcsák
ELSŐ: 3,5 ”X17”
HÁTSÓ: 5,5 ”X17”
TENEGLYTÁV: 1370 mm
HOSSZ: 1995 mm
SZÉLESSÉG: 805 mm
ÜLÉSMAGASSÁG: 820 mm
SÚLY:183 kg
KIBOCSÁTÁSI SZABVÁNY: Euro 5
ÜZEMANYAG FOGYASZTÁS: 4,90 liter / 100 km
EMISSZIÓ: 116 g / km
TARTÁLYKAPACITÁS: 15 L (4 liter tartalék)