2022. okt 26.

Moto Morini Seiemmezzo teszt. Az első magyar nyelven.

írta: Misi Mágus
Moto Morini Seiemmezzo teszt. Az első magyar nyelven.

Ez most egy "szarolasz", vagy egy klassz kínai?

A kérdés költői, és a teszt végére minden kiderül, de az már most biztos, mocsok jól néz ki. Bízom benne, hogy a képek visszaadják, de a legjobb ha megnézed élőben.  Az éppen aktuális bevezető ár, 7.790 euró, napi árfolyamon beszorozva, és most még bringa utalványt is adnak mellé, 150 000 ft értékben. Ezt a matt Navy Green színű motort 53 kilométerrel kaptam meg, tehát rám hárult a bejáratás nemes feladata. Ugyan a forgalmazó nem korlátozott semmiben, én azonban régi vágású vagyok, nem bántottam, míg el nem érte a....100+ kilométert. https://motomorini.hu/

img_5096.JPG

Kezdjük egy kis olasz nyelvórával. Sei e mezzo, vagyis 6 és fél, ez a 650 köbcentire utal. De miért írják MM-el, és egybe, hiszen így helytelen? A kérdés annyira bizgatott, hogy olasz tanárnőmet, Orsit kérdeztem erről. Megvizsgálta a kérdést, és szerinte két magyarázat lehetséges. Az első: olaszul az M betűt úgy kell kimondani, hogy emme. A második lehetőség: bele csempészték a Moto Morini két kezdőbetűjét. Bármelyik jó lehet, grazie mille Professoressa!!

De hagyjuk a nyelvtant, nézzük inkább a motort. Nagyítóval kell keresni rajta a kínai gyártás nyomait, ha nem ragasztanának rá a blokkra egy pici "MADE IN P.R.C." matricát, csak az itt-ott megjelenő információs feliratok jellegzetes kínai betűtípusaiból lehetne következtetni. Az összhatás tökéletes, még a színek is passzolnak, ez a nagy gyártóknak sem mindig sikerül. A tankot bármelyik motorépítő elfogadná, a mögé tett hurkás üléssel és a pici farokidommal harmonikus formát alkotnak. A tankra ragasztott térdvédő tényleg ott van ahol lennie kell, és szériában adják. Az ülés simán lehetne egyedi kézzel varrott darab, annyira igényes munka. Az más kérdés, hogy a varrások nyomták a combomat, de mindenképpen jól néz ki. A mögé felcsavarozott majrévas, és a pici farok, az SCR sajátossága, ahogy a magasra emelt első sárvédő, és az -akár rajszám táblának beváló- fejidom is csak ehhez a típushoz jár. Szépen kiadja az aranyszínű fordított teleszkóp, a BREMBO felitatú féknyergek, és az utóbbi idők legjobban tetsző, kerek fényszórója is. Belekötni csak a félkarú rendszámtartóba tudok, de az, az én szememet minden motoron szúrja.

img_5165_2.JPG

A tank tövébe került a gyújtáskapcsoló, ezt már mindenki így csinálja. 

A műszerfal kicsit lassan bootol be, viszont szép képeket mutat közben. Természetesen TFT, két féle arculattal, STR és SCR. A fordulatszám mérő mutatója STR módban úgy ugrál, mintha spirál hajtaná, nem tudom vajon a régimódi hatásért, vagy csak valami szoftver hiba. Fordulatszám, sebesség, fokozatjelző, napi és totál kilométer számláló, időóra, benzin szintmérő sok pálcikával, hűtőfolyadék hőmérséklet mérő, és az üzemanyaggal még megtehető távolság, ezeket mindig látjuk. Egyedül a külső hőmérőt hiányolom, az még oda férhetett volna. Elvileg párosítható telefonnal, de csak Interphone-on keresztül. Jó képe van (ha nem süt bele a nap) és a dőlésszögét jól lőttek be, zárt sisakban sem kellett lehajtanom a fejemet, ha ránéztem. Három nyelvből válaszhatunk, kínai, angol és olasz. A kínait nem próbáltam...

img_e5171.JPG

Az információs oldalon a guminyomást, szerviz távolságot, és az akku állapotát is láthatjuk.

A kerekek fűzöttek az SCR-en, elől 120X18-as, hátul 160X17-es, enyhe terepképességű tömlőnélküli Pirelli gumikkal szerelve. A szelepek jeladósak, szólnak ha kevés a levegő. A kormányon minkét kar állítható, és mindkét kapcsoló megvilágított, a kijelzőt a bal oldalival kezelhetjük, nem kell hozzá főiskola, szögegyszerű a menü működése. Jobb oldalin egy plusz kapcsoló van, választhatunk a csak nappali menetfény, vagy a tompított használata között. A míves ülés levehető, a zárat a hátsó sárvédő közepébe tették, mindenféle takaró nélkül, jó lesz majd kinyitni némi off road után... Az akku, a biztosítékok, és a szerszámkészlet van alatta, és maradt némi hely valami apróságnak. A kormányra szép kalibráló jeleket festettek, csak éppen lemaradt az "alap" pont, vagyis így nincs mihez állítani. A váz két oldaltán műanyag "bukógomba" van, ez is széria cucc. A benzintank vas, bírja a mágneses táskát.

img_e5117.JPG

 Minden fényforrás ledes, a pici indexeknek is erős a fényük.

Azt hiszem mindent elmondtam, ideje indulni. Ráülve kényelmes, a kormány kézre, a lábtartók meg lábra állnak. Nagyon halk, hang alapján inkább 400-asnak gondolnám. A kuplung és a váltó vaj, semmi "még bejáratós, keresni kell az ürest" érzés nincs. 300 kilométert csavartam bele, egyszer sem kínlódtam, remek a hatgangos szerkezet. Nyomatékból megy, kifejezetten bírja a poroszkálást, az első 100 km-ig nem forgattam 5000 fölé. A kötelező ABS kivételével, semmi ficsúrság nincs, se csúszókuplung, se kipörgésgátló, se gyorsváltó, az SCR-t klasszikus módon kell vezetni. És pont ez adja meg az élvezetet, hangosan nevettem, amikor a hátsó kerék a mezőn verte a port. A szárazon 200 kilós motor nem pille, mégse éreztem nehézkesnek, talán pont a békebeli kezelhetősége miatt. Eleinte aszfalton nem bíztam a gumikban, hiba volt, remekül tapadt a hűvös úttesten. És ami nekem szokatlan, a nagy minták miatt, nem zavarta a hajtűkanyarokba felhordott sóder, a Sejcei szerpentinen egyszer sem csúszott meg.

img_e5134_3.JPG

A nedves falevél alattomos, de az SCR kiröhögi.

Miután túljutottam az első 100-ason, már jobban forgattam, de igazából nem kell. Egyrészt erős az alja, másrészt a motor karaktere se igényli a pörgetést. Óra szerint, picivel 5000 felett már tudja a 130-at, bőven maradt még benne, de sem a hőmérséklet, sem a forgalom nem engedte a nagysebességű száguldást. Ez már elég egy stabil utazónak, és így van még tartalék, egy-egy előzéshez. A fék tudja a kötelezőt, annyira hibátlanul teljesít, hogy észre se vesszük, de neves aszfalton a hátsó ABS sztahanovista módon, buzgón dolgozik. Azt már említettem hogy jól fordul, könnyen döntögethető, és a gumikkal sincs baj. Ez mindaddig igaz, amíg tökéletes az aszfalt. Sajnos az olasz mérnökök nem tudják azt, amit mi magyarok, hogy az ország kétharmadán szar az útminőség. Főként a puklik rosszak, ott bizony rémesen pattog, a hátulja sunyin bever vesére, ez első teló meg olyat üt, hogy majd elharaptam a nyelvem. A Szentendrei út például egy tortúra. Lehet állítani elől-hátul, ha az enyém lenne, foglalkoznék vele.

img_5093_2.JPG

A leírás szerint KYB villa van benne, mindkét szár tetején ott az állítási lehetőség.

Ahol síma az út, ott  viszont jó vele menni. Ilyenkor döbbenek rá, mikor egy ilyen "gyenge", "kis" motorral megyek, hogy a jókedvű motorozáshoz, nem feltétlenül kell a sok lóerő. Ha jó az összhatás, és egyensúlyba kerülnek a dolgok, igenis remek mulatság egy 60 lovas motorral csapatni. Nem terepmotor, de lemehetünk a kövezett útról, nem ilyed meg egy kis prérin való bolondozástól se. A lábtartón állva is stabil marad, köszönhetően a magas kormánynak, és a jó kialakítású, lábbal szorítható tanknak. Ugyan nem állatkodtam vele, de nem is kíméltem, és egy tankolással megcsináltam az egész tesztet, a mai benzinárak mellet a fogyasztás sem mellékes tényező. Sajnos pillanatnyi, vagy átlag fogyasztást nem mér az "okos" műszerfal, de ahogy számoltam, picivel 5 liter alatt lehet a 100 kilométerre elfogyasztott benzin. Az teljesen elfogadható, akár átlagosnak is nevezhetem. Mint magát a motorblokkot, ezt a Kawasaki származékot, amit rengeteg motorkerékpárba becsavarozzák, hol több, hol kevesebb lóerővel. Itt a 60 pacira bő 200 kiló jut, csak jól eltalálták a váltó áttételezését, alul nyomatékos, felül meg nem forogja szét magát.

Ha a tavalyi euró-forint árfolyamot nézem, kb. 2,7 milláért kapnám meg ezt motort. Most nagyjából fél millióval drágább, ráadásul azt se tudhatjuk meddig drágul még az euró. És Bruce Willis se segít, hogy ne legyen még drágább az életünk. De jelenleg ezért a pénzért, bőséges örömöt kapunk, patinás névvel, szép csomagolásban, neves olasz perifériákkal. És hogy "szarolasz" vagy klassz kínai?? Egyik sem. Azt mondanám, az STR egy jól összerakott, stílusos olasz motor, csak kínai áron.

Jöjjön a pontozás: 

1., külső: csak a nemszeretem rendszámtartó miatt 9 pont.

2., motor: amit tudnia kell, azt jól tudja, remek váltóval, barátságos fogyasztással, 10 pont.

3., kényelem: az ülés díszvarrásai nyomot hagytak a combomon, de ezen kívül remek, 9 pont.

4., elektronika: a világítás erős ledes, a műszerfal tetszik, más meg nem nagyon van, 6 pont.

5., fék-futómű: a fék jó, a futómű betonkemény a magyar (rossz) utakon, 5 pont.

6., használhatóság: pályanap kivételével bármire jó. Nem ilyed meg a föld utaktól sem, igazi mindenes, 10 pont.

7., kéne faktor: kéne bizony, porolós, csapatós, játszós motornak, 8 pont..

összesen: 57 pont.

 

Mindenkit hazavárnak, sziasztok: a Mágus

galéria:

img_5138_2.JPG

img_5070_2.JPG

img_5076_2.JPG

img_5084_3.JPG

img_e5142.JPG

img_5065.JPG

img_5059.JPG

img_5161_2.JPG

 

img_e5115.JPG

img_e5158_2.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Szólj hozzá

blog.hu blog.hu címlap moto morini olasz motor motorozzvelem siemmezzo kínai motor olasz-kínai motor moto moroini seiemmezzo teszt