2020. feb 16.

A másság gyönyörködtet. Te hová tartozol?

írta: Misi Mágus
A másság gyönyörködtet. Te hová tartozol?

Aki a motort szereti, rossz ember nem lehet!

A motorizált kétkerekűvel közlekedő ember megnevezése: MOTOROS. Ez a gyűjtőszó nagy szelete az emberiségnek, ki ezért, ki azért motorozik. Mindenki szeret tartozni valahová, és büszke is a választott irányzatra. Rengeteg különböző stílus van, mindenki másért rajong, most megkísérlem szétválogatni őket, hogy kiderüljön: vajon Te hová tartozol?

motoros-felvonulas-emlorak-ellen1.jpg

 A power bike, a joungtimer, a cruiser, és a díványrobogó remekül elfér ezen a képen. És az utakon?

Megpróbálom összegyűjteni az összes itthon létező stílust, de ez nem nevezhető reprezentatív listának, én így látom a dolgokat. Ha ki tudjátok egészíteni, azt nagyon megköszönöm. Csak utcai stílusokról lesz szó,  a versenypálya más tészta, és persze rengeteg az átfedés!

1., A KIS ROBOGÓSOK. A kis (rendszán nélküli) robogós nem igazi motoros, pedig valószínűleg sokkal többet gurul, mint mi, az "igazi" motorosok. A kis robogók, valódi közlekedési eszközök, akinek ilyen van, nem a vitrinben tartja. A többség azért jár kis robogóval, mert vagy nincs pénze autóra, vagy nincs jogsija semmilyen nagyobb járműre, de így mégis a bringások kasztja fölé emelkedik, és sokkal gyorsabb is náluk. A kis robogós nem szórakozásból robogózik, vagy munkába megy vele, vagy ez a munka eszköze, például azzal hozza nekünk a pizzát. A kis robogós nem int (tisztelet a kivételnek), és már mi sem erőltetjük a dolgot, tudjuk hogy Ők "mások", mint mi "igazi" motorosok. Kivételek talán a Vespás csajok. A kis robogósból még bármi lehet, motoros is, autós is, képlékeny anyag, de ismerek olyan korombeli robogóst, aki soha nem akart feljebb lépni a ranglétrán, most is kis kerekű dobfékes robesszel hasít. Igazából nincs velük gondunk, nem zavarják a köreinket.

robogo.jpg

Ő biztos nem megy Mátrázni a hétvégén.

2., A NAGY ROBOGÓSOK. A nagy (tehát rendszámos) robogókat rögtön három kategóriára kell osztani: 150 köb-ig, 150-300 köbcentiig, és az a fölöttiek. Akinek rendszám van a fenekén, az már megfontoltabb, komolyabb motoros, és van jogsija. Az első kategóriát legtöbben csak ingázásra használják, az alvóvárosok és a munkahely között, hosszabb utakra nem megy vele senki. Arra ott a következő kategória, egy 250-es vagy 300-as géppel már el lehet kolbászolni az országon belül (akár utassal is), de még ez is jó ingázó motor, sőt, talán ez a legjobb. És ott a nagy, vagy más néven dívány robogó. Amennyivel többet tud egy 650-es egy 400-nál, annyival nehezebb és terjedelmesebb is, és sokkal drágább. Egy ilyennel már el lehet menni a világ végére is, van hozzá ereje és tároló kapacitása, de a legritkábban használják erre. A nagyobb bringák már igazi státusz szimbólumok, az áruk és a szolgáltatásuk megfelel egy nagy túra endúróénak. A nagy robogósok köszönnek, nagyon ritka az aki nem int, ők azért már majdnem "igazi" motorosok. Bocsánat, van még egy kategória: a VESPÁS!! A Vespások egy külön kaszt ( később nagy eséllyel belőlük lesznek majd Ducati tulajok), szívesen költenek a motor tuningjára, egyedivé tételére. Kizárt hogy ne öltözzenek olasz cuccokba, a ruhájukon is biztosan ott lesz valahol a Vespa logo és az olasz zászló. Találkozókat rendeznek, ahová rengetegen el is mennek, nagyon összetartó, vidám brancs.

robogok.jpg

A Tiéd is itt van?

3., A FUTÁRMOTOROSOK. Rengetegen vannak, a 125-ös kategória derékhadát Ők teszik ki. Ők már igazi, motoron ülnek, 125-300-ig terjed a hengerűrtartalom. A legfontosabb kritérium a megbízhatóság! Ők azok a srácok -esetleg csajok- akik egész évben húzzák a gázt, leggyakrabban az "Ibrahimon". A motorjaik nem szépek, a felszerelt extráknak fontos funkciói vannak, legtöbbször a szelet, az esőt, és a hideget kell távol tartaniuk. Ők sem mennek hétvégén a Bajna-Héreg szerpentinre kanyarogni, pont eleget hajtanak egész héten. Nem igazán keverednek a többi puhány (hozzám hasonló) motorossal, Ők külön kasztot képviselnek. Nem puccos Dainese ruhában motoroznak, a funkció mindenképpen a szépség fölé kerül, legalább öt lépcsőfokkal. Általában nem intenek vissza, de ha mindenkinek vissza köszönnének, egész nap húzogathatnák a kezüket a kormányra szerelt óriás kesztyűből, ezt el kell néznünk nekik. De a lámpánál mindegyik bólint a sisakkal. Az övék az egyik legkeményebb meló, mikor én télen néha azon siránkozom, hogy nincs ülésfűtés a verdában, Ők akkor is mennek. 

futarmotor.jpg

Nekik ez is egy sima munkanap.

4., A KEZDŐ MOTOROS Az A 2-es kategória ideiglenes "rabjai", ami a 35 kw-ba belefér, azt veszik, vagy vetetik a szülőkkel. Ők még kezdők, de már feljebb léptek az A 1-ből, és a korlátlan "A" felé tartanak. 200 cm3-től indul a kategória, de leginkább a 400-500 köbös gépek adják a derékhadat. Vannak gyártók, akik egészen 750 cm3-ig kínálnak fojtott motorokat. Mivel ideiglenes motorról van szó, nem jellemző a túlzott pimpelés. Tudják ezt a gyárak is, ma már egy 400-as bringa alapból piszok jól néz ki, például a nálam járt Kawasaki Z 400 is ilyen volt. A kategóriát hajtó arcok mindig köszönnek, a parkolókban nagyon megnézik a vágyott 1000-es bringákat. Alapból csupa fiatalról van szó, Ők már költenek a jó ruhára-sisakra, és sokan eljárnak vezetéstechnikai képzésekre. Van aki leragad itt, de nagy valószínűséggel Ők a jövő nagy motorosai.

z_400.jpg

Z 400, a tökéletes A 2-es. Ez egy nagyon jó motor, igazából mindenre elég az ereje.

5., AZ ENDÚRÓS VAGY SZUPERMOTÓS. Jellemzően 600 és 800 köbcenti közötti bringákból áll a derékhad. Az endúró igazi közlekedési eszköz, bírja az aszfaltot is, és a könnyebb terepet is. Munkára is alkalmas, erdészetek szívesen használják erdő bejárásra. Az endúrós az esetek nagy részében, sildes sisakot és crosscsizmát hord. Mivel magasan ül, némelyik az orrát is magasan hordja, a lámpánál csak egy kurta biccentésre futja, tisztelet a kivételnek. Mivel sokat megy földes úton, az aszfalton nagyon megmajmolja a gyanútlan "majd én megmutatom neked kicsi rigó" típusú motorost. Feri barátom a 46 lóerős Pegasóval a kanyarokban agyon vert mindenkit. A supermotós még keményebb, az igazi kemény mag utcai slick gumikon gurul, kár is eléjük dobni a kesztyűt, úgyis lenyomnak. Egy KTM vagy Ducati Hyper nyergében bármit meg lehet csinálni, még azt is,amit nem. A supermotósok hibridek, lehet hogy egyberészes bőrruhában, de crosscsizmában nyomják. Egyszer Aggteleken dumáltunk két KTM-es csajjal, Ők nevetve mesélték a "skalpjaikat". Egy endúróval mehetsz hosszabb túrákra, partner abban is.

hypermotard950sp_1.jpg

Süt belőle a vadság.

6., A TÚRA ENDÚRÓS ÉS A GS-ES. Hát igen, elérkeztünk a motoros, vagyis inkább a túramotoros társadalom krémjéhez. Az Alpen Masterst mindig túra endúró nyeri, itt a BMW GS a király, a többiek csak alattvalók. Hiába jó motor egy KTM Aventure, egy Africa Twin, vagy egy V Strom, a GS letaszíthatatlan a trónról. Minden túravezető ezt használja, mindenre alkalmas, nagy tároló kapacitás,  kényelmes ülés, erős blokk, ez a tökéletes felvezető motor. (Egyszer egy idősebb GS tulaj szájából hallottam a következő mondatot: "vannak a BMW-sek, és a többi motoros". Ezzel nálam egy életre kikerült a vágyott motorok listájáról a GS.) Ezek drága motorok, de sokat is adnak a pénzedért. Egy ilyen motoron leginkább Schuberth C 3-C 4 sisak dukál, és lehetőleg Rukka vagy Touratech ruha. Tökéletes szél és esővédelem, elképesztő bendőjű fémdobozok, fűthető markolat, esetleg fűthető ülés, minden adott egy világ körüli útra. Ezek inkább aszfaltra való bringák, de azért egy sátorhely keresése még belefér az erdőben. Napi 8 óra meg se kottyan a nyergében, talán az egyetlen hibája a súlya és a mérete, de a túra endúrósok mind megtermett emberek, a vékony dongájú biker válasszon más stílust. A merítés óriási, minden márka kínál alternatívát, és a ruha gyártóknak is a túra endúrós az első számú célpontja. A BMW GS-t hajtók a többi túra endúrós felett állnak, ha másért nem, a méret miatt. Ha nem motoroznak céget vezetnek, vagy egyéb más, magas beosztásban dolgoznak, csupa komoly ember, egy új 1250 GS megvásárlásához és fenntartásához magas jövedelem szükséges. Én szerény, jó fej GS tulajjal eddig még nem találkoztam. (bocs, de egyel, Csabival az Albán túrán, Ő a kivétel, aki erősíti a szabályt)

r1250gs_adventure_wna2_original_2560x1440_jpg_asset_1539001068204.jpg

Ez a bringa, minden földi jóval felszerelhető.

7., A TÚRAMOTOROS Ők a burkolattal ellátott, nagy erős blokkal szerelt, nagy sebességre képes motorokat hajtó bikerek. A belépő ebbe a kategóriába a 800-as Honda VFR, de minden márka csinál ilyen típusú  motorokat, 800-1800 köbcentiig. Egy Gold Wing nyergében igazi királyként utazhatsz, az a tudat, hogy tiéd a legnagyobb motor, megfizethetetlen érzés lehet. Persze nem ciki egy ZZR 1400-as sem, és a Honda is csinált a VFR-ből 1200-as blokkal szerelt (akár automata váltós) modellt is, de a lista végtelen lenne. Ide sorolom még Ducati Multistradat, a BMW XR-t, a Kawasaki Versyst is, de a lista így sem teljes. A túramotoros az esetek nagy részében viszi a feleségét, olyankor kevés a két oldaldoboz, kell a top case is. Az igazi vadászterülete az autópálya, pik-pakk letudják a nagy távolságokat, de a szerpentinek sem fognak ki rajtuk. Mondjuk egy Stelvio típusú szűk csiki-csukiban azért könnyű letenni a vasat. A korosztály már bőven harminc feletti, ahogy nő a kor, úgy nő a köbcenti is. Egy túrán jókat lehet dumálni velük, mindnek van vagányabb előélete, sok jó sztorival, amit az asszony (ha hallja) általában kijavít. Már nem igazán kell spórolniuk, megveszik a jobb cuccokat, szépen hozzáöltöznek a motorhoz, és persze a sisakbeszélő kötelező tartozék.

vfr.jpg

Az egyik legjobb választás, ha nincs sok milliód.

8.,  A KRÚZERES  Szintén túramotorosok, de itt a kényelem, és V 2 a meghatározó. Négyhengeres krúzer nincs!  Kényelmes fotelek, telefonfülke méretű plexi, széles kormány, és az elmaradhatatlan rotyogás, a nagy sebesség nem szempont. Itt a Harley viszi a prímet, a különböző denevér és cápa formájú idomokkal, de menő a "rendőrmotoros" plexi is. Minden japán gyártó csinál nagyköbcentis krúzert, ebből a buliból egyedül a BMW marad ki. A krúzeresek szeretik a bőr cuccokat, weszkó csizma, nyitott ujjú kesztyű, nyitott sisak és lehetőleg sok-sok bőr rojt. Gyakori a szegecselt bőr táska szett és a sok króm. A korosztály itt 40-től indul, de akár 70 felett is lehet. Általában jön "anya" is, de nem kötelező érvényű. Este, a szálláson, egy-két sör mellett szívesen beszélgetnek, nekik is van "előéletük". Persze ha több Harley-s is van, akkor nem keverednek, rengeteg megbeszélni valójuk van, minden motor valamilyen módon épített, amit elemezni kell a többi márkatárssal. Mivel sok az idősebb arc, néha hajmeresztő dolgokat csinálnak az úton.

indian.jpg

Az Indian egyre nagyobb szeletet metsz ki a Harley tortájából.

9., A CHOPPERES  Sok tetkó, sok haj, sok szakáll. Ruha gyanánt csak a bőr jöhet szóba, mellénnyel, sok hímzéssel, a hátukon a hovatartozást mutató club emblémájával, és kizárólag nyitott sisak. Méretük az XL-től indul, ruhában is és motorban is. A motor 90%-ban Harley, akinek még nincs, annak majd lesz. Természetesen épített bringáik vannak, a pimpelésre legalább annyit költenek, mint a tetoválásokra. Nem vegyülnek, egy igazi chopperes sosem fog beszállni mondjuk egy túramotoros csapatba. Sokukból lesz idős korára krúzeres, de más stílus szóba se jöhet. Az igazi chopperes szólóban utazik, de ha elég bevállalós a csaja, felül a tenyérnyi hátsó ülésre, ha egyáltalán van. Csak rock zenét halhat, a motoros találkozókon Ők veszik a legtöbb sört, buli az élet, a nagy bőrmellény alatt, általában nagy szív van. A motorok az extrémtől a hardcore-ig terjednek, a látvány fontosabb a biztonságnál és a kényelemnél. Számomra a világ legszebb choppere az Amerika Kapitány.

captain_america.jpg

Magyarországra az Easy Rider hozta el a chopper fogalmát.

10., A KANYARVADÁSZ  Ez egy igazi nagy család, a derékhadat a naked és a gyorsasági motorok alkotják. Egy nyári napon a 24-es úton megjelenik a teljes japán és európai motorpaletta. Egy egy kör után, az idomos vagy éppen csupasz sportmotorokat vezető srácok, a parkolóban méregetik egymás majrécsíkját, vagy térdkoptatóját. A sportkipufogó kötelező elem, és a rendszám elhelyezése se mindig szabályos. Itt nagyon ritka kivétel a nem megfelelő felszerelés, bőrruha, zárt sisak, rendes kesztyű és csizma dukál a nagy tempóra képes (nemritkán 300 km/h felett) motorokra. A motorok műszaki állapota kiváló, egy fostalicskával nem lehet 0 mm majrécsíkot elérni. Sok a vakmerő fiatal, de itt azért a megfontoltabb középkorúak is jelen vannak. Sajnos a legtöbb baleset is ebből a szegmensből fakad, a fiatalabb pilóták még nem tisztelik eléggé egy 1000-es motor erejét. Az én szívemnek ez a stílus a legkedvesebb, hiszen én is csupasszal tolom.

agusta.jpg

MV Agusta Serie Oro 1000. Fájdalmasan szép.

11., ÉS A TÖBBIEK...  A végére hagytam a nehezen beazonosítható csoportokat. Akik tartozhatnának az előző 10 csoportba is, de valamiért kilógnak a azokból. Vannak például a veteránosok. Ők éveket képesek tölteni egy-egy motor újjáépítésével, amivel aztán nem is mennek, elég a tudat, hogy birtokolják az imádott motort, vagy éppen nekivágnak vele a világnak. Itt nem igazán van stílus irányzat, elég ha régi a vas. Vagy a márka hűek. Egy Ducatist vagy egy Harleyst biztosan nem tudsz meggyőzni arról, hogy mondjuk a Honda jobb motor. Minden ruhadarabján rajta van a favorizált márka logója, esetleg még magára is varratja. Aztán van a hétvégi típus. A sisakot az Aldiban veszi, és csak azért teszi fel, mert kötelező. Rövid gatya, szandál, póló, kesztyű nuku. Csak nyáron, vasárnap ebéd előtt megy egy kört, a sokszor ismeretlen márkájú, vagy felismerhetetlenre kendácsolt motorkerékpárnak, csak jóindulattal nevezhető valamivel. És végül vannak a "bolondok", akik a többiek számára értelmetlen dolgokat csinálnak. Például akik egy túrára nagyon kevéssé alkalmas motorral mennek egyre hosszabb utakra, akik MZ-vel elindulnak a Bamakón, esetleg elmotoroznak vele Izlandra, vagy egy rengeteget futott "Ibrahimmal" egyedül mennek Portugáliába. Ők az igazi optimisták, akiknek félig tele van a poharuk, sosem félig üres. A vas folyamatos építés alatt van, és csakis az a munka jó, amit saját maga végez el. Egyedül megy, nehéz hasonló adottságokkal megáldott társat találni. Ebbe a "bolond" csoportba sorolom magamat is, hiszen egy ezres csupasszal megyek egyre távolabbi célpontok felé szólóban. Logika nincs, szerelem van.

img_5631_2_1.JPG

Az én világjáróm.

De mindannyian MOTOROSOK vagyunk, akik szeretik a közlekedés, e nem veszélytelen formáját, csak máshogy műveljük, ki-ki habitusának megfelelően.

Kedves olvasó, magadra ismertél valamelyik csoportban? 

Mindenkit hazavárnak, sziasztok: a Mágus

 

 

 

 

 

 

Szólj hozzá

motoros motor honda chopper motorostúra motorozás motorosok enduro kawasaki cruiser Suzuki Indian Yamaha Vespa Harley Davidson cb 1000 r MV AGUSTA DUCATI motorozzvelem bmw gs BMW 1250 GS motoros club