2021. okt 22.

MV Agusta Brutale 800 Dragster RR SCS, 2020.

írta: Misi Mágus
MV Agusta Brutale 800 Dragster RR SCS, 2020.

Guruló műalkotás, melóba járni.

A teszt után sokáig gondolkodtam, mire is való ez a motor. Városba nem igazán jó, mert a széles kormányvég tükreivel nehezen lehet a sorok között előre gurulni. Túrázni sem (mondjuk egy Aggtelek oda-vissza), mert ahhoz meg kényelmetlen. Pályázni sem pont ezzel a drága ékszerrel kéne. De akkor mire jó igazán? Megvan, a tökéletes felhasználási terület: a munkába járás. Főleg akkor, ha Gyöngyösön laksz, és Egerben dolgozol, az útvonalad pedig a 24-es út. A távolság nagyjából 60 kilométer, pontosan annyi, ami fájdalom nélkül elviselhető a nyergében. Reggel úgy érsz be a melóba, hogy fülig ér a szád, egész nap fel vagy dobva, majd munka után vár a visszaút, tehát a család is egy mosolygós, boldog apát-férjet kap estére. Gyöngyösiek, Egriek (is), irány az MV Agusta szalon!   https://mvagustahungary.hu/

img_2521_2.JPG

Nincs mese, minden porcikája izgalmas!

Vedd figyelembe!!! A tesztmotor még alig futott, a pilóta viszont már sokat, ez kihatással lehet bizonyos eredményekre!!!

Tudod mi az az SCS? Régen egyből rávágtam volna, hogy a Shopping City Süd, a rendszerváltás leghíresebb osztrák bevásárlóközpontja. Ez is egy lehetséges jó válasz, de most nem erről van szó. Nem sorolom végig a google találatokat, inkább megmondom, SCS = Smart Clutch System, vagyis okos kuplung. Az MV Agusta és a Rekluse közös találmánya 2018 óta a Turismo Veloce kiváltsága volt, de most már a Dragster is rendelhető vele. Váltani kell, a gyorsváltó is megmaradt, da a kuplung kart nem kell használni. Ismerek olyan sérült bal kezű motorost, aki ezen szerkezettel úgy tud motorozni, hogy közben a váltás -és ezzel az igazi motorozás- élménye megmarad neki. Nem automata, mint a Honda egyes modelljei, vagy mint a robogók, itt váltani kell, rendesen lábbal. Van kuplung kar is, szépen működteti is a lamellákat, ha nem bízol az automatikában, csinálhatod kézzel is. 

Az MV Agusta Magyarország mindig meglep ősszel, most ez a hosszú nevű RR volt soron. Mentem már Dragsterrel, de ennek a vasnak az SCS adja a különlegességét. A száraz számok: 798 ccm, 140 le, 200-as hátsó gumi, 168 kg. Na jó, szárazon ennyi, vagy ahogy az olasz mondja, "secco", de ha benedvesítjük, akkor is megáll 200 kiló alatt. Hogy is van ez? Nos a benzin 16,5 liter, a motorolaj minimum 3-4 liter, és fagyállóból is kell legalább 4 liter. Ezeken kívül az első teleszkópokba, a hátsó rugóstagba, a teljes fékrendszerbe, és a kuplungba is muszáj tölteni olajat. De hagyjuk is a számokat, inkább nézzük a motort.

img_e2505_2.JPG

Mint minden MV Agusta, ez is különleges, de koronának a stunterstore.hu-tól kapott ICON "hamburgerszörny" sisakot tettem fel rá.

Gyönyörű!!! Vareseben nem is motorokat, hanem guruló műalkotásokat készítenek. Órákig lehet úgy nézegetni, hogy mindig felfedezek rajta egy újabb spéci ötletet. Ha a különleges fűzött kerekeken, az orgonasíp szerű kipufogókon, vagy az "ezt el sem hiszem" kategóriájú hátsó lámpán már kilegeltettük a szemünket, jöhetnek az olyan apróságok, mint mondjuk a felső villahíd, amiben több ötlet van, mint sok komplett motorban. A kormányszárak állíthatósága, a "rejtett" kormány lengéscsillapító, vagy a négy részből álló műszeregység, mind egy-egy különlegesség. Vagy itt a kuplungkar, amire nincs is szükség, de azért állítható. Az én személyes kedvencem az átlátszó extra kuplungfedél, alatta az összeszerelő technikus névtáblájával. És még ide kívánkozik az utas lábtartója is, keresd a képeken! Nem is részletezem tovább, menj el az új szalonba és nézd meg magad. Egy jó kávét biztosan kapsz mellé.

img_2518_2.JPG

És akkor a piros slusszkulcsot még nem is mondtam. 

Na jó, a kijelző kicsit ódivatú ezen a Dragsteren, mert ez még a tavalyi modell, a friss már a nagy színes műszerfalat kapja. Természetesen van állítható ABS, kipörgésgátó, meg négy féle menetprogram is, csak a megjelenítéssel bánt szűkmarkúan az MV. A kijelzőn a legnagyobb számokkal a sebességet jelzik, második a fokozatjelző, a többi adat kibogarászásához jó szem kell. De bármilyen jó is a szemed, üzemanyag szintjelzőt nem találsz, csak egy lámpát az alsó karéjban, hogy sürgősen tankolni kéne. Az üzemmódok jól érezhetően elkülönülnek, Rain, Normal, Sport, és Custom választható. Az első háromnál folyamatosan nő a teljesítmény érzet, csak Sportban kicsit ideges lesz a gázkezelés. A negyedik, a Custom mapping, szabadon konfigurálható, ott Te állíthatod be a paramétereket, ha van kedved játszani vele. Városban jobb a Normal, ha jönnek a kanyarok akkor a Sport a nyerő, esőt meg nem kaptam. Külső hőmérő nincs, az időóra meg annyira pici, hogy csak olvasó szemüveggel találtam meg. Minden lámpa ledes, kivéve a fényszórót, az maradt izzós. Elég a dumából, nézzük, milyen menet közben.

Úgy indul ahogy minden három hengeres MV, jól fel kell húzni. A motor zakatol, de ez is "normale", a vékonyfalú blokköntvény az oka, nem kell megijedni. Furcsa élmény egyesbe tenni a váltót úgy, hogy nem húzom be a kuplungot hozzá, de hamar megszokható. Először egy városi menettel próbálkoztam, szombat délután, Budapesten. Rémes volt, dugó-dugó hátán, az extrém széles kormányt a végére tett tükrök is nehezítik, szinte lehetetlen a sorok között előre gurulni. Az index nem automata, a visszajelző pedig annyira kicsi és rosszul látható, hogy nem is erőltettem a használatát. Nemcsak a kormány lapos és széles, az ülés is magas, a lábtartók meg fent és hátul vannak, tehát az előredőlt testhelyzet miatt, a jelzőlámpákat is nehezen láttam. A lámpákat, ahol egyébként mindenki az RR-t hesszelte. Azért nem adtam fel könnyedén, jó két órát karézoltam Pesten, majd  miután ilyen jól megszívattam magam a városban, másnap inkább elmentem egy Nógrádi karikára.

img_2504.JPG

Szabadság tér.

Ó igen, ahogy elhagytam Vácot, és jöttek a kanyarok, rögtön egy másik arcát mutatta az RR. Ez kell neki, kanyarok, jó minőségű aszfalton. A 2-es úton is vigyorogtam, de a Bánki tó után már kurjantgattam a sisakban. Szerencsémre szép száraz napos időt fogtam ki, azon a környéken sok utat újra aszfaltoztak, de Acsa és Rád között annyira friss volt a burkolat, hogy még a csíkokat sem festették fel. A gyér forgalomban oda-vissza csapattam, egyszerűen nem tudtam betelni az RR vehemenciájával. A Pirellik jól tapadtak, a Brembók brutálisan fékeztek, a blokk pedig úgy tolt, hogy szinte annak a kissrácnak éreztem magam, aki annak idején a húsvéti locsolópénzt elgokartozta a Vidám Parkban, fülig ért a szám a boldogságtól.

Ahogy elforgatod, olyan hangon szólal meg, hogy attól muszáj rosszfiúnak lenni. Egy darabon betartottam minden szabályt, és egy Dacia után gurigáztam, de kb ilyen lehet egy Ferrarival kanyarogni a Toszkán dombok között, -egy Panda mögött. Kizárt, hogy ne lépd át a sebességhatárokat, egyszerűen szomjazza a fordulatszámot. Bika az alja is, de igazán 5000 felett jön a tűz, és olyan, mintha sosem fogyna el az erő belőle. Könnyen borogatható a váltott kanyarokban, semmi bizonytalanság nincs a mozgásában, az első tárcsák meg olyat harapnak erősebb fékezésre, hogy szinte gúvadt a szemem a lassulástól. Pencen tankoltam, aztán usgyi vissza még egy kört élvezkedni. (videó hamarosan)

img_2539.JPG

Pihenő Galgamácsán.

Megálláskor minden szem rátapad, szerintem még az is megnézi, aki be van oltva benzin ellen. Ha valaki megszólított, az csak a csodálatát fejezte ki. Valóban nem hétköznapi látvány, engem egyedül a rendszámtartó elhelyezése zavar. Tudom, hogy most ez a divat, én mégis úgy siratom a régit, mint annak idején a "miniszoknya tűsarkúval" megszűnését. Szinte az összes promó fotón szereplő motorról hiányoznak. A tükrök is.

mv.png

 

Vegyük sorra pozitív, tulajdonságokat. A műszaki tartalom osztályon felüli, ez vitathatatlan. A blokk erős és vad, imádnivaló. Az SCS kuplung jól teszi a dolgát, a gyorsváltó is klasszikusan MV-s (tehát remek), a Dragster érdekes színfolt a sportos nakedek között.  A fék és a futómű is felsőpolcos cucc, de nagyon kell neki a jó aszfalt. A külső olyan mint egy jó csaj, órákig lehet nézegetni, és még mindig tartogat meglepetéseket. A hátsó lámpa egy világító szobor, a felnik, a kerékagyak és a küllők egy régi kor szépségét hozzák vissza, high-tec módon, nincs jobb szó: gyönyörűek!

Azért van pár dolog, ami a felhasználó dolgát megnehezíti.  A fogyasztásról fogalmad sincs, szombaton is, vasárnap is megtankoltam, és oké, ennél a motornál úgysem a deciket fogjuk számolgatni, de azért egy szintmérő jól jönne. A sztendert -ami egyébként szintén fémművészet- csak úgy lehet kihajtani, ha picit jobbra döntöm a motort. Az ülés alatt csak egy hitelkártya fér el, lett volna hely, de oda inkább egy látvány átjárót csináltak helyette. Szar úton elviselhetetlenül pattog, mintha nem is lenne rugózás. A kormány kényelmetlenül széles-lapos, és még ott a végén a tükör is, kicsit sem felhasználóbarát. Ezek egyébként mind Dragster sajátosságok, a "sima" Brutale RR-t nem érintik, az egyediségért nem csak a kasszánál adózunk.  

img_2532.JPG

Rétságon.

Összefoglalva a tapasztalatokat, semmin nem kell meglepődni. Ez az alap Brutale RR-nél sokkal különlegesebb, mondhatni gyűjtőibb darab, ami azért nemcsak garázs dísz, ha kell, a szerpentineken nagyot domborít. Különleges motor, különleges embereknek. Olyanoknak, akik áldoznak azért, hogy ne csak egy normal Brutale álljon a garázsban, hanem egy ékszer, és bizony a kényelem nem a legfontosabb privilégium ebben a szegmensben. Köszönöm a lehetőséget, élmény volt a javából.

Pontozás:

1., külső: bombázó alkat, csak a "nemszeretem" kerék mögötti rendszám miatt kap 9 pontot.

2., motor: mint a neve, brutálisan jó, 10 pont.

3., kényelem: na igen, itt van mit lepontozni. Lehet, hogy öreg vagyok hozzá, de csak 5 pont.

4., elektronika: van benne minden, még kihajtott sztender jelző is, de a régimódi kijelző sokat ront, 6 pont.

5., fék-futómű: a fék szintén brutális, a futómű remekel, de csak ha tökéletes az aszfalt, különben ledob. 8 pont.

6 ., használhatóság: na ez a szűk keresztmetszet, ezzel kezdtem. Egy DGR-es gurulásra viszont hibátlan. 6 pont.

7., kéne faktor: ha lenne gyűjteményem biztosan, de csak az 1000 RR után. 8 pont.

Összesen: 52 pont.

Mindenkit hazavárnak, sziasztok: a Mágus

Galéria:

img_e2511_2.JPG

Íme, a "csodakuplung" közelről.

img_2523_2.JPG

Az utaslábtartó kihajtva.

img_2520_2.JPG

A kuplung tartály fedele sem "csak" egy kupak.

img_2537_2.JPG

Nógrádi dombok között.

img_2529.JPG

Az első sárvédőre mondhatjuk, hogy "minimal", a hűtőre viszont nem.

img_2528.JPG

A tökéletes arányokat a rendszámtartó bontja meg.

img_2546.JPG

A többkomponensű gumi.

img_2527.JPG

A "csodalámpa", alatta a behajtott utaslábtartó, még alatta a ZF rugóstag.

img_e2509.JPG

Az EXPO előtt.

2020-mv-agusta-dragster-800-rr-scs-first-look-sport-motorcycles-quickshifter-autoclutch-6.jpg

Mielőtt a boltba kerül.

 

 

 

 

 

 

 

 

Szólj hozzá