2020. sze 22.

Yamaha MT 09 SP 2020 teszt.

írta: Misi Mágus
Yamaha MT 09 SP 2020 teszt.

Született bűnöző. És annak is látszik.

Ugyan Bond moziban nem játszott (még), de a filmesek szerepet adtak neki a John Wick 3, és a (rettenetesen szar) Bad Boys, "Mindörökké Rosszfiúk"-ban. Életemben nem gondoltam, hogy ekkora differencia lehet két, azonos blokkal, vázzal és fékekkel szerelt motor között, mind az előzőleg tesztelt Tracer, és a 09 SP. A jófiúból született bűnöző lett!!! 

2018-yamaha-mt09dx-eu-silver_blu_carbon-studio-001-03.jpg

Ez a színösszeállítást csak az SP kapja.

Karvai Ottó, a Yamaha Magyarország műszaki vezetője, régi jó barátom. Neki köszönhető, hogy a tesztmotorra rendes rendszámtartó, egy vagány plexi, telefontartó dupla USB csatlakozóval, blokkvédők, kipufogóvég, és felnimatrica került. Pluszban, null kilométeres gumikkal vehettem át a motort, ezekért mindenképpen jár egy (most csak virtuális) pacsi, köszönöm Ottó!

img_9903.JPG

Szériában sem rossz, de számomra így tökéletes az összhang.

Ezzel a blokkal már találkoztam. Vezettem a sima Tracert, a Nikent, és utoljára egy hétig a Tracer GT-t. De ha bekötnék a szemem, és úgy kellene mennem egy kört az SP-vel, nem tippelnék rokonságra. A száraz tények röviden: három henger 847 ccm, 115 lóerő, 193 kiló, mindennel feltöltve!!! Az SP előre, KYB minden paraméterében állítható teleszkópokat, hátra pedig ÖHLINS külső gáztartályos, kézi kerékkel állítható rugóstagot kapott. A sportosság érdekében még (csak felfelé működő) gyorsváltóval és csúszókuplungal látták el, valamint ezen a vason Bridgestone S22 sportgumi feszült. Na jó, nézzük milyen az úton.

Egész évben nem jutottam el Aggtelekre, most végre az SP-vel összejött. Elkísért Soma (a remek képeket neki köszönhetem), egy Triumph Street Triple-val, tehát összesen hat hengerrel vágtunk neki a majd 500 kilométeres gurigának. Mivel az új gumik, és a hideg aszfalt nem jóbarátok, óvatosan mentem neki a Vác feletti kanyaroknak, nem kellett a balhé. Mégis, mikor Rétságon megálltunk lőni pár képet, és ránéztem a hátsó gumira, megdöbbentem.

img_9898.JPG

Ilyen rövid idő alatt ez még sohasem sikerült.

Ezzel a gumi bekoptatást késznek nyilvánítottam. A látvány előrevetítette, hogy street illegal nap lesz, és valóban, a 09 SP-vel bármit meg tudtam csinálni, amit a saját motorommal nem, vagy csak vért izzadva. Volt nálam az idén pár szuper futóművel ellátott, szuper motor, de egyik sem fordult úgy mint ez. És a rugózása is rendben, a szar utakat ki ugyan nem vasalta, de remekül elboldogult velük-rajtuk. Az első tárcsák hajszállal 300 mm alattiak, mégis jó fékhatást produkáltak, míg a hátsó -csúszósabb aszfalton- sztahanovista módon túldolgoztatta az ABS-t, a Z 900-as csinált hasonlót, csak arra Dunlop Sportmax-ot szereltek. 

A blokk olyan erővel tolja a könnyű kasznit, hogy az már gyanús. Biztos nincs ez meghebrálva egy cseppet? Kicsi szoftver tuning, mondjuk egy sport légszűrő, és máris beugrik 10-15 plusz lóerő. De Ottó megesküdött mindenre, originális a gép. Rendben, akkor ez alapból ennyire JÓÓ!! Az a sárga lámpa feszt villogott a műszerfalon, ha nem lennék ennyire beszari, kikapcsoltam volna a kipörgésgátlót, és drift mindhalálig. A kuplung finom, puha, a váltó is pöpecül teszi a dolgát, a gyorsváltó ennél is 5000 felett, és harmadik fokozat után jó. Hangja nincs, talán a vagány formához még jól jönne a vagány hangzás egy sportdobból, de igazából nem hiányzott. És hiába nyunnyogtattam vadul egész nap, 5 literes átlagfogyasztást produkált, az nagyon baráti.

img_9871_2.JPG

Ha azt mondanám, hogy a műszerfal csúnyasága egy toronyóra szívverését megállítaná, nyilván sértő meghatározás lenne, pedig egy száguldó ló is megtorpanna láttára.

A mappingot STD-re kapcsoltam, az "A" mód túl idegessé, a "B" pedig túl lustává teszi a gázkezelést. A műszerfal a faék egyszerűségét ötvözi, a "végül is mind van ami kell" arculattal. A fekete alapon minden fényviszonyban jól olvasható, a formavilága igazi punkság, de basszus, működik a dolog. Ritka az olyan gép, ami -ahogy elindulsz- elfeledteti a tervezők hülyeségeit, és csak a szórakoztatás marad. A sztender pöcke itt is szar helyen van, de nem érdekelt már, miután mentem egy kört. Nem zavart a csúnya műszerfal, hogy a jobb csizmám hozzáér a blokkhoz, nem érdekelt a kuplungkar állíthatatlansága, az első indexek fura elhelyezése sem, csak menni akartam, kanyarogni, tépni a száját, rosszalkodni. A geometriát mintha direkt az én testemhez szabták volna, tökéletesen kényelmesre sikerült. A nap végén nem fájt a vállam, a csípőm a térdem, ok a hátsóm igen, de az sem extrém módon. Az ülést, azt javítani kell, de a többi pont JÓÓ!

img_9905.JPG

 Hé, megszomjaztam! Mikor nyittok ki???

Erről a motorról már mindenki írt, filmet forgatott, és sok szart nem tudtak ráönteni. Bevallom, én sornégy párti vagyok, a kevesebb hengerszám eddig nem igazán hozott tűzbe. De ez a gép, megváltoztatta a hozzáállásomat, mert ezek szerint lehet ezt jól is tálalni. Ha a következő generációba oda-vissza gyorsváltót, szebb és színes műszerfalat, esetleg tempomatot, és (a legnagyobb királyság) automata indexet tennének, úgy gondolom megalkotnák a kategória legjobb motorját. És mielőtt az MV Agusta és Triumph hívők felhördülnek, hogy ez nekik megvan, ideírom a jelenlegi bruttó árat: 3548000 ft. Összeraktam magamnak egyet a Yamaha konfigurátorral, rátettem a drágább plexit, kézprotektorokat, blokkvédőket, rendszámtartót, felnimatricákat, egy kényelmes ülést (csak az 104000), tanpad szettet, és megállt 4 misi alatt.

2020-09-22_2.png

Ez egy jó motor, jó áron.

Azért találtam pár "érdekességet" is, például, a full ledes lámpák mellé, hogy a francba tehettek izzós indexeket? Az ülés zárja a hátsó sárvédő legmocskosabb bugyrába került, a 14 literes tankot sűrűbben kell töltögetni, a tükrök éppen csak nem kresz tartozékok, de ezek mind elmosódnak, az első kanyar után. Ott már csak a jó dolgok vannak, az erős blokk, a hibátlan futómű, és a tökéletes testhelyzet. Nagyon kéne!!!

Pontozás:

1., külsőségek: így, kicsit átépítve, nagyon tetszik, 10 pont.

2., motor: ugyanaz mint a Tracer, csak ebben a ruhában sokkal-sokkal jobb, 10 pont.

3., kényelem: nagyon jó ergonómia, kevésbé jó ülés, 8 pont.

4., elektronika: itt van hová fejleszteni, 6 pont.

5., fék-futómű: a legerősebb 10 pont.

6., használhatóság: streetfighter, kanyarvadász, 500 km meg se kottyant, 10 pont.

7., kéne faktor: imádnám, mint dupla ászt a kártyában, 10 pont.

Összesen: 64 pont.

 

Mindenkit hazavárnak, sziasztok: a Mágus.

 

Galéria:

img_9889.JPG

Inkább a kanyarok királya.

img_9902.JPG

Tankoltam.

img_9906.JPG

A kanyar a lételeme.

img_9904.JPG

4 kerék, 6 henger, 220 lóerő. Pont mint egy 166-os Alfa Romeo.

img_9868_2.JPG

Ez a plexi jól működik.

img_9872_2.JPG

Kizárólagosság.

img_9869_2_1.JPG

A kipufogó csak optika, ahogy a felni matrica is.

img_9873_1.JPG

A fekete alapszín az SP extrája.

img_9880_2_1.JPG

Hát, ennyire fordul. (ez nem én voltam)

 

 

 

 

Szólj hozzá

motor yamaha motorozzvelem shox motoros áruház difi firenze 2 ax dzseki yamaha magyarország yamaha mt 09 sp yamaha mt 09 sp teszt