2019. nov 18.

Tesla két kerékkel. Energica Eva Esse Esse 9 teszt.

írta: Misi Mágus
Tesla két kerékkel. Energica Eva Esse Esse 9 teszt.

Villámcsapás. Az első magyar nyelvű teszt!!!!

Esse Esse. Az angol csak annyit írna ki, hogy: SS. A németek ezt a két betűt így, egymás után, már sohasesem fogják leírni. Igen ám, de a taljánok annyira büszkék a nyelvükre, hogy az SS-t -itt SS 9-es út, az Abarth-nál super sport- kiejtve írják le. 90-ben, mikor megjelent az első 16 szelepes motor a Fiat Tipoban, a hátsó ajtóra SEDICIVALVOLE feliratot tettek, nem csak úgy odaírták, hogy 16 V. Esse Esse. Hát nem imádnivalóak az olaszok????

img_7473_2.JPG

Itt készül az üzemanyag.

Az Energica olasz, egészen pontosan Modenai. Azon a környéken születnek a Ferrarik, és a Maseratik is, szóval nem rossz környék az. Az Energica 2014 óta foglalkozik a témával, és mostanra talán a világ legjobb elektromos motorkerékpárjait gyártják. Három modellből áll a paletta, az EGO sportmotor, 240 km-es végsebességgel (nemrég kapta meg Nico Rosberg a névreszólóan dedikált EGO-ját). Az EVA egy igazi szupernaked, 200-as végsebességgel, és az általam kipróbált EVA Esse Esse 9 egy kicsit túrásított naked, oldaldobozokkal, markolat fűtéssel, kerek fényszóróval, és opcionális szélvédővel. 2020-ra még egy modell érkezik. A motorok már itthon is megvásárolhatók, az Energica Magyarországtóll.

https://www.facebook.com/energicahungary

A Budai szalonban teljesen feltöltve kaptam meg, 135 km megtehető távot írt ki a műszerfal. A műszerfal, ami nagyon menő, több arculatot lehet megjeleníteni rajta, és természetesen párosítható a telefonnal is. A bal oldali kapcsoló konzolról lehet kezelni, ösztönösen, kesztyűben is könnyen megy. Négy menetprogram van, az ECO-val kezdtem. Ez a spórolós mód, lágyan indul meg, és 90 km a max végsebesség, de 110 nm-et enged a hátsó kerékre. A RAIN mód hasonló, de akkor csak 90 nm-et mozgósít az elektronika, ezek városban teljesen életszerűek, tökéletesen lehet csorogni a forgalommal, de szépen gyorsít, ha kell. URBAN-ba átkapcsolva felgyorsulnak az események, itt már 158 nm áll rendelkezésre, ami több mint elég. Olyan igazi "leszakad az arcom" gyorsulást produkál. Zöldre úgy lő ki, mint egy 1000-es sportmotor, de nem emeli az elejét, nem tör ki a segge, elképesztően lineáris a gyorsulás. A legdurvább a váltások hiánya, megszakítás nélkül gyorsul, aki még nem próbált elektromos motort (autót), el sem tudja képzelni milyen is ez. Természetesen van motorfék is, nem is akármilyen. Négy mód közül lehet választani, és ilyenkor különböző erősséggel tölt vissza az akkuba. A legerősebb állásban nem is nagyon kell féket használni. Persze szituáció függő, de kis tanulással nagyon hozzá lehet szokni. A fék egyébként rettenetes, elől két 330 (!!!) mm-es tárcsát lassítanak a négydugattyús, radiális BREMBO féknyergek. A hátsó kétdugós, 240-es tárcsával, szóval fékprobléma nincs. A hátsó fék rendesen pedállal működik, nem kell gondolkodni, hogy mit is húzzak-nyomjak. De tényleg ritkán kell használni, annyira jó a rekupációs motorfék. 

img_7427.JPG

Simán tölthető fali konnektorról, semmi para. Na jó, a villanyóra azért pörög rendesen közben.

A SPORT móddal megvártam az autópályát, nem tudtam mire számíthatok. Ami ott következett, azt még álmaimban sem  képzeletem. Mint a villámcsapás, nem is, inkább mint a kilőtt nyílvessző!! Sokkal ugrósabb, úgy gyorsít, hogy szavakkal le sem tudom írni, nyúlhatott a bőr a képemen. Nullától 180-ig biztos hogy 10 másodperc alatt van fent, de az igazán durva, az a 90-ről való elrugaszkodása. Nem kell visszaváltani, csak megcsavarni a gázt, és máris Han Solo-nak érzed magad, mikor fénysebességre kapcsolta a Millenium Falcont. BRUTÁLIS a gyorsulás, de mégsem félelmetes, olyan puhán megy, talán a rezgések teljes hiánya miatt. A szabályos autópálya tempó unalmas, mindig érezni akarod ezt az újszerű, semmivel össze nem hasonlítható érzést, A GYORSULÁST!!! Megunhatatlan. Itt már 180 (!!!!!) nm tol előre, ez már szinte felfoghatatlan adat, és mindezt az egyszem hátsó gumi kapja. SPORT-ban is véd az elektronika, de ha igazi vagány vagy, ki is kapcsolhatod. Akkor persze észnél kell lenni, meg jó ha van haverod a gumi nagykerben...

10cproi191117-173313.JPG

Van tempomat is, nagyon menő jobb kézzel visszainteni.

Ok, megy mint az istennyila, meg is tud állni, de hogy fordul? A Vác feletti kanyarokon úgy ment át, mint kés a vajon, a spéci Pirellik pont leszarták, hogy hideg az aszfalt. Milyen lehet ez melegben?? Kicsit azért noszogatni kell, a súly komoly, egészen pontosan 282 kiló. De ha egyszer rátetted az ívre, ott is marad stabilan. A guminyomás elől-hátul egyforma, 2.9 bar. Első keréken még nem láttam ekkora értéket, de gondolom a súly miatt szükséges. Katalinpuszta előtt megfordultam, és gyerünk vissza. Ájj, de jó volt megint. Megunhatatlan, olyan mint kölyökkoromban a dodgem, csak ott a pénzem fogyott gyorsan, itt meg az áram. Mert, ha kihasználod a teljesítményt, fogyaszt is rendesen. 40 kilométert mentem odafelé, és csak 38 kilométer maradt a hazaútra. Semmi gond, átkapcsoltam ECO-ba, és..és.. nem írt ki többet így sem. De mire kezdtem volna becsokizni, a komputer újraszámolta az adatokat, és az érték rögtön felugrott 70 km-re. 90-re állított tempomattal csorogtam Dunakesziig, az előző tempóhoz képest, olyan volt mintha, állnék.  Itt megint URBAN-ba tettem, elég volt a tötymörgésből, eldöntöttem hogy kipróbálom a Dechatlon mellé telepített fizetős töltőt. Igen ám, de a kábeleket otthon hagytam. Semmi gond, itt van kábel is, meg szabad hely is bőven, momentán csak én akartam használni a Mobiliti áram kutat. Még itthon letöltöttem az appot, gondoltam sima ügy lesz. Nos, nem sikerült, és senki nem jött elektromos járgánnyal, hogy megkérdezhettem volna, hogyan kell ezt csinálni.

img_7479_2.JPG

Erre még nem voltam felkészülve.

Volt még 18 kilométerem, hát tekeregtem a városban, "ijesztgettem" a népet. Merthogy a hangja olyan, mint amikor a Combino gyorsul a körúton. Csak Dunakeszin viszonylag ritkán jár villamos. Egyébként inkább a De Lorean jut róla eszembe, mikor Marty 88 mérföldre gyorsult a Vissza a jövőbe című klasszikusban. Mindenki odakapta a fejét, nem értették miből jön ez a süvítés. Erősen "fütyül", gyorsulásra magasodik a hangja, lassításra mélyül, remek móka. Egyszer sem volt necces helyzet, mindenki forgatta fejét, keresték a hang forrását. Vagy fél órát tekeregtem, de még így is 12 km maradt benne, mikor megálltam a garázs előtt. Ahogy feltettem tölteni, a műszerfal rögtön életre kelt, és írta a töltésre szükséges várható időt, 3 óra 40 percet. Ha gyors töltőt sikerült volna életre keltenem, talán 15-20 perc elég lett volna.

img_7484_2.JPG

Teli a "tank".

A konnektor nem melegedett, szépen szívta magába a delejt. Amíg töltődött, jó alaposan átmazsoláztam a technikát. Lehetőség szerint mindenből olasz gyártmányt építettek be, ráadásul csupa nagy névvel találkoztam. A Fék ugye Brembo. A teleszkópok a Marzocchi gyárból jöttek, a gumik pedig a már említett Pirellik, a legjobb 120/180-as méret párban. Az oldal dobozokat a Givi szállította. Itt egy olasz zászló, ott egy Esse Esse felirat, és a kihagyhatatlan Made In Italy.

img_7490_2.JPG

Az alvázszám ugyanúgy Z-vel kezdődik, mint egy Alfa Romeon. (Vagy mint az én Hondámon!)


img_7487.JPG

Persze fém fékcsövek, és jó sok karbon. 

img_7431_2.JPG

A motort olaj hűti, 10000-ként illik cserélni.

img_7448_2.JPG

A két felső ledsor úgy villog gyorsításkor, mint a Formula 1-es autóké.

Most nézzük a napi használati dolgokat. A lámpák mindenhol ledesek, a gyújtáskapcsoló mellett egy dupla USB csatlakozó van. Karbon első-hátsó sárvédő, meg még itt-ott elrejtve pár burkolat, a nemes anyagból. Életre kelteni csak felhajtott sztenderrel lehet, és a féket is be kell húzni, hogy kigyulladjon a GO felirat. A nagy súly miatt nehéz tologatni, ezért csináltak egy lassú előre és egy lassú hátramenet programot, amit az indítógomb nyomkodásával lehet aktiválni, ötletes. A tükrök egész pofás darabok, és egész jól beállíthatóak. Az ülés-kormány-lábtartó háromszög jól eltalált, a kormány magassága meg is lepett. A kis szélvédő jól eldobja a szelet a mellkasról, érdemes megrendelni. A markolatfűtést nem próbáltam, de gondolom sokat fogyaszthat. A táskák elég nagy bendőjűek, kulccsal nyitva egy mozdulattal lehet levenni őket, de nem az indítókulccsal. Jól elfér benne a  szép kék töltőkábel, ami alaptartozék. Napsütésben, az egyébként fehér alapú fekete betűs műszerfal feketére vált fehér betűkkel, és úgy gondolom, hogy ilyenkor a tompított is lekapcsolja magát spórolásból. A nappali menetfény mindig világít. Az ülés kényelmes, de hogy egy egész napos gurulás milyen rajta, egyelőre nem tudjuk meg. Talán, majd akkor, ha a töltőhálózat nálunk is olyan lesz, mint mondjuk Norvégiában. Adó nincs, átírási díj nincs, csak a forgalmi, a törzskönyv, és a rendszám fizetős.

img_7443_2.JPG

Nagyon bejön a pacekja.

Akkor ennek nincs is hibája? Hát nem nagyon. Ha nagyon kötözködni akarok akkor a nagy súly, vagy a magas ár említhető. Az EVA Esse Esse 9 bruttó ára 8.880000 forint, de ebben benne van a forgalomba helyezés díja is. Nem olcsó, de igazi csúcstechnika, és nagyon minőségi cuccokból van összerakva. Plusz stílusosan, és nagyon gyorsan lehetsz környezetvédő. Ha valaki kedvet kapna, ez a konkrét példány, 600 kilométeres futással, most elvihető 6 millióért. Ha érdekel, hívd a Black Motors Racing KFT-t a +36307248214 számon. Jutányos ár egy kétkerekű Tesláért, azt hiszem.

Valószínűleg ez volt 2019 utolsó tesztmotorja, egy igazi különlegességgel zárom ezt az unalmasnak semmiképpen nem nevezhető évet. KÉNE!!!!!

Mindenkit hazavárnak, sziasztok: a Mágus.

Galéria:

img_7435_2.JPG

Van olyan ereje mint egy birkózónak. Több is...

img_7436_2.JPG

Csak levegőt tankoltam.

img_7437_2.JPG

Nekem is kellett egy kis energia.

img_7493_2.JPG

Pár gyári adat a prospektusból.

img_7476.JPG

Minden részlet szép, semmi gagyi.

img_7446.JPG

Átment a "Molli" próbán is.

img_7481.JPG

Egy kis lokálpatriotizmus.

2019-11-17_2.png

És még ment volna...

2019-11-17_3.png

Ugye mondtam. SEDICIVALVOLE, nem 16 V.

 

 

 

Szólj hozzá