2020. máj 26.

KTM 790 Duke villámteszt.

írta: Misi Mágus
KTM 790 Duke villámteszt.

A Rosszcsont.

Nagy filmrajongó vagyok, szoktam is filmes hasonlatokkal élni. Nos, a "herceg" szinte kívánja  Brad Pitt-et a Blöff című Guy Ritchie filmből. Szerepe szerint Mickey O'Neil, egy roma bokszoló, aki viszonylag kicsi vékony, teletetovált, szíjasan izmos, nem néznéd ki belőle, de ringben akkorát üt, hogy a nálánál kétszer nagyobb palik is kifekszenek. A ringen kívül meg rafkós kis genya, nem lehet kibabrálni vele, mindenképpen Ő fog jól kijönni a dolgokból. Hát a 790 Duke is ilyen, nem látszik rajta mekkorát tud menni, de ügyes motorossal simán megmajmolja a jóval nagyobb, izmosabb gépeket.  A motort Feri barátom kapta meg hétvégére, de átpasszolta nekem egy délelőttre, köszönöm.

ktm_duke.jpg

A "poloska" lámpával a pacekján összetéveszthetetlenül KTM.

169 kiló (valószínűleg szárazon), fizikailag is kicsi motor, 105 lóerő társul hozzá. WP futóművek, radiális, négydugattyús fékek, szóval minőségi holmik, minden adott az önfeledt hancúrozáshoz. Csak azt nem értem, hogyan tehettek rá ilyen gumikat, pont ott kellett spórolni? Nagyon csúszott, főleg úgy, hogy vasárnap délelőtt még sok helyen vizes volt az aszfalt. Kigyorsításnál a kipörgésgátló ikonja, még RAIN-ban is feszt villogott, az ABS meg darált mint az állat. A hátsó gumi, 2700 km után úgy nézett ki, hogy azt akkor is cserélném, ha nem lenne alapból tré. Semmit sem tudok a Maxxis márkáról, és lehet hogy ez egyedi eset, de nekem ez jutott. Azért szakadt ki rögtön belőlem, mert jól tapadó gumikkal sokkal biztonságosabban lehetett volna rosszalkodni. Kár érte...

img_8595.JPG

Nem is tudom értelmezni. Az a kopásjelző? De oldalt?

Ha már így benne vagyok a fikázásban, gyorsan letudom a többit is. A gumin kívül két tétel nem tetszett, az ülése brutál kemény, kb egy óra a fájdalom határ, a műszerfal meg nem látszik napsütésben. Ennyi, innentől jöhetnek a "tetszik" részek. Mivel csak pár órát volt nálam, a műszerfal beállításaiba nem mélyedtem bele, de biztos hogy sokat tudhat. Négy menetprogram van, Rain, Street, Sport és Track. Trackban mi magunk társíthatjuk a beállításokat, ezt nem próbáltam. Már Rainben is állatul megy, Streetben ez fokozódik, Sportban meg tényleg elszabadul a pokol. A bal markolati konzolon van a négygombos menü kapcsoló, logikusan működik, nem kell tanulni, adja magát. A sorkettes blokk egy kisebb robbanással kel életre, piszok mokány hangja van a kipufogónak, és a formája is bejön. Némi melegítés után nagyon jól veszi a lapot, az állítható karos kuplung kis kézerővel működik, és van oda-vissza gyorsváltó. A motorblokk pont annyira zajos, amennyire kell, de semmi extrém zörgés nincs. 

img_8597.JPG

Kompakt szerkezet, az öntések szépek.

Dobogókő felé, a kanyarokban, Streetben, harmadikban, gázadásra simán ment volna el a segge, de az elektronika figyelt. Iszonyú erővel tol, sorkettőben nincs sok tapasztalatom, meglepett a vehemenciája. Ha a gumi jobban tapadt volna, és ha tudnék egykerekezni, állandóan kapkodta volna az elejét. Nagyon tud gyorsan menni, csak a szél nyomása miatt néztem néha a sebességmérőre, ritkán mutatott kétjegyű számot. A kis súly miatt, könnyű átdobni egyik kanyarból a másikba, nem is ez a fárasztó, hanem az állandó önkontroll. A vadságához viszont baráti fogyasztás társul, 4,7 l/100 km jelent meg a számlálón tankoláskor. A tanksapka pont fordítva nyílik, hátulról kell előre billenteni, ilyet még nem láttam.

10cproi110115-002448.JPG

Napsütésben ez látszik a műszerfalból.

A tükrök szépek de gyengék, be kell húzni a könyököt a visszapillantáshoz. A motor minden porcikája minőségi, nem találtam elnagyolt részleteket. A lámpák ledesek, este tuti jól világíthatnak. Szélvédelem zéró, de aki másra vágyik, az az Adventure-t válassza. Ha a 790 valakinek kevés lenne, van még a 890 Duke is, ha ez ennyire veszett állat, az milyen lehet? Formailag nagyon tetszik, a könnyű nakadek egyik legszebb példánya. Nincs túljátszva semmi, passzolnak a dolgok egymással. Nem találtam gagyi részletet, perfekt munka mindenhol.

img_8594.JPG

A hátsó lengőkar az egyik kedvencem, látszik hogy nem vették félvállról a melót.

A fékek remekül adagolhatók, de a rosszul tapadó gumik miatt, se fékezni, se fordulni nem mertem úgy istenigazából. A sorkettes motorféke rettenet, de van csúszókuplung, az sokat segített. A működési kultúra szimpatikus, a henger elrendezésből semmi vibrációt nem éreztem, a blokk nagyon passzol a "rosszcsont" stílushoz. Ilyen jó gyorsváltóval talán még nem is találkoztam, pöpecül működött oda-vissza, élmény volt a váltogatás, az elektronikát nem a rúdra, hanem a tengely tövére szerelték, talán ezért. Hosszú útra nem Őt választanám, de egy Mátrai vagy Bajnai szerpentinezéshez tökéletes.

Én alapból nem szeretem a labancokat, nekem túl kockák, túl szabálykövetők. De az tagadhatatlan, hogy a schnitzellt, a Red Bull-t, és a tapadós aszfaltot nekik köszönhetjük. És mostmár hozzá csapom a KTM-et is, úgy gondolom, hogy az az osztrák akinek van töke, azt Mattighofenben alkalmazzák. Ennyire élvezetes, és ennyire cool motort csak jó fejek csinálhatnak.  Megpróbálom megszerezni a 890-est egy hétvégére. Persze, hogy KÉNE!!! Ilyen hozzáértő kezekben: https://www.youtube.com/watch?v=wrSplOej2bk

Jöjjön a pontozás.

1., külső: nagyon vagány, nagyon tetszik, igazi 10 pontos.

2., motor: "szemét állat", "baltás gyilkos", naná hogy 10 pont.

3., kényelem: szar ülés, gyenge tükrök, a sztenderen nem volt kihajtó pöcök, 4 pont.

4., elektronika: sokat tudó de napsütésben láthatatlan műszerfal, indexet nem veszi vissza, klassz lámpák, könnyen kezelhető menürendszer, 7 pont.

5., fék-futómű: jó összetevők, tré gumikkal, inkább csak saccolok, 5 pont.

6., használhatóság: városi büntető, szerpentingyilkos, de nekem csak 5 pont.

7., kéne: persze, egy üléscserével remek rohangáló motor lenne, de nagyon izgága, 6 pont.

Összesen: 47 pont.

Mindenkit hazavárnak, sziasztok: a Mágus

Galéria:

img_8592_2.JPG

A rendszám is rendesen van felszerelve.

img_8609.JPG

Ilyen egyszerű. A többiek miért nem így csinálják??

img_8585_2.JPG

Ez nem vicc!

img_8604_2.JPG

Milyen lehet az "R"-es változat?

img_8599_2.JPG

Ez biztosan büntet.

img_8600.JPG

Balról is jól néz ki.

img_8598.JPG

Csak a gumit cserélném, a többi perfekt.

img_8606.JPG

A gyorsváltó elektronikája a kapcsoló tengelyen van.

 

 

 

Szólj hozzá

ktm motorozzvelem.blog.hu motorozzvelem ktm duke ktm 790 duke ktm 790 duke teszt