2021. ápr 13.

Tényleg szar az olasz autó???

írta: Misi Mágus
Tényleg szar az olasz autó???

Fiat Grande Punto 1.3 Mjet, 15 éve tartó teszt.

2006-ot írunk. Michael Schumacher még versenyben van a Ferrarival, a nyolcadik világbajnoki címéért. A Casino Royale Bond moziban -most először- Daniel Craig alakítja a 007-es ügynököt. Egy euróért csak 250 forint körül kérnek a pénzváltók. Suzuki Swifteket ingyen is adnak (csak alá kell írni 10 évre a banknak). Natascha Kampusch megszökik, és elhangzik az Őszödi beszéd.

És még egy fontos esemény történt 2006-ban, megvettem életem első új autóját.

grande.jpg

Az első új autót, ami mi más lehetne, mint olasz, egy Fiat Grande Punto.

A típus 2005-ben jelent meg, és én azonnal szerelembe estem iránta. Mindig a kis autók vonzottak, szinte egyenes út vezetett idáig. Első körben én is hitelben gondolkodtam, de egy  váratlan szerencse, megoldotta a kérdést. A feleségem nyert egy négyest a lottón. Ugyan minden idők egyik legszarabb négyese volt -ötszázhúszezer forint-, de nagyot dobott a költségvetésen. Manapság ennyiért egy jobb telefont adnak, de akkor bizony sokat ért. A még csak bimbózó számítógépes tudásommal elkezdtem nézelődni a neten, és a kereskedőktől kértem ajánlatot. Végül az SPQR lett a befutó, néhány mail után eljött az ideje egy személyes találkozásnak.

img_0870_2_li.jpg

A rendszámtartó még az eredeti, az embléma nem.

Az Angyalföldi szalonjuk addigra már megszűnt, Vácra kellett menni. Az értékesítő hölgy nagyon kedvesen fogadott minket (a feleségem természetesen nemcsak a nyereményével, hanem a női logikájával is segített az autó kiválasztásában, hiszen nemcsak az ÉN, hanem a MI első új autónkról beszélünk), látszott hogy eladott már pár kocsit, vérprofi volt. A lényeges dolgokat még otthon eldöntöttük: háromajtós kaszni, fekete szín, dízel motor. Igen dízel, mert turbósat akartam, és az csak dízelben létezett belőle, plusz akkoriban még nem számított emberiség elleni vétségnek, ha gázolajos autód van. A hölgy látta rajtunk, hogy komolyak a szándékaink, bevetett mindent a siker érdekében. Végül összeállt egy nagyon jó műszaki tartalmú autó, 1.3-as 90 lóerős motor (az alap 75 le), 6 sebességes váltó, a legmagasabb Emotion felszereltséggel, pluszként pedig 16-os alufelnik, küszöb és hátsó spoiler, elektromos deréktámasz, és egy jobb rádió, amit a bőr kormányon lévő gombokkal is lehetett kezelni. Mindez listaáron 4.2 millióért, ám a hölgy, addig püfölte a billentyűket, míg végül 3.8 milliót mutatott a kijelző. 400 ezret lefaragott az árból, de azt is hozzátette, ezt vagy most elfogadjuk, vagy nem lesz üzlet. Erre bizony rábólintottunk anyával, majd lepacsiztunk az értékesítő hölggyel, és mehettünk a pénztárba befizetni az előleget, életünk első új autójára.

img_0856.JPG

15 év után is újszerű a beltér.

Mivel egyedi rendelés volt, két hónapot kellett rá várni, de június végére meglett a kocsi. A szomszédék vittek le minket Vácra, az első kilométereket mindenképpen együtt akartuk beletenni az új AUTÓBA. Nagy felhajtást nem csináltak a szalonban, de így is baromi jó érzés volt átvenni egy vadonatúj autót, ami tényleg új szagot árasztott. Kaptunk ajándék SPQR-es szőnyegeket, meg SPQR-es kulcstartót a kocsihoz, megtankoltam a szemközti kúton, és megkezdtük a közös életünket.

Azt már átvételkor jelezték, hogy a kormánymű mindegyiken kopog, ha meglesz a megoldás rá, cserélik. Valóban így is történt, az első évben háromszor tettek be újat, a harmadik jó lett, azóta is bírja. 1000 km-ig bejárattam, semmi vadulás nem történt, majd miután lecseréltem az olajat, és a szűrőt, elkezdtem jobban nyomni neki. 

Nagyon jól ment, és megy a mai napig is, csak be kell tartani pár szabályt. 1700-as fordulatig nem nagyon történik semmi, majd onnan kilő, viszont 3500 fölé meg nem igazán érdemes forgatni, ott már inkább csak pörög, nagyobb teljesítményt nem ad. De ha azt hiszed ez így kevés, tévedsz, ebben az fordulatszám tartományban szinte lubickol. Bekapcsolt klímával más a helyzet, nagyobb gázzal kell indulni, különben olyan szemétül képes lefulladni, hogy lefejeled a kormányt. Néha még ma is megtrükköz, így 15 év után is, ezt nem szeretem benne.

bologna_143_2.jpg

Városban fürge, autópályán meg ördög. Többször megjártuk vele Olaszországot, itt éppen Bolognában a Ducati gyár előtt egy tesóval.

Végig szaladok az életén, de csak röviden, különben ez is egy könyv lenne. Az első két évében belement az évi 10 000 kilométer, majd miután végleg anya kocsija lett, csak 7-8000/év. Olajat és szűrőket évente cserélek, gázolajszűrőt három évente. Akkumulátort is, a gyári kibírt öt évet, de utána nem kockáztatok, három évente kap újat. Az első nagyobb munka 45.000-nél jött el, EGR szelep és szívócső tisztítás, ezen a motoron nem egy leányálom. Hát igen, a dízel nem szereti a városi tötyörgést, rémesen tele lett dzsuvával. Akkor álltam át a V Power dízelre, azóta nincs gond.

egr_009.jpg

Érezhető a teljesítmény csökkenés ilyenkor.

62500 kilométernél fura hang jött a motorból, mint kiderült, a generátor szabadonfutó állt meg. Kapott újat, és persze ékszíjat és feszítőt is. Első féket 75 000-nél cseréltem, inkább a rend kedvéért, a hátsó még a gyári most is. Öt éves korára teljesen lehámlott a bőr a kormányról, újra huzattam, és azóta még egyszer, viszont a váltógomb bírja. A bal első rugó 100 010 kilométernél tört el, pont karácsonykor, természetesen mindkettőt cseréltem, és kapott új stabpálcákat is. 106 000-nél generátor csapágyak és vízpumpa csere kellett.

Kétszer robbant le, de mindkét esetben meg tudtam oldani a problémát helyben. Az egyik egy első durrdefekt volt, de mivel még új korában kicseréltem a defektjavító szettet pótkerékre, nem kellett tréler. A másik esetben a légtömegmérő hallt be, ment a kocsi, csak nagyon haloványan, akkor a lehúzott stekker oldotta meg a gondot, majd aztán az új Bosch alkatrész cseréje.

Száztíz ezernél megszólalt a kettőstömegű, na akkor kapott komplett kuplungot is, bírta volna még, de jobb a békesség. Két nap múlva az egyik izzító jelzett be, de természetesen kicseréltem mind a négyet, most béke van. 

grande_010.jpg

Most jár a kisautó 116 000-nél, érik a két első lengéscsillapító cseréje, és ennyi, nincs más baja. Olajból minden alkalommal a gyári Selénia WR Diesel 5W40 megy bele, viszont új kora óta kér fél litert a két csere között, de ennyi azért belefér. A kipufogó rendszer gyári, a vezérműlánc még nem szólalt meg, és a GM eredetű váltó is bírja, igaz, 40 000-ként cserélem benne az olajat. 

Törve négyszer volt a 15 év alatt, egyszer az első, egyszer a hátsó lökhárító, egyszer bele tolattak a bal első ajtóba, egyszer pedig a jobb hátsó sárvédőbe. Egyik sem volt komoly kár, nem kellett elemet cserélni, mindet ki lehetett javítani.

A jobb ablakemelőben egyszer eltört egy 1 eurós műanyag bizbasz, külön nincs, kicseréltem az egészet. Az emblémák kb hat éves korukra kifakultak, akkor kapta a kocsi az Abarth jelvényeket. A "Ferrari Edition" az én agylövésem, akkoriban még véresszájú Ferrari szurkoló voltam, Schuminak nem sikerült 2006, de Kimi behúzta a következő évet, és Massának majdnem megvolt 2008. Most már csak azért nem veszem le a matricákat, mert úgyis ott maradna a helye. A kevlár fólia 10 éve jó ötletnek tűnt, mostanra kicsit tré. 

img_0859.JPG

A két kilincsről lehámlott a festék, azt az idén megcsináltatom.

Az ülése nagyon kényelmes, a beltér jól bírja az idő próbáját, egyedül a rádió gombjai kezdenek elmállani. A csomagtartó kicsi, de két ember cucca kényelmesen befér, és ha ledöntöm az üléstámlákat, még a karácsonyfa is. A fogyasztás a 15 évre vetítve 6.5 liter/100 km, de ehhez 28 km/óra átlagsebesség tartozik. Egyszer volt hosszú országúti menet, akkor beérte 4.9-el. Autópályán 6.2 liter, de az 150-el, tartósan. Nem zajos, nem ázik be, két embernek tökéletes. Az általam elért (óra szerinti) csúcssebesség, 200 km/óra volt, egyszer, kíváncsiságból.

Van pár bosszantó dolog, de mindegyikkel együtt lehet élni.. Például a hátsó ülések ledöntése egy rémálom, főleg japán vagy német kocsihoz képest. A kesztyűtartó ajtaja új kora óta csálé, de ki figyeli? Az ajtózsebek annyira keskenyek, hogy még a térkép is csak zsírozva fér bele. Az alsó hűtőrács mindig kipattan a helyéről, és csak két literes az ablakmosó tartály, ami biztosan pont a legrosszabbkor ürül ki. Az emblémák pár év alatt elvesztik a színüket, a kormány lehámlik a napon, és műszerfal tetején lévő műanyag idom is szeret felkunkorodni. Egyébként talán pont ezektől igazi olasz, hogy nem tökéletes, de szerethető. Nem rozsdásodik sehol, és még ma is tetszik a formája. Ennyi hiba szerintem bármelyik prémium márkánál is összejönne ennyi idő alatt. A kilométer ugyan nem sok, de azért 15 év az 15 év. Télen bent alszik a műhelyben, de ezen kívül nincs agyon tutujgatva. Géppel nem mosom, csak kézzel, ez biztosan jót tesz a fényezésnek. A piaci értéke már lement hatjegyűre, viszont a használati értéke -nekem- sokkal magasabb, nem készülök eladni.

Régen átlag két évente cseréltem a használt autóimat, de ezzel kivételt teszek, megnézem meddig bírja a "szar olasz", tehát a tartósteszt folytatódik, nekivágok a következő 15 évnek.

Mivel még mindig nincs motorom, ilyesmivel próbálom elütni az időt, de talán nem bánjátok ezt az autós tartóstesztet.

Mindenkit hazavárnak, sziasztok: a Mágus.

Galéria:

img_0857.JPG

Itt még nem nagyon ültek.

img_0863.JPG

Imádom ezt a gomberdőt.

img_0881.JPG

Egy nagyon hasznos extra, 5 euróért.

img_0879.JPG

A kormányállító kar műanyagja teljesen elvesztette a színét. Típushiba.

grande_009.jpg

Alatta a pótkerék, vagy a defektjavító készlet.

img_0866.JPG

A gerinctámasz kapcsolóhoz, csak felhajtott könyöklőnél lehet hozzáférni.

img_0880.JPG

Full extra, még a sofőr is kapott "majrévasat".

img_0871.JPG

Szépen öregszik...

img_0874.JPG

...minden oldalról.

img_0878.JPG

A felső mindegyiken rajta van, az alsó csak ezen az egyen.

 

 

 

 

 

Szólj hozzá

blog.hu fiat spqr motorozzvelem.blog.hu fiat grande punto fiat grande punto teszt fiat 1.3 mjet