2024. jún 12.

Kawasaki Z 500 SE 2024 teszt. Kicsi ZORRO.

írta: Misi Mágus
Kawasaki Z 500 SE 2024 teszt. Kicsi ZORRO.

Ez lehet az alacsony kezdők álommotorja.

Régen a Moto GP felső kategóriáját jelentette az 500-as, most pedig már a kezdők fenhetik a fogukat erre a méretosztályra. Ha a kínai motorokat kivesszük a képletből (mert nekik mindenre van mindenük) akkor most a Honda állóvizébe dobott követ a Kawasaki, nemsokára meglátjuk mekkora hullámokat gerjeszt, cunami lesz, vagy csak a papírhajókat sodorja partra. Kobéban nem vették félvállról a feladatot, az a gyártó aki többek közt Sinkanszen vonathoz is készít kocsikat, rögtön kétféle naked, egy cruiser, és még egy idomos speed változatot is kerékre állított. Én most a jobban felszerelt csupasz SE modellt kaptam meg, egy esőmentes (ez manapság ritka) hétvégére. 

z500.jpg

A farokrész elképesztően magas, erről a jobb sípcsontom többet tudna mesélni.

Ha alaposan körbejárjuk a vasat, nem találunk rajta csúnya részletet, nekem bejön ez a kicsit agresszív dizájn. Minden porcikája kidolgozott, van fejidom, hasidom, farokidom, és még a tank két oldalára is jutott idom, tehát mondhatom, ez egy "idomított" motor. A kipufogót úgy felhúzták, mint a régi sportgépeken, üdítő látvány. A sztender meg ugyanaz mint ami a 200 lovas H2-n van, tehát eldőlni biztosan nem fog a legnagyobb szélben sem. A kedvencem a nagyon eltalált első kerék, a tárcsa nélküli "csúnya" oldal szebb, mint a fékkel felszerelt. Az ülés két részes, a hátsó alatt van egy bukszányi üreg, és legalább 15 centivel magasabbra került mint az első, egy méter harmincas utasok előnyben. A tükrök biztosan felső polcról valók, csak kár hogy látni keveset lehet bennük. A látványra a napsütésben is jó képet mutató színes TFT műszerfal teszi fel a koronát (csak az SE-n), ami a Kawa saját RIDEOLOGY appjával felismeri a telefonunkat, ennek főleg a fiatalabb korosztály fog örülni.

img_e9302.JPG

Csak a teleszkóp "hitvány", a többi részlet mind nagymotoros.

Az összes fényforrás ledes, a fényszóró erős, az autósok rögtön nyitják a "cipzárt". A kis fekete plexi széria, ez örömteli, mert a többi japán gyártó csupasz motorjaihoz csak extraként lehet ilyet venni. A műszerfal kicsit becsapós, úgy néz ki mint a nagyobb tesóké, de közel sem tud annyit. A kötelező sebesség és fordulatszámon kívül két napi számláló, üzemanyagszint mérő, még megtehető távolság, fokozat kijelző, hűtőfolyadék hőmérő és időóra, ezeket a műszerfal alján lévő két gumis gombbal állíthatjuk, a markolatokon nincs vezérlő. Menetmódok sincsenek, az elektromos védelem az ABS-el letudva, de talán nincs is rá szükség. A garázs előtt jól mutat, ám ideje kipróbálni élesben, nézzük milyen az úton.

Régóta terveztem a Bősi zsiliprendszer meglátogatását, nos pont ezen az árvíz veszélyes hétvégén jött el az ideje. Két barátom is velem tartott, végül 550 kilométert csavartam a Z 500-ba, amit hazafelé neveztem el "kicsi ZORRO"-nak. Odafelé Szlovákiában kanyarogtunk, a jó minőségű utakon remekül teljesítettek a Dunlop papucsok, és az állítási lehetőséget nélkülöző futóművek. Mivel ottalvós "bulit" terveztünk, egy hátizsákba tettem a szükséges dolgaimat, és rögtön értelmet nyert a magas hátsó ülés, tökéletesen ráült a zsák alja, levéve a súlyt a vállamról. Egyébként ezen a motoron is vannak hátul akasztó horgok amik megkönnyítik a csomagrögzítést, ez az apró gesztus Kawasaki specialitás. Mivel a tankja acélból készült, egy kis mágneses tanktáskát tettem rá, amiben a víz és a plexi tisztító pont elfért. Minden fontos adatot megtalálsz a kép alatti linken.

img_e9247.JPG

https://www.kawasaki.hu/hu/products/Szupernaked_motorok/2024/Z500_SE/overview?Uid=08B5XVxZC1xeDl5YDgkJXFBYXgoJCl5dC1sOXgtdClhcWl4

130 kilométerrel kaptam meg, és mivel bejáratós volt a paripa, nem forgattam 6000 fölé a kis sorkettest. Ez is biztosította a százas utazót, és így annyira keveset fogyasztott, hogy a 14 literes tankban lévő üzemanyaggal a még megtehető távolság egyre csak nőtt. A 45 lovas kéthengeres kipufogója határozottan, de nem zavaróan duruzsolt közben, a blokknak pedig gyakorlatilag nincs is hangja. A vajpuha kuplung, és a precíz, könnyen kapcsolható váltó hamar a barátom lett, sokat kell használni, mégsem megterhelő, egyedül az üres megtalálása okozott gondot. A gázparancsok közvetlenek, a fékek jót teszik a dolgukat, alapvetően nagyon jót lehet motorozni a csurig tankoltan 172 kilós kis Z-vel.

Hogy szidjam is kicsit, jöjjön némi fekete leves. Problémám leginkább a méreteivel volt, az ülés mélyen (785 mm), míg a lábtartók magasan vannak elhelyezve, gyakorlatilag versenyző pozícióban ültem a motoron, iszonyú kényelmetlenül. Az viszont biztos, dönteni bármeddig lehet, a lábtartó nem fog leérni. Az egyik társam üléspróbát tett, a 164 centijével Ő tökéletesnek ítélte a Z méreteit. Hát ja, nem vagyunk egyformák. A kucorgós pozíció némileg beárnyékolta a tesztet, de aki szelet vet, vihart arathat, tehát nem panaszkodom tovább.

Az ötszázadik megtett kilométer után, hatról nyolcezerre emeltem a fordulatszámot, és egyből megváltozott a "kicsike" viselkedése. Azt eddig is éreztem, hogy van benne kakaó, de hogy 45 lóerő így meginduljon, az azért meglepett. És ahogy túllépett a fordulatszám a hatos értéken, nemcsak megindult, a hangját is jobban kieresztette, és beköltözött egy elég erős rezonancia, a ZORRO név ekkor ugrott be. A haza vezető 1-es út eléggé ingerszegény, tehát Tatabánya után ráfordultunk a Bajnai kanyargósra, na ott remekül szórakoztam, könnyedén lehet dobálni jobbra-balra a váltott kanyarokban. Nagyon rövid féktávokra képes, pedig semmilyen ficsúrság nincs, egy tárcsa úszó nyereggel, mégis jó. Persze taposni kell a hátsót is, de az nálam úgyis alap.

img_e9304.JPG

Szeretem a bevált dolgokat, a Kawasaki 2024-ben is sasszeget használ biztosításként. BRAVO!!

A Dobogókői szerpentin előtt tankoltunk, 250 km-re, kicsivel több mint 7 litert töltöttem rá, az elég baráti, 3 liter körüli fogyasztást jelent. Rendben, nem kapott nagy ívet, de legyen 4 liter ha űzöd, manapság ez is fontos szempont lehet, 600 forintos benzinár esetén. 

Otthon azért jól esett leszállni róla, tényleg egy mérettel kisebb pilóta kell hozzá. Összességében mindennel elégedett vagyok, de most a pontozás előtt kiemelném azt ami nagyon bejött, és a szememet csípő dolgokat. 

Ami nagyon tetszett: az első felni, az első fényszóró, a műszerfal képe, az alacsony fogyasztás, a keréktengelyek sasszeges biztosítása.

Ami nagyon nem tetszett: a túl magasra emelt hátsó ülés, a nehezen található üres, a szép de keveset mutató tükrök, a magasságom miatti kényelmetlen vezetési pozíció, a 6000 feletti rezonancia.

Pontozás:

1., külső: nagyon harmonikus szép motor, semmin sem változtatnék, 10 pont.

2., motor: erős blokk, alacsony fogyasztással, finom váltó, lágy kuplung, csak az ürest nem találtam, 9 pont.

3., kényelem: alkatfüggő, nekem rémes, ha alacsonyabb vagy, remek lehet, 5 pont.

4., elektronika: szép de keveset tudó műszerfal, ABS, ledes lámpák, 6 pont.

5., fék futómű: egyszerű mint a faék, mégis pont jól teljesítenek, 8 pont.

6., használhatóság: ideális városi és ingázó motor, és lám a túrázás sem ördögtől való, de utast ne akarj vinni, 8 pont.

7., kéne faktor: aki az A2-es kategóriában keresgél, mindenképpen vegye számításba, ez egy jó motor, jó áron, 10 pont.

Összes pontszám: 56 pont.

Hétfőn vigyorogva vittem vissza, abban a szűk két órában, mikor nem esett az eső. A megnyitott rakparton úgy mentünk át, mint kés a lekváron. Kettő és fél millióért, a motor mellé kapunk egy "vigyor bérletet" is, a jókedv garantált a nyergében. Persze csak ha jó a méret!! Kicsi ZORRO-t az Ivanics Motortól kaptam tesztre, köszönet érte. Elképesztő Kawasaki választékkal várnak, nézz be hozzájuk. https://www.ivanics.hu/

 galéria:

img_9266.JPG

img_e9303.JPG

img_e9280.JPG

img_e9284.JPG

img_9289.JPG

 img_e9283.JPG

 

 

 

 

Szólj hozzá

index blog.hu kawasaki zorro blog.hu címlap Ivanics motor motorozzvelem z 500 z 500 se kawasaki z 500 se