2021. nov 20.

Vajon jobb az új szerető, mint a régi? Honda CB 1000 R 2015 vs Yamaha MT 09 SP 2021.

írta: Misi Mágus
Vajon jobb az új szerető, mint a régi? Honda CB 1000 R 2015 vs Yamaha MT 09 SP 2021.

Na ez az, amikor a hóhért akasztják.

Honda CB 1000 R, a Bestia. Perzselő szerelem volt. Szerintem az elmúlt 20 év legszebb (japán) ezres csupasz motorja. Újonnan vettem, elvitt és vissza is hozott a világ végéről, 29000 vigyorgós kilométert gurultam a nyergében. Elképesztően jó motor, ha annyi pénzem lenne amennyi nincs, sose adom el, imádtam. A mai napig megdobban a szívem, mikor látom, hogy Mónika (az új tulaj) fülig érő szájjal posztolgat a motorral. Februárban adtam oda egy nagyon gyenge pillanatomban, mikor volt pár "borús" hét az életemben, mikor minden fontosabbnak tűnt, mint a motorozás.  Eladtam, majd pár napra rá újra "kisütött a napom". Vertem a fejem a falba, csak az vígasztalt, hogy legalább annyira szeretik, mint amennyire én szerettem. Nem rinyáltam sokáig, megrendeltem az utódját, egy új típusú Yamaha MT 09 SP-t. Tavaly, a régi modell lett nálam az év tesztmotorja, akkor éreztem, ha a Honda megy, csak ez jöhet. A tavaszt végig izgultam, mikor jön meg végre az új motorom, júniusban ülhettem rá. Azóta beletekertem 5000 kilométert, elneveztem Kobrának, megszoktam, megszerettem, tehát van összehasonlítási alapom, a régi és az új szerelmem között. Nézzük, melyik miben domborít jobban.

FONTOS!!! Az összehasonlítás eredménye az én privát véleményem, Te lehet hogy máshogy döntenél!!!

sh_20_2x.jpg

    Albánia, SH 20, 2018, Bestia.                                     Albánia, SH 20 2021, Kobra.

Ha megnézzük a képeket, három dolog egyből látszik. 1.,a csomagolási szokásaimon nem változtattam, 2.,kicsit előrébb állok, 3.,a Bestia sokkal szebb mint a Kobra. Kb akkora a különbség a két motor között, mint mondjuk Monica Belucci, és Whoopi Goldberg között, pedig mindkettő jó színésznő.

Persze van sok más is, csak kevésbé észrevehető. Merüljünk bele a részletekbe, lássuk jobb-e az új "szerető", mint a régi "feleség".

A Hondán több hely jutott a pocakomnak a tanktáska mögött, mert nagyobb és hosszabb a tankja. Honda 17 liter, Yamaha 14 liter, a megtehető távolság mégis hasonló, az MT beérte 4,7 literrel, a CB esetében a 6 liter már jónak számított. 890 ccm kontra 998 ccm, 3 henger kontra sornégy, 190 kg kontra 220 kg, és máris kijön a matek.

Az ülés-lábtartó-kormány háromszög versenyét a Kobra nyeri, nagyságrendekkel kényelmesebb, mint a Bestia. A Honda egy gyorsasági motorból lett naked, ezért magasan és hátul van a lábtartója, aminek a pozícióján nem változtattak, a Yamaha meg eleve nakednek született, lejjebb és előrébb szerelték őket. A  CB ülésmagassága 825 mm, az MT 09-é szintén 82,5 centi, ez nekem a tökéletes méret. Viszont a Yamaha kormányát egy 10 centis magasítóra tették, ez sokat segít a derekamnak és a hátamnak hosszú úton. A CB kormánya alá én szereltem be egy 2,5 centis magasítót, már az is nagyot dobott a kényelmén. A Honda nyergét kétszer is átdolgoztattam, végül sokkal jobb lett mint a gyári, de fotellé nem vált. Az SP ülése extra csúszásgátlós huzatot kapott gyárilag, kb 300 km után kezdek ficeregni rajta. Létezik eredeti komfort ülés hozzá, az lehet hogy kényelmesebb, ki kell próbálnom.

img_2616.jpg

Óriási ötlet volt a Hondától, az ülés optikai meghosszabbítása a tankra, jól néz ki, plusz nem kell extra tankpadra költeni. 

img_e2630.JPG

A Yamaha egybe nyerget alkalmaz, az SP esetében csúszásmentes huzattal. Kényelmesebb mint a Hondáé. A tankpad plusz pénz.

A kezelőszervek egyértelműen a Bestiának kedveznek, mindkét kar állítható (a kuplung hidraulikus), a pedálok pedig szép öntött alumíniumból készültek. Az MT laposvasból hajlított fékpedálja igénytelen, ahogy a váltókar is,  csak a hibátlan működés szól mentségükre, a bowdenes kuplungkar természetesen nem állítható. Az SP változaton extraként feketére festik a kormányt és a karokat, majd nézzük meg pár év múlva. A fékek működése minkét motoron jó, az ABS sem tolakodó. A karok és pedálok ergonómiája egyformán hibátlan. A Honda "csontos" váltójával sokáig küzdöttem, mikor áttértem a Fusch Silkolene olajra javult, de a Yamaha sokkal jobb az első pillanattól.

A műszerfal mindkét motor esetében gagyi, de Hondáé mostanra lett az, a Yamaha meg egyből. A CB esetében legalább azt mondhatjuk, hogy szépen lekövetei a lámpaidomot. A nappali láthatósága nem a legjobb, de volt nálam sokkal rosszabb műszerfalú tesztmotor. A nélkülözhetetlen dolgokat tudja, plusz van trip 1-2, kezelése vastagabb kesztyűben nehézkes, vagy inkább lehetetlen. A benzinszintmérő becsapós, sokkal hamarabb mutat ürest, mint a valóság. Nulla jelzés után, akár 100 kilométert is lehet még gurulni.

muszerfal.jpg

2008-ban sem volt űrtechnika, de mindenképpen mutatós, főleg a kék szín miatt. A fokozatjelző nagyon hiányzott nekem, végül kapott egyet. 

Az MT színes műszerfala szinte mindent tud, de a kis méret miatt nem lehet sok információt egyszerre megjeleníteni rajta. Én -mivel a szintjelző ennél is megbízhatatlan-, a trip 1-et és a külső hőmérőt tettem ki egymás alá. A sebesség és a váltófokozat mindig jól látszik. Működtetni a két markolat melletti gombokkal lehet, kesztyűben is könnyű, de a jobb oldali forgó kapcsoló megnyomása néha bizonytalan. Ez lehet, hogy egyedi eset, majd szólok a következő szerviz látogatáskor. Az SP kapott tempomatot, nagyon szeretem, hasznos extra.

img_3451_2.JPG

Ez sokat tud, csak kicsike. (a Nokia 5 éve lakik a fiókban, azonnal életre kelt)

Szélvédelemről egyik esetében sem beszélhetünk, de ez nem is preferencia egy olyan embernél, aki csupasz motort vesz. A túra alkalmasságon sokat dolgoztam a Honda esetében, a Yamaha pedig szinte elémdobta a megoldást. Mindkettőn remekül működik a tanklockos Givi tanktáska, és a Kawás hátsó táska. A CB-re csináltam egy platnit a hátsó ülés helyére, plusz egy kampó akasztó állványt, az én csomagolási szokásaimnak tökéletesen bevált.

img_5749_2_1.JPG

Ez mind befér a két táskába! (a hátizsákba az esőruhát teszem)

A Yamaha kapott hátra egy doboztartó konzolt, platni és doboz nélkül, hiszen nem vagyok pizza futár. Rettentően szúrja a szemem, mikor naked, vagy sport motoron dobozt látok hátul. Oké, hogy hasznos, de ronda mint a bűn. A konzolra felcsavaroztam két Alfa csomagrögzítőt, azokba akasztom a gumipókokat. Mivel én mindig utas nélkül megyek, a hátsó ülést használom csomagtartónak. Ennek megvan az az előnye, hogy a csomag -ha ügyesen pakolok- deréktámaszként is funkcionál. Régebben próbálkoztam oldaltáskákkal, de nem váltak be, ez a szett nekem tökéletes. Pont annyi "hippiség" van benne, amennyi még jólesik .

 ketto.png

Indulás előtt, egy-egy nedves reggelen. A plexi azért hiányzik ám a Kobráról!

A Bestia ezres sornégyes blokkjánál, 125 egészséges ló ereje húzza a láncot. Nekem mindenre elég volt, nem hiányzott több. Vajpuhán gyorsul, rezzenéstelenül jár, talán az egyik (ha nem a) legjobb literes blokk a kategóriájában. Valószínűleg sosem fog elromlani, ha olaj és hűtőfolyadék van benne, simán elmegy a holdra, és vissza. Analóg motor, semmilyen elektromos kütyü nincs benne, aki tud motorozni, azt nem fogja megölni. Kicsit iszákos, de a méretéhez képest nem kirívóan. Mindent jól csinál, ami nem csoda, hiszen a neve: HONDA. De.

Mivel sok motort kipróbáltam már, megéreztem azokat a pontokat, ahol javítani lehetne rajta. És itt most hivatkoznom kell a koromra, nem vagyok már fiatal, az a helyzet, hogy lassulnak a reflexeim, nehezebben hajlik a testem. Szeretem az elektromos segítségeket. Remek dolog a kipörgésgátló, a kanyar ABS, a gyorsváltó, a csúszókuplung, stb. Ezek rengeteg mindent levesznek a vállamról, hiszen kevesebb dologgal kel foglalkoznom, megteszi helyettem a komputer. Régen én is azt mondtam, ez megöli a motorozást, de nem, tényleg segíti. És a Kobra ezt mind tudja, ráadásul 30 kilóval könnyebb testtel. 119 lóerőt ereszt az útra, a sorhármas, majdnem 900-as blokkjából. Ha megint színészeket akarok emlegetni, akkor a Honda Arnold Schwarzenegger, a Yamaha meg Jackie Chan. Az egyik szép nagy, kidolgozott testű, a másik kicsi, ügyes, fürge, ha fel kell szaladni a 10.-re, Jackie könnyedebben fogja megcsinálni, mint Arnold. És ez a könnyedség bizony az SP felé billenti a mérleg nyelvét.

A Honda hat lóerővel erősebb mint a Yamaha, de az erőtöbblet csak nagyobb sebességnél jön elő, én viszont ritkán megyek 160 fölé. Nála csak meg kell húzni a gázkart, és gondolkodás nélkül tol. Az MT itt már gyengébb, halványabb a nyomaték rugalmassága, előjön a mínusz 110 ccm és a 7 Nm, na meg a negyedik dugattyú hiánya. Nekem nem okoz álmatlan éjszakákat, de ha valakinek ez fontos, vegye figyelembe.

A Bestián semmilyen meghibásodás nem történt a 29000 km alatt, végtelenül megbízható motor. Típushibája sem volt soha, még a félkarú hátsó lengőkar is -valószínűleg -örökké fog tartani. Mondtam már, de most még egyszer: HONDA. A Yamaháknak sincs rossz hírük, hogy az új 09, hogy teljesít hosszú távon, az még a jövő zenéje. Én mindenesetre bizakodó vagyok. 

dupla.jpg

A műhelyem ugyanaz, csak a motor változott.

Ha valamit el kell marasztalnom minőség terén a CB-n, az a kormányon lévő kapcsolók, még a 600-as Hornetre is sokkal minőségibb kapcsolókat szereltek. Ezek is teszik a dolgukat, csak hitvány a kinézetük. És ezen nem változtattak a japók a modellfrissítésnél, az kimerült a nappali menetfény és a kormány cseréjén. Az MT ezen a téren jobb, felsőpolcosabb cuccokat szereltek rá. A Bestia tükrei alá hosszabbítókat tettem, csak úgy volt jó, a Kobra alapból hibátlan hátralátást biztosít.

Jöjjön a pontozás, én is izgatott vagyok, vajon ki kap többet.  Egy sorba teszem őket a könnyebb átláthatóság miatt.

1., külső: a Bestia 10 pontos, hiába öregszik, mindig szépnek fogom látni, a Kobra kap 7-et, sokat javít, hogy már elfogadom a pacekját, és kezdem megszokni az extravaganciáját.

2., motor: a Honda sornégyese remekmű, viszont kicsit iszákos, és a váltója is lehetne jobb, 8 pont. A Yamahán nem tudok fogást találni, 10 pont.

3., kényelem: a CB alapból nagyon sportos, sokat javítottam rajta, de 7 pontnál nem érdemel többet. Az MT sokkal jobb, és talán a kisplexivel tökéletes lesz, nélküle 9 pont.

4., elektronika: nos a Honda felszereltsége kimerül az ABS-ben, minden lámpája izzós, eljárt felette az idő, 5 pont. A Yamaha nagyságrendekkel jobb, szinte mindent tud, csak a kijelzővel bántak mostohán, 8 pont.

5., fék-futómű: a CB nagyon klassz, szinte eminens, de az MT jobb. Honda 8 pont, Yamaha 9.

6., használhatóság: ha arra használjuk őket amire tervezték, mindkettő remekel, 10-10 pont.

7., kéne faktor: IGEN! A Bestiát visszavenném, de a Kobrát is megtartanám. Mindkettő remek motor, ami sok örömet okoz a gazdájának, 10-10 pont.

Nézzük a végeredményt:

Honda CB 1000 R 2015, a Bestia: 58 pont.

Yamaha  MT 09 SP 2021, a Kobra: 63 pont.

Hát igen, ennyit számít a kor. A friss, ropogós szerető, egyelőre jobban teljesít, mint az érett szépség. Semmi szégyellnivalója nincs a Hondának, szépen öregszik, belőle igazi klasszikus lesz, a Yamaha meg nem biztos, hogy kívánatos veterán motor lesz 30 év múlva. De mivel jós nem vagyok, nem tudhatom mit hoz a jövő, majd meglátjuk.

Hamarosan itt a karácsony, majd az Újév, utána már a tavasz következik, amikor is meglátogatom Mónikát, és elkérem tőle egy körre a Bestiát. 

Mindenkit hazavárnak, szisztok: a Mágus.

 

 

 

 

 

 

 

Szólj hozzá

yamaha honda honda cb 1000 r motorozzvelem yamaha mt 09 sp motoros teszt