2022. máj 17.

Energica Eva Ribelle RS 2022 teszt. A hipermeztelen trolibusz.

írta: Misi Mágus
Energica Eva Ribelle RS 2022 teszt. A hipermeztelen trolibusz.

Ez megforgatja maga alatt a Földet.

Nem vagyok babonás. Egyszer egy boszorkány megtanított, hogyha reggel a tükörbe nézve kétszer kinyújtom a nyelvem, és háromszor pislogok hozzá, mindentől védve leszek. Na azóta én így teszek, és nem is fog rajtam semmi rontás vagy babona. De mi van akkor, ha péntek 13.-án, 13 órakor hoznak egy vadonat új  (közel) 13 millás motort tesztre, amin nincs casco, viszont pofátlanul erős???

img_3446_1.JPG

 Evelin szívesen pózolt az Eván.

Merthogy nagyon erős. 169 le, 215 nm!! Az már egy autónak sem rossz ám! Az igazán durva szám a gyorsulás, 0-100= 2.6 mp!!! És tudja akárhányszor, nem bírtam kifárasztani. A karjaimból hamarabb fogyott ki az erő, mint az RS akkujából. Van még egy nagyon kemény számadat, az ára: 12 800 000 ft. Nos ez az szám is hasonlít egy autóéhoz. Egy jobb autóéhoz. És ha már számok, az akku se piskóta:

rs_tech.png

Mikor letette a szállító, megnéztem az "üzemanyag" szintet, és mivel volt még benne delej, gyorsan befejeztem a melót, és irány motorozni. Vagy nevezzük másként? Mondjuk irány villanyozni. Mivel két éve már mentem a Energicával,  nagyjából tudtam mire számíthatok. 

Háát, az emlékek már halványultak, meg ez is sokkal erősebb mint a régi volt, majdnem lenyeltem a nyelvem mikor rendesen lenyeleztem. Nem lehet jól szavakba önteni, ezt meg kell tapasztalni. Mint az ejtőernyőzést, vagy bumpee ugrást, elmondani, leírni más azért, mint megcsinálni. 2.6/0-100. Ezt egyszerű földi halandó ritkán élheti át. Vannak versenymotorok, amik ilyen adattal gyorsulnak. De ennél nincs váltás, semmi ami megszakítaná a nyomaték tengert, ilyen a repülő felszállás közben. Igazából nem is 0-100-as értéket kellene megadni, hanem 0-150-et, mert addig tart a szüntelen gyorsulás, utána már lassabban éri el a végsebességet, ami elektromosan korlátozott 200 km/h.

Mentem már gyors csupaszokkal, hiszen a Kawa ZH2 200, az MV Agusta Brutale 1000 RR 208 lóerős, és jóval könnyebbek, de ez más. A sebességváltás teljes hiánya teszi különlegessé. És nem nyúlik mint a robogók, de nem ám. Elementáris erővel tol előre, a Pirelli Diablo Rosso 3 gumi úgy ragad hátul, hogy esküszöm éreztem a szagát, pedig nem pörgött ki a kerék. A kipörgés és egykerekezés gátló megdolgozik a pénzéért, habár villogni nem láttam a műszerfalon semmit. Ráhasalsz a "tankra" lekoppantod a gázkart, és kapaszkodsz. Minden nagyon gyorsan történik, odafigyelést igényel, mert akaratlanul is könnyű túl gyorsan menni vele. Szerencsére a gázkar nagyon finoman működik, és segítségnek van négy előre megírt program. Az ECO a spórolós, lassan gyorsul, 90 km a végsebesség, de ez adja legtöbb hatótávot. Az URBAN a mindenes, 90%-ban azt használtam, bőven elég. A RAIN szintén egy "fékezett habzású" mód, de szerencsére esőt nem kaptam. A nagy durranás a SPORT, azt utcán óvatosan kell használni, nincs jobb szavam rá, olyan mint a kilövés, csak gyorsan zabálja a hatótávot. Az első ismerkedős körök után már tudtam, ez nem olyan mint az Esse Esse 9 volt, ez sokkal durvább. Haza is mentem, feltettem a töltőre, és a késő délutáni menet előtt még egy uzsonna is belefért.

mfal.JPG

Itt most minden optimális.

Míg vártam, hogy befejezze a töltést, volt idő nézegetni. Az "arca" a lámpákkal kifejezetten tetszik, olyanok a projektorok, mintha félig vízzel lennének feltöltve, óriási poén. Mindkettő világít, nem félszemű a tompított. Természetesen minden összetevő olasz, csupa márkás cucc. A mindentudó műszerfal kezelésére magamtól kellett rájönnöm, az óra nem jó időt mutatott, és mivel pontosság mániás vagyok nem maradhatott úgy. Természetesen összepárosítható a telefonnal, és még rengeteg dolgot tartogat a setting menü, a tech megszállottak imádni fogják. Az ülés nagyon szép, ám mint kiderült ez nem párosul kényelemmel. A mart alu lábtartók sportosan hátul és magasan vannak, a kormány pedig alacsony, ráülve amolyan támadó a pozíció. Sokáig kellett nézegetnem mire hibát találtam, ami nem is hiba, inkább csak meglepő nemtörődömség egy ennyire drága portékánál. A kapcsolók kábeleit a legolcsóbb barkácsáruházi kábelkötözővel rögzítették az ékszerszerű kormányra, viszont a hátsó világítás vezetékeinek még ez sem jutott.

rendszam.JPG

A kábelek csak úgy szabadon tekeregnek. Nem nagy ügy, de az se lett volna, ha beteszik egy csatornába. Olaszok na.

Az ülés végén, valamint alatta mindkét oldalon, szellőzőrácsok vannak. Töltés közben folyamatosan megy egy ventilátor, és ezeken réseken távozik a levegő. Apropó töltés. A motorhoz jár egy kábel, amivel tölteni lehet otthon. Sima konnektor dugó van a végén, de csak jó minőségű aljazból hajlandó működni, ami nem is baj. A blokk és a hátsó villa között van egy nagy üresség. Valószínűleg azért nincs ott semmi, mert nem kell oda semmi. Bezzeg, ha benzinnel menne...

enrg_2.jpg

 Vajon mi hiányozhat onnan? Hát a kipufogóóó!  

Végül minden összeállt az induláshoz. Gyújtás, sztendert felhajt, fék behúz, indítógomb hosszan nyom, kis kattanás is kigyúl a műszerfalon a GO felirat. Nincs melegítés, járatás, mehetünk. Finoman húzva hangtalan, úgy lopakodik mint egy cica, de erős gyorsításra megjön a hangja is. Kicsit trolibuszos, mégis férfias elektromos zajt bocsát ki magából. Kivétel nélkül mindenki odakapja a fejét, nem megszokott ez a hanghatás mifelénk. Motorfékre dettó, csak nem emelkedő, hanem süllyedő tónusban. A motorfék ereje állítható, ahogy minden más paraméter, de ha túlvállaljuk magunkat, számíthatunk a két 330-as (!!!) Brembo tárcsára is. 

img_3378.JPG

50-es telószár!! És az a blokk!!

Természetesen kimentem a sztrádára, és ott gyorsulgattam, baromi élvezetes móka. Pár nap után talán meg lehet unni, de én nagyon bírtam. A felhajtóról úgy tud kisprintelni, mint egy sportmotor, csak más a feeling. 80-ról szintén ugrik, nincs visszaváltás, gondolkodás, menés van. Apropó visszaváltás. Szerpentinen, kanyar előtt, mindig rúgnék vissza a váltón, de az nincs. Felfelé nem akartam váltani, vissza meg állandóan. A megszokás nagyúr.

Remekül fordul. Hibátlan a kanyarokban, érzésre bármeddig borítható, a mélyebb döntéseimet maximum az ára befolyásolta. Visszafelé Vácon beálltam egy Tesla mellé a lámpához, gondoltam hátha. Bejött, azt hitte könnyű préda leszek, nyomta neki rendesen, de mikor elhúztam mellette és meglátta a zöld rendszámot feladta. A Teslák legendásan jól mennek, de a Ribelle (rebellis) csúnyán kifújta az orrát. Az M2-n normál utazó tempóval gurultam, és bármilyen meglepő, van szélvédelem, egyáltalán nem akart letépni a szél. Mondjuk a balzsamos 25 fok is sokat segített.

tcup3646.JPG

 Tényleg az, a robbantási övezet határa!

Másnapra hosszabb gurulást terveztem, kíváncsi voltam a Giro miatt felújított Visegrádi panoráma útra. Kölyök korom óta várom, hogy ne legyen az ország szégyene a felfutó aszfaltcsíkja. Nem cserélték le az egészet, de tényleg rendbe tették, jó rajta gurulni. (Kár, hogy a Giro nem ment át az M3-as felett a 15. kerületben, van ott egy felüljáró, amit még Albánia is letagadna, annyira szar.) A kilátópontnál megálltam egy fotóra, de annyian körbevettek és kérdeztek, hogy végül rólam is készült kép. Akinek van egy kis benzin a vérében, nem tud elmenni mellette szó nélkül.

visegrad.JPG

Innen meg nem mondja senki, hogy akku hajtja. Gyönyörű nakedbike.

Gondolkodtam egy Bajna-Héregen, de aztán nem vállaltam be, a hatótáv para erősebbnek bizonyult, inkább átkompoztam Nagymarosra. Nem is bántam meg, a Kóspallagi út kárpótolt. Remek kanyarok, kicsi forgalom, jó minőségű aszfalt, szép környezet. Mentem egy oda-visszát, majd az egyik kanyarban letettem a kamerát (készül a film!), hogy legyen külső kanyarodós felvételem. A futómű jó úton remek, de például a Szentendrei duplasávos puklijain, nagyokat ütött a Bitubo hátsó rugóstag. A sok kanyargástól kezdtem éhes lenni, meg már bőven ebédidő volt, így hát elindultam kaját vadászni. Végül egészen Dunakesziig jöttem, és kipróbáltam az új Ciao pizzériát. Megleptek, mert nagyon finom, igazi Nápolyi típusú pizzát sütöttek, élmény volt, illet a "digó verdához".

pizza.JPG

Érdekes dolog a hatótáv. Teljes feltöltéssel 126 kilométert prognosztizált, majd 80%-nál, poroszkálva volt, hogy 220-at írt ki. Mivel én úgy kezdtem a napot, hogy gyorsulási teszteket csináltam, az pikk-pakk lekapott 15%-ot, és beestem 100 km alá. De ha normál tempóban haladtam, pláne mire Szentendrén átverekedtem magam, visszament 200 km-re. Szóval szerintem a gyár által megadott 400 kilométer nem ördögtől való adat, de biztosan csak ECO módban hozható. Úgy gondolom, a reális érték, URBAN módban, tök normális (főleg városi) használat mellett, valahol 200 és 250 kilométer környékén lehet. Szóval egy Mátrai csapatáshoz vinni kell a kábelt, leginkább hátizsákban, mert a motoron nincs helye. Töltőoszlopot nem próbáltam, ott biztosan hamarabb megszívja magát, mint az otthoni konnektorról. Illetve nem tudom, lehet hogy bizonyos oszlopokon van kábel is, ezt a töltők applikációi talán mutatják is. Egy kis otthoni matek. A 30%-ra merül akkut, 40 kw áram töltötte fel 100%-ra, ha jól számolom az nagyjából 1600 forint lesz a villanyszámlámon. 144 kilométert mentem a motorral, a kijelző szerint 40 km maradt. Tehát saccolva, mondjuk 1000 forintba kerül 100 kilométer megtétele, azért az baráti összeg, pláne ha hozzávesszük a tudását! Bírnám.

img_3538_2.JPG

Sajnos nem jár hozzá valami dögös táska, csak ez a zacskó.

Tud olyan kunsztokat a Ribelle, hogy megy hátra lassan. Vagy előre lassan. Mivel 260 kilót kell mozgatni, ez jól jön a szűk ki-be parkolásokhoz. Meg amúgy is, milyen menő már tolatni egy motorral? Ezen kívül egy dupla USB aljzat van, még ami jól jöhet. Amik viszont nem sokat érnek, azok a tükrök. Gyakorlatilag csak a könyökömet láttam bennük, pedig formailag tetszetősek. A kapcsolókkal már találkoztam, az MV Agustákon ugyanezeket használják. A lámpák mind ledesek, a fejidomba tett projektorok nekem Wall-E-t juttatják eszembe.

img_e3541.JPG

Félig tele, vagy félig üres???

Térjünk vissza a kényelemhez. Az első fél-egy óra elment az örömködéssel, észre sem vettem, hogy kezdenek fájni a csuklóim. A csodaszép ülés lejt a "tank" felé, szépen észrevétlenül rácsúszunk, majd egy óvatlan pillanatban valami úthiba vagy fékezés, pont úgy löki meg a motort, hogy khmm, fájdalmat okoz. Igyekeztem combból-derékból tartani magam, de az is fárasztó. Tehát a nagyobb távolságoknak, nem csak a merülő akku a kerékkötője. És még egy rossz pont a tervezőknek, elfelejtettek egy nagyon fontos dolgot. Kimaradt a rögzítőfék. Semmilyen elgurulás elleni megoldás nincs a fedélzeten, és hacsak eldől a motor, máris több százezer forint a kár. Hát ezért nagy kár.

Budapestre nem mentem be vele, de valószínűleg ott is sztár lett volna.  A vevőközönség is onnan kerülhet mad ki, ennyi zsét egyszerű polgár nem fizet ki érte. De hát az az igazság, hogy a szép és különleges járművek drágák, és ha ugyanez elektromos, akkor pedig nagyon drágák. Pedig miután kifizette a vevő az árát, onnantól már jönnek a jó dolgok. Nincs adó, nincs vagyonszerzési illeték, minimális a szervízköltség, és nagyon olcsó egy kilométer. Ha van napelemed, akkor pedig nulla forint, egyelőre. Ha valaki jól kereső, zöld szívű, és fogékony az újdonságokra, plusz még szeret is motorozni, na az meg is veszi. Hajrá, lássunk minél többet az utakon! Ha érdekel a márka, vagy szeretnéd élőben látni, itt érdeklődj: https://www.facebook.com/energicahungary

Pontozás: 

1., külső: nagyon szép minden porcikája, csak azok a fránya kábelek, 9 pont.

2., motor: hiper-szuper, a legerősebb 10 pont.

3., kényelem: sokkal jobbnak tűnik, mint amilyen igazából, 6 pont.

4., elektronika: csúcs a köbön, mindent tud, de az indexet nem veszi vissza, 9 pont.

5., fék-futómű: a legnagyobb gyártók cuccai, ahol ráz, ott minden ráz, 10 pont.

6., használhatóság: értelemszerűen nem túramotor. Viszont minden másra remek társ, jó móka, 10 pont.

7., kéne faktor: ha elvonatkoztatok az áráról, akkor feltétlenül, 10 pont. Összesen: 64 pont.

 A tesztről készült videó: https://www.youtube.com/watch?v=ETB3CIP6x5Y

 

Mindenkit hazavárnak, sziasztok: a Mágus

 

Galéria: 

img_3397.JPG

Még a kulcs is zöld.

img_3550.JPG

Minden patent, csak azok a kábelkötözők hitványak.

qqwk3451_2.JPG

Két nagyon erős vas.

img_e3396.JPG

Piszok jól néz ki a térhálós vázzal.

img_e3540.JPG

Így kell ezt csinálni, én is büszke lennék rá.

img_e3537.JPG

A kis fém pöcköt egy villanymotor kiemeli a töltés kezdetén, ha befejeződött, le kell nyomni, csak úgy tudjuk kihúzni a kábelt.

img_3400_2.JPG

Az utolsó egy % lassan csorog bele, egyensúlyoz.

img_7885.JPG

Evinek is tetszett az Eva.

img_3542.JPG

A beköszönő kép.

img_3408.JPG

Az üzemanyag vezetékek.

img_3386_2.JPG

Sejce nagyon beakadt nálam.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Szólj hozzá

elektromos motor motorozzvelem Energica energica eva ribelle rs