2018. júl 18.

Mennél a Balkánra de nem mersz???

írta: Misi Mágus
Mennél a Balkánra de nem mersz???

Ne parázz, jó hely az!!!

Az élményeimet már leírtam 6 részben, most egy kicsit másról lesz szó. Megpróbálom összegyűjteni a tapasztalataimat, és megosztani, hátha segít majd valakinek egy Balkáni úton.

Nem jártam minden balkáni országban. Az én tapasztalataim Szerbiára, Montenegróra, Albániára, Görögországra és Macedóniára vonatkoznak. Én motorral voltam egy nagyobb csapattal, de sok bringást, és egyedül motorozó motorost is láttam. Ezekbe az országokba, minden gond nélkül beléphetsz személyi igazolvánnyal. Ha autóval vagy motorral mennél, mindenképpen legyen nálad a biztosítótól zöldkártya. Ez nagyon fontos!!!!!

SZERBIA.

Válassz kisebb átkelőt, a Röszkénél mindig nagy a forgalom, tehát sokat kell várni. Motorral előre lehet menni, a szerv nem balhézik miatta, de néhány autós lehet hogy megemlíti anyukádat. Én Ásotthalomnál mentem át Szerbiába, egyedüli utazó voltam, öt percig tartott az ellenőrzés. Tényleg ellenőriznek, nem csak ránéznek a személyidre. Visszafelé Horgos-Röszke felé jöttem autópályán, na ott horror sorok voltak, az autósok órákig várhattak, és a magyar oldal volt a lassabb, minden csomagtartót kinyittattak.

Az autópályán szakaszonként kell fizetni, motorra 27-50 dínárig fizettem, autóra magasabb a díj. Állítólag kaputól kapuig mérnek, ha tolod neki, állj meg egy cigire valahol, mert drága lehet. Minden kijárónál láttam rendőr autót. Az utak olyan "magyarosak". Van ahol tökéletes, van ahol nem annyira, de igazi brutálszart nem láttam.

A vajdasági részen szinte mindenki beszél magyarul, de délen már senki. A fiatalok persze vágják az angolt, de az idősebbek csak szerbül tudnak, meg lehet hogy oroszul. Szerbiában dínár van, ezt könnyen beszereztem a itthon pénzváltókan, de csak 2000-es bankjegyek voltak. Két helyen is! Használhatsz bankkártyát, de jobban szeretik a kp-t. Én csak a szállodai fogyasztást, és egy tankolást fizettem kártyával, a többit cash-ben. 

img_3422_2.JPG

Vajdasági reggeli.

A kaja nagyon jó, főleg sültek (általában krumplival), sajtok, saláta, és az elmaradhatatlan csevap. Az mindig volt, még reggelire is. Nem annyira fűszeresek mint mi, vagy mást használnak, de nekem nagyon ízlett minden. Lehet hogy van más is, de én csak világos sört ittam, a kedvenc a LAV nevű lett. A kávé olaszos, és tudják mi az a "macchiato". Zárt helyen nem láttam bagózást, de azt hallottam, hogy a szerbek simán rágyújtanak a kocsmában. Ja igen, Szerbiában cirill betűt használnak, de azért kiírják nekünk is érthetően a helységneveket.

img_3395_2.JPG

Szeretik a motorosokat, a szembejövők dudálnak, villognak, integetnek. A Vajdaság szép tiszta, rendezett képet mutat. Novi Sad simán lehetne itthon is, forgalmas, nyüzsgő, és a Duna mellett van. Nis már Szerbia közepén, de szintén  teljesen európai képet mutat. A déli rész viszont már "vadabb", rengeteg a vakolatlan ház, és a templomokat mecsetek váltják. Az utak itt kátyúsabbak, az alagutakban nincs világítás. Kevesebb a  kedves Surda, több a zoral arc, a nők meg takarják magukat. Errefelé eszembe jutott a Macskajaj!! 

Összességében, Szerbiáról semmi rosszat nem tudok mondani, az emberek kedvesek, az árak barátiak, a kaja jóó, a fenti rész családiasságát, a lenti rész vadregényessége fűszerezi. TETSZETT!!!

MONTENEGRO.

Itt töltöttem a legkevesebb időt, egy délelőtt alatt átgurultunk rajta. Tulajdonképpen csak a Szerbia-Koszovó-Albánia által körbezárt  háromszöget érintettük. Egyet tankoltunk, euróval kell fizetni, saját pénzük nincs, a kp a nyerő. Ittunk egy kávét, na az nagyon rendben volt, enni nem ettünk, de szerintem hasonló lehet, mint a szerb konyha. A házak itt is vakolatlanok, és már csak mecsetet láttam, az útminőség "magyaros". Ami nagyon szemet szúrt, az a szemét "eltüntetése", egyszerűen beleborítják egy filmbe illő szépségű szakadékba és meggyújtják. Egyébként gyönyörű a környezet, egyenesek pedig csak a városokban vannak. A II-es Golf és a "malac" Passat alkotja az autópark zömét, gondolom azért, mert ezt a végtelenségig lehet javítani. Rengeteg bontó van az út mentén, talán a legtöbb amit útközben láttam. Montenegró a "többetkénelátnibelőle" kategória.

img_3452.JPG

Montenegro-Albánia határátkelő. 

ALBÁNIA.

A legtitokzatosabb ország a Balkánon. 1985-ig még autót sem vezethettek, viszont Enver Hodzsa minden második albánnak építtetett bunkert, ha a gaz kapitalisták ledobják az atomot. Észak Korea lehet most ilyen, mint Albánia volt akkor. A kutya se akart oda menni.

Mostanra viszont minden megváltozott. A bunkerek országából, a Benzek és a benzinkutak országa lett. Tíz autóból hat Mercedes (ők Benz-nek mondják), három, egyéb német márka, és a maradékon osztoznak az olasz és francia autók. Japán vagy koreai autót nem láttam. Rengeteg a benzinkút, főleg saját márkák, a leggyakoribb a KASTRATI. Ahol éppen nincs benzinkút, ott autómosó van, vagy felnibolt. Szeretik az autóikat, csak tiszta rendes kocsikat láttam. Az útjaik nagyon jók, csak nagyon szennyezettek. Rengeteg az olajfolt, a tehénszar, és a ráhordott föld, vagy kavics. Sehol nem kellett fizetni, se autópályán, se a látványutakon. A városokon keresztülmenve, parkolóórákat se láttam, de Tiranában nem jártam, ott lehet hogy más a helyzet. 

arieli_petrol_afer_aramerasit_0.JPG

Fizethetsz euróval, LEK-et adnak vissza. A bankkártyát ne erőltesd, a legtöbb helyen nincs is terminál.

 Albánia csodálatosan szép, az emberek nagyon kedvesek, a csajok nagyon szépek. Finom ételek, jó kávé, de csapvizet ne igyál. Sőt, ha tutira akarsz menni, szénsavast vegyél. A pénzük a LEK, itthon beszerezhetetlen. Az első tankolást euróval fizettem, a kutas korrektül váltott. Albánia olcsó, étteremben főétel plusz három bubis olasz víz, 7 euró volt. Egy négy és egy ötcsillagos szállodában laktam, makulátlan tisztaság, fullra töltött minibár, klíma, zárt parkoló járt minkét helyen. Az esti sörözések is fájdalomhatár alatt voltak árban. Pils típusú söreik vannak, a kávé minősége veri az olaszt!

img_3526_2.JPG

Pohárból nem volt két egyforma.

img_3639_2.JPG

Perfetto!

Én mindössze két koldussal találkoztam, egy kissráccal Beratban, meg egy öregasszonnyal az albán-görög határon. A kiskrapek kapott 40 leket (kb 160 ft), és nagyon jól eldumáltunk. Kiderült, hogy így keres nyáron egy kis zsebpénzt. Jó fej volt, tőle tudom, hogy a Mercedes az náluk csak Benz. Azt olvastam Albániában sok a szemét mindenhol. Lehet, hogy én jártam jobb helyeken, de semmi szembeötlőt nem láttam. Sem a városokban, sem a tengerparton. Oké, nem egy Svájc, de nincsenek szeméthegyek. 

A tengernél ajánlatos valamilyen cipőt használni, nekem nem volt, a talpamat jól szétvágták a kövek. De ezen kívül teljes az összkomfort. Lehet bérelni napernyőt meg ágyakat, rengeteg fagyizó, söröző, kajálda van, én ugyan csak egyben voltam, de a közelsége miatt választottuk, valszeg mind jó. A húst, a krumplit frissen sütötték, és itt ittam végre csapolt albán sört. Pöpec volt.

img_3623_2.JPG

Ilyen egy albán kocsmáros.

Viszont ha vezetsz ott se igyál szeszt, volt balesetem, az az első hogy szondáztatnak. Egyébként korrektül tették a zsaruk dolgukat, és az egyik tudott angolul. A vezetési stílusuk, mondjuk úgy, "érdekes". Ha meg akar előzni valaki, ne vívj, mert mindenképpen meg fog. Minket előztek autópálya leállósávban, szembe forgalomban, és járdán is. Hagyd menni, mert nem adja fel. A városokban újabb, a falvakban öregebb Merciből van több.

Albánia az "idebármikorvisszamennék" kategória. NAGYON TETSZETT!!!

GÖRÖGORSZÁG.

Az északi csücsökben jártunk, a tapasztalataim arra vonatkoznak. (jártam már Görögországban, de csak szigeten, az nagyon más)  Ez a környék nem turista paradicsom. Jót ettünk, de a vendéglős nem villogtatta a mosolyát örömében, hogy beesett egy 15 fős éhes csapat. Pechünkre, itt esett az eső, és nagyon hideg volt. Ezen a részen volt a legpiszkosabb az út az egész Balkánon. A tájék így esőben és eső után, félelmetesen gyönyörű volt, érdemes erre jönni. Itt már értelem szerűen euró van, de semmi más nem utal arra, hogy az Únióban vagy. 

img_3654_1.JPG

Nagyobb várost nem érintettünk, a kisebbekben átlagos forgalom volt, kút itt is van bőven. A benzin itt volt a legdrágább, és a kutas ragaszkodott hozzá, hogy Ő tankoljon, neki is kellett fizetni. A határnál nagy forgalom volt, de itt is előre lehet menni motorral. Ez a rész szintén a "többetkénelátnibelőle" kategória, de azért tetszett.

MACEDÓNIA.

Egy turista központú helyen kezdtem, Ohridban. Volt "szerencsém" megtapasztalni a macedón mentőszállítást, és kórházi vizsgálatot. Mindkettő jelesre vizsgázott. A mentő gyakorlatilag 5 perc alatt megjött, a kórházban pedig 5 percet kellett várni. Minden lepukkant, de tiszta és jól működő volt. A röntgengép talán a 60-as években készült. Eurót kértek, helyi pénzt, macedón denárt adtak vissza. Azt el kell költeni, mert itthon nem tudod eladni. De venni se lehet, legalábbis nekem nem sikerült. Csupa kedves emberrel találkoztam, és ez akkor is így van, ha "sorozatgyilkos" kinézete van az illetőnek. Segítőkészek, nem akartak lehúzni (még a taxis sem), mindenre megoldást keresnek, nem szabályokra hivatkoznak. A kaja a szállodában "európai" volt, de finom, a sör iható, a kávé jó.

Mentünk autópályán kb 100 kilométert, ezalatt háromszor fizettünk, kapus rendszer van. A vidék itt nagyon vidék, egy nagyobb városon mentünk keresztül, az olyan volt, mint mondjuk Kőbánya a 80-as években. Csak templomok helyett mecsetekkel. Ez a rész nagyon "balkáni", de természeti szépség errefelé is megdöbbentő.

2018-07-18.png

img_3677.JPG

Gojko Mitics biztosan sokat forgatott errefelé. Az egykori Jugoszlávia, elképesztően nagy és csodálatos volt!!

A szemét kérdést ők is útmenti égetéssel oldják meg. Hatalmas füstölgő szemétkupacok mellett jöttem el nagyon hosszan. Az útminőség itt a legrosszabb, és a hegyek között nagyon hideg volt, 10-12 fok. De egy tóparti nyaralást biztos nem utasítanék vissza, végül is Macedónia volt olyan, mint amilyennek Albániát gondoltam. TETSZETT!!!

Összefoglalva, nekem nagyon kellemes csalódás volt a Balkán. Rengeteg gyönyörű látványút van, ami ingyenes. Nagy tempót itt sem tudsz menni, nem azért mert mindenhol mérnek mint Svájcban, hanem mert csúsznak az utak az olajtól, tehénszartól, kavicsoktól. Bármelyik hajtűkanyarban állhat egy tehéncsorda, vagy birka, vagy kutya. Ha nem félsz tőlük, ők sem bántanak, de óvatosnak kell lenni. A kaja jó és olcsó, olcsóbb mint itthon. Az emberek segítőkészek, kedvesek. A szállodák tiszták, jól felszereltek. Nincs turista dömping (még), nem taposnak le a koreaiak. A tenger meleg, a sör hideg. Én Balkán Fanatik lettem, és Albánia a koronaékszer!!

Nem tudok olyan okot, amiért ne menj, ha gondolkodsz rajta, indulj hamar, A BALKÁN KIRÁLY!!!!

 

A Mágus.

 Képgaléria:

img_3559.JPG

Berat.img_3566_2.JPG

A Berati haverom.

img_3599_2.JPG

Az albán sörök jók.

img_3602.JPG

Azért már jönnek a gazdagok is.

img_3606_2.PNG

Albán "nyugger".

img_3622_1.JPG

Saranda beach.

img_e3479.JPG

Ide bármikor!!!!!!!!!

 

 

Szólj hozzá

Szerbia Albánia Macedonia Montenegro Balkán