Yamaha XSR 900 2022 teszt.
Jó, jó, csak höbrincöl, ha totojkázom!
Az én szememben a 80-as évek motorjai csúnyák voltak. Természetesen nem az összes, de a nagy átlag igen. Ez a motor a 80-as évekre hajaz, néhol kicsit túl is tolták a dolgokat, kár érte. Az utasülésről például az a régi fajta "pata" cipő jut eszembe, amilyet azok az emberek hordtak, akiknek rövidebb volt az egyik lábuk. A koncepciót értem én, csak az a kérdés, hogy kívánatos, vagy megosztó motort akartak csinálni? Mert számomra nem egyértelmű.
A modell egyedi extra, nem rendelhető.
Az eddigi tesztelők agyon dicsérték ezt a bringát. Mielőtt kezembe kaptam a kulcsát, volt 20 percem nézegetni. Ráadásul úgy, hogy mellé parkoltam a saját MT 09 SP-mmel. Hmm, rendben, hogy hasít a retró, csak nem mindig sikerül jól megfogni a dolgokat. Ennél a motornál a műszaki tartalom 5-ös, de a dizájnerek még rajzolhattak volna pár alternatívát. Persze lehet, hogy megtették, és ez a legjobb. Ezt a motort (ha csak a külalakot nézem) a színe fogja eladni. Szeretem a kéket, és az arannyal meg a feketével, ütős kombó. A másik választható szín a fekete, na azt ugyanaz a faszi találhatta ki, aki az ülést. Az az igazság, hogy a saját motoromat is emésztgettem egy darabig, de már nagyon tetszik, talán egy idő után ez is fog. Mondjuk nekem Lady Gaga is tetszik.
A kerek lámpákat álltalában szeretem, az igazán hozza vintage stílust. Amit erre a bringára szereltek, kicsit furi, főleg a fölé helyezett modern műszerfallal. Két csőműszer, mint mondjuk az XJR-é, na az igen, az pöpec lenne. Így viszont szinte kötelező megvenni a kicsi lámpaidomot, 67 848 forintért, a tesztmotoron rajta van. Illene rá egy látható kipufogó, azt is az extra listáról rendelhetünk, ha bírja a pénztárcánk. A Racer Pack közel egymilliót kóstálló árában benne van egy komplett Akra rendszer, és adnak még mellé pár "apróságot" is. Ámde szériában kapjuk a kormányvég tükröket, aki szereti, örülhet. Az XSR 900 éppen aktuális alapára: 4 148 000 ft.
https://www.yamaha-motor.eu/hu/hu/products/motorcycles/sport-heritage/xsr900-2022/
Nem összehasonlító teszt, csak amíg várakoztam nézegettem a különbségeket.
Minél többet néztem, annál több mindent vettem észre. A hátsó lámpát jól elrejtették az ülés alá, amíg nem működik, láthatatlan. A dudát viszont nem, az ugyanolyan snassz, mint az enyémen. A fékpedál ezen szép alumínium öntvény, a váltókar maradt laposvas. A felső villahíd egyedi, a kormánykiemelő jóval alacsonyabb, a műszerfal távolabbra került, a kettő közé felcsavaroztak egy míves kis fém táblát, az nagyon menő. A teleszkópok sem egyformák, az XSR-re más végdugó került. A főfékhenger Brembo, Nissin helyett, a tükröket pedig kitolták a kormányvégekre. A kapcsolók és az elektronika megegyezik, még a tempomat is megvan.
Markáns a különbség, az XSR sokkal igényesebb kivitelezésű.
A legbátrabb lépés, a lengővilla cseréje, oda becsavarozták a Tracer-ét, ezáltal kicsit dragbike fazonú a hátsó rész. Öt centivel lett hosszabb, az testvérek között se kevés. Más színűre festették a blokk fedeleket, teljesen más a tank formája, és van szép műanyag takaróidom oldalt, amit gyorszárral lehet(ne) levenni, ha nem rögzítették volna két plusz patenttal az ülés alatt is. A hátsó rugóstag nem Öhlins mint az SP-n, ezért lehet felszerelni a bal oldalra is a takaró idomot, nekem ott az állító kerék. Más a hátsó váznyúlvány, arra csavarozták fel a különleges módon kihajtható hátsó lábtartókat, amitől elájultam volna, ha nem látom már évekkel ezelőtt az MV Agusta Dragster RR-en ugyanezt a megoldást.
A kipufogó és a gumi között látszik a differencia. A lábtartó konzol is különbözik.
Mire a kezembe kaptam a kulcsot, már sok mindent tudtam a tesztalanyról. Az üléspozíció sportos, de nem extrém, és van akkora a nyereg, hogy lehessen majd fészkelődni rajta. Pöcc-röff, 120 lovacska nyihog ki a három hengerből, régi ismerős. A műszercsoport jól látható, ellenőriztem a beállításokat, és elindultam.
Egy Mátrai kanyargást terveztem, gondoltam az igazi élőhelyén próbálom ki. Odafelé hamar kiderült, szélvédelem egyáltalán nincs, de el se vártam, hogy legyen, hiszen ez nem túramotor. Jól forog a blokk, izomból megy, ismerős az enyémből. A gyorsváltó megvan, oda-vissza dolgozik, semmi kritika nem érheti. Az ülést fél óra után már gyűlöltem, nemcsak ronda, de kemény, és viszonylag éles a pereme, fájt tőle az alfelem. A pozíció egyébként jó, a hátam, és a lábaim jól érezték magukat. Sok lakott településen gurultam át, az XSR-el nem jó lassan menni, ahogy egy régi ügyfelem mondaná, "höbrincöl, ha totojkázom", vagyis nem szereti a cammogást, inkább pörgetni kell.
A 24-es úton végre hazaért, a fenekem se panaszkodott már, úgy fordul, úgy lehet dönteni, ahogy elvártam tőle. Kicsit más mint az MT, és nagyon más mint a Tracer, remek szórakozás vele a szerpentinezés, erre találták ki. Könnyű rádönteni az ívre, stabilan megy rajta nagy tempóval is, és nem jön zavarba a váltott kanyaroktól sem. A parádi parkolóban már nem volt majrécsík a hátsó gumin, az S22 Bridgestone Hypersport tapad mint a légypapír. Van csúszókuplung, a kanyarok előtt csak rá kell taposni a váltókarra, és mindenféle para nélkül lehet ráborítani a 193 kilós motort. Szereti a fordulatszámot, de nem éhezi, megy izomból is, a hangja sem vérszegény, a kanyarfotós felkészülve várt mire odaértem.
Parádfürdő, Károlyi kastély.
Végigtoltam Egerig, majd egy ebéd és tankolás után megfordultam repetázni. Hazafelé talán még élvezetesebben fordult, valószínűleg a melegebb aszfalt miatt. Talán az egyetlen, amitől többet vártam, az a fék. Nem mondhatom gyengének, csak a Brembo pumpa miatt jobbra számítottam. Nem vagyok kormányvég tükör rajongó, de ebben tökéletesen láttam a mögöttes forgalmat, a könyököm talán ha 10%-ot lógott bele, az remek arány, és még jól is néz ki. És az se rossz, hogy nincs benne a látótér közepében, ha kormányvég tükrökre cserélném a sajátomat, akkor csak erre. Kell neki a jó minőségű aszfalt, szarabb úton se kínpad, csak ott az élvezeti faktor nagy része elvész.
Mivel volt hozzá Pest megyei matrica, még az M3-ra is felmentem, egy kis autópálya tesztre. Beállítottam a tempomatot, és gurultam sztráda tempóval hazafelé. Persze meg is futtattam kicsit, a nagy sebességű használatnak a szélvédelem hiánya szab gátat, gyakorlatilag lefúj a motorról. Egyébként ez a motor, ez a stílus, amúgy sem az autópályás száguldozásról szól, de rövidebb szakaszok gond nélkül vállalhatók vele. A fogyasztás a tesztnapon 6,1 l/100km lett, nem sokallom, kíméletet nem kapott. 100-ast tettem bele, mivel cég néven van úgyis csak teliáron tankolható, akkor már nem akkora a különbség.
Számomra a legrandább részlet, egyértelműen az ülés. És fényezett üléspúp sincs, amivel eltakarható lenne az a bumszli hátul. Ráülni meg valószínűleg büntetés lehet. A rendszámtartó és a tankpad extra felszerelés.
Nagyon örülök a teszt lehetőségnek, az SP és a Tracer GT után az XSR-el megvan a mesterhármas, vagyis kipróbáltam mindegyik "spéci" új 900-ast. Remekül kijön, hogy ugyanabból az alapból, mennyi mindent lehet kihozni, a naked, a túra, és a heritage vonalat is tökéletesen kiszolgálja a CP3-as blokk. A hármasból az XSR a legkevesebb vevőt hozó alternatíva, de ez a típus is bizonyítja, hogy a Yamahának van "töke", legyárt egy rétegmotort, nem csak a tömegekre gondol. Én még csiszolgatnék rajta, a stílus kíván egy vagány kipufogót, és az ülést lecserélném egy kényelmesebb, és főleg szebb darabra, de az is lehet, hogy a gyár ezt alapból így gondolja. Fejezd be Te.
Pontozás:
1., külső: belőlem vegyes érzelmeket vált ki, 6 pont.
2., motor: lerágott csont, tökéletes, 10 pont.
3., kényelem: az ülés kemény, de azon kívül nem panaszkodom, 7 pont.
4., elektronika: mindent tud, de az indexet még 2022-ben sem veszi vissza, és nincs USB, 8 pont.
5., fék-futómű: csodát vártam a Brembo pumpától, elmaradt. Futómű viszont remekelt, 9 pont.
6., használhatóság: hipsztereknek, pályanapokra kiváló, de rövid futkosónak se rossz, 7 pont.
7., kéne faktor: nem kellene, mert az enyém jobb, 5 pont.
Összesen: 52 pont.
Nem tudom lesz-e még tesztmotor a tél előtt, mindenestere remek buli volt ezen a gyönyörű októberi napon motorozni az XSR-el. Nem cserélném el a sajátommal, de mindenkit arra buzdítok, hogy menjen és nézze meg a saját szemével, ha pedig lehetősége van kipróbálni, nagy mosollyal tér majd vissza. Örüljünk a létezésének.
Mindenkit hazavárnak, sziasztok: a Mágus
galéria:
A legjobb kormányvég tükör amivel eddig találkoztam.
Nissin kontra Brembo.
Ilyen a fekete, lámpatakaró plexi nélkül.
Kellenek a színek.
Vadiúj tankot gyártottak hozzá, de ugyanúgy 14 literes, mint az MT 09-é.
Palóc piac, Parádsasvár. Itt mindig nagy a motoros forgalom.
Hátsó lábtartók alaphelyzetben.
Hátsó lábtarók kihajtva.