2022. dec 07.

Motoros furcsaságok 2.

írta: Misi Mágus
Motoros furcsaságok 2.

"Szeretett motorom eladó"

Nézegetem még az időjárás jelentéseket, de igazából már beletörődtem, vége a 2022-es motoros szezonomnak. Még időben feltankoltam a Kobrát 100-as benzinnel, szépen lepucoltam, állványra tettem és letakartam karcmentes puha ponyvával. Rendbe raktam a ruhatáramat is, így aztán nem maradt más tennivalóm, mint az internet nézegetése, ahol feltűnik néhány furcsaság, leginkább a facebookos motoros hirdetésekben.


img_e5397_2.JPG

Eleinte még mulattattak a facebookra feltett Simson hirdetésekre írt kommentek, de most már inkább csodálkozom. Azon csodálkozom, hogy akad még valaki manapság, aki felteszi a fb-re az eladó régi NDK-s motorját, mert az vagy mazochista, vagy bolond. Hiszen olyan, mintha a Simsont kínáló motoros, közellenség lenne, pária, akit porig kell alázni, amiért megpróbálja itt eladni a motorját.

Rögtön az elején leszögezem, nincs eladó Simsonom, és venni sem akarok. Nekem nincs Simsonos múltam, nekem Rigás múltam van. Tehát sem emlékek, sem nosztalgia nem köt hozzájuk. Viszont ha már keletnémet vas, 1976-tól 1980-ig használtam egy MZ 250 TS-t. Akkor jó motor volt, de mikor pár éve kipróbálhattam egy patika állapotú tárcsafékes, 5 sebességes "peregyest", nem éreztem azt, hogy vennék újra. Az az igazság, hogy a mai motorokhoz viszonyítva, egy kalap szar volt. Természetesen semmi bajom azokkal akik szeretik ezeket a régi vasakat, csak én már nem vennék ilyet, mert a mostani jobb, ennyi.

Azt viszont nem értem, hogy miért kell a sárba taposni azt, aki szeretné sok pénzért eladni ezeket a veterán motorokat. Van egy régi mondás: "amíg szar van, veréb is van". Ha engem nem bánt, sok embert miért? Tovább lehetne görgetni, még csak végig se kell olvasni a hirdetést, ha annyira zavaró. De nem, a trollok több soros becsmérlő kommenteket írnak, részletesen elmagyarázva, hogy mit is csináljon az a szerencsétlen a mocijával. Miért ez a mérhetetlen gyűlölet?

A hasznaltauto.hu-n kétszázezer és egymillió kétszáz között mozognak a Szimó árak. Megnéztem a mobile.de-t is, 2000 eurótól megy felfelé, a csúcson egy null kilométeres motor van, 7500-ért! Van aki azt javasolja az eladónak, inkább árulja ott, gondolom a sok okoskodó mind perfektül beszéli a németet...

simson-tuning-ersatzteile-moped.jpg

Persze nem csak a Simson hirdetésekkel van baj, szinte az összessel. Gyakorlatilag nincs olyan, amibe nem köt bele valaki, ha mégsem, akkor a kommentelők kezdenek egymással háborúzni.

Jöjjenek a "kedvenc" hirdetési mondataim, amik nélkül manapság nincs motoros hirdetés. "szeretett motorom eladó". Szeretett? Régen szeretted, de most már nem szereted hiszen el akarod adni! Tényleg, (szinte) minden hirdetés így kezdődik, és az esetek nagy százalékában egy másik motor van-lesz helyette, amit már jobban szeret, mint a régit. Eladó és kész, hagyjuk meg a szerelmet a csajoknak. Van aki markánsan meg is mondja:

img_e5403.JPG

"az eladás oka" Hagyjuk a rizsát, és elő a frankót. Nem kell megindokolni, főleg nem a hirdetésben. Ha ott áll a vevő, és rákérdez, akkor elmondom. De az egész világ ne tudja már meg, hogy csóró lettem, vagy éppen gazdag, és mondjuk Mv Agustát veszek utána. 

mv-agusta-brutale-1000rr-blue-white-ml-13_157541.jpg

"amit tudni kell róla" Úgyis leírod, ha újak a gumik, vagy friss szerviz volt csinálva. Jó estben a régi sérüléseket is. A motor teljes éltútját nem írja le senki, azt majd a motor mellet, a leendő vevőnek kell elmondani, ha érdekli. A legfontosabbak a jó képek, az évjárat, az ár, és a kilométer. A részleteket a konkrét érdeklődővel érdemes ismertetni a motor mellett.

És a legjobban irritál az, amikor kommentben odaír valaki egy nevet. Semmi más, csak egy név. Értelmezni sem tudom. Én mint eladó keressek rá a névre, és próbáljam rálőcsölni a portékámat? Ha úgy gondolja a kommentelő, hogy az ismerősét érdekelheti az eladó motor, szóljon neki ő. Mert egy szimpla névvel nem sokra megy az eladó. 

"ha lenne ennyi pénzem, már nem lenne". Na ettől tényleg kiakadok. Ennek most örülni kéne, mert megvenné valaki, akinek nincs pénze? De nem veszi, mert csóró! Akkor meg minek ezt mindenki tudomására hozni? Van itt baj bőven!

Az eladókat sem kell félteni, ők is megtesznek mindent, hogy rájuk boruljon a szarosvödör. "alkudni csak a motor mellett, pénzel a zsebben lehet" Rendben odamegyek, és virítanom kéne a lóvét? Akkor alkudozhatok? A vevők legnagyobb része úgyis utal, nincs nála pár millió forint kp. Esetleg több száz kilométerre kell utazni a paripáért, hadd kérdezzem már meg, van-e alsó határ, mert ha nem fér bele a keretembe, el se indulok. Miért olyan nagy bűn ez? Ezek mind felesleges mondatok, nem segíti, inkább gátolja az eladást. A kérdés az, valóban el akarja adni a motort, vagy csak unatkozik a "hómofiszban".

A másik kategória az, akit nem érdekel a pénz, nem is értem miért hirdet. A következő mondatokkal évek óta hirdetnek egy motort a hahu-n, még nem sikerült eladni. Részlet: "Senki ne vegy rossznéven, amit ennek a motorkerékpárnak a hirdetéséhez írok. Kalandorok, gusztustalanul viselkedők, a motorkerékpár állapotára hivatkozó alkudozók, és legfőképpen a készpénz fizetésre hivatkozók, nagyon kérem kíméljenek." Kalandorok, ez nagyon jó! Majd kitér arra, hogy akik nem ilyenek, azokat szeretettel várja, de "nem kenyérre kell a pénz", és a motor "nem egy rakás szar". Ezek után nem csodálkozom, hogy nem viszik el, az irreálisan magas árról már nem is beszélve. 

streetfighter-v4-red-y20-13-ambience-gallery-1920x1080-1.jpg

És persze vannak a "szakértők", akik mindent (is) jobban tudnak mindenkinél. Akik trollként nyugodtan belekötnek mindenbe, akik állítják, hogy az eladó hazudik, és megtéveszt. Akinek a kínált motor túl drága, túl olcsó, törött volt, nem is az ami, akinek valami biztosan hiányzik róla, de mindenképpen fikázik. Egy biztos, ő szebbet, jobbat, fiatalabbat adott el, olcsóbban. És az eladó meg sem tudja védeni meg az igazát, mert ő úgyis jobban tudja. Olyan komment háborúk alakulnak ki, ahol már a család sem szent, és azt is megmondja a troll, hogy faternak mit kellett volna csinálni inkább...

Természetesen, ha valaki úgy érzi ezek a mondatok vezetnek a helyes útra, akkor csak rajta. Jó pár motort adtam már el, de ezek közül még egyet sem alkalmaztam. Igazából a motor adja el magát, ha sok a körítés, sok a rizsa, az inkább taszítja, mint vonzza a vevőket. Minden motort könnyű eladni, ha valaki éppen azt keresi. Itt van a saját példám. Mikor 9 éve úgy döntöttem, hogy eladom a 600-as Hornetet, feltettem a hahu-ra. Gyakorlatilag az enter billentyű megnyomása után megcsördült a telefon. Eljött a vevő (egy hölgy), hozott szakértőt, átvizsgálták, és meg is vették. Körülbelül kettő óra alatt túl voltam az eladáson. Pontosan azt a típust, azt a színt keresték, tetszett a motor, elfogadható alku is belefért, mindenki boldog volt. Persze ez egy kirívó eset, ha senki sem gerjed rá, várni kell, de idővel minden motor megtalálja majd a vevőjét. 

Talán nem növeli a népszerűségemet ez az írás, de nem is az a cél. Ha valaki valóban el akarná adni a szeretett motorját, idővel biztosan sikerülni fog, ha előbb nem, hát tavasszal.

Hofit idézve: "akinek nem inge, ne vegye magára, de akinek igen, az öltözködjön fel végre!"

Mindenkit hazavárnak, sziasztok: a Mágus.

 

 

 

Szólj hozzá

index blog.hu motorozás blog.hu címlap motorozzvelem.blog.hu